Ik had het in een ander topic inderdaad helemaal omschreven hoe ik dat allemaal voor me zie. @Erikk had inderdaad een hele mooie gemaakt. Misschien dat hij deze in dit topic kan plaatsen.
Ik weet in ieder geval zeker dat hier behoefte aan is. De Efteling is inmiddels een park met internationale allure. Ze willen ook meer buitenlandse toeristen aantrekken en zich daar ook vooral op richten. Ik persoonlijk vind dat een Uitrijk onmisbaar is. Als park hoop je dat je gasten zich vermaken op eigen terrein, dat zij geld uitgeven in de Efteling. En daar heb je wel meer voor nodig dan alleen het attractiepark zelf. Ik heb in mijn onderstaande ideeën rekening gehouden met wat er destijds door de Efteling zelf bedacht is- en op papier gezet is in het plan van 'De wereld van de Efteling'.
Als ik de directeur van de Efteling was:
Dan zou ik van Uitrijk een soort straat maken met links- en rechts winkels, restaurants etc. met uitlopers richting Bosrijk/Loonsche Land en naar parkeerterreinen. Dat elke laan van welke richting dan ook, uit komt in Uitrijk. Ervoor zorgen dat Uitrijk toegankelijk blijft voor verblijfsgasten, daggasten en gasten van buitenaf die even wat willen eten/naar de film willen gaan/naar het theater gaan. Er moet dan een manier verzonnen worden om toegang tot het park af te sluiten... Dat is eigenlijk simpel. Maak een groot hek in de toegangspoort van het nieuwe hotel, zodat deze afgesloten kan worden wanneer het park dicht gaat. (geldt overigens ook voor andere toegangspaden die richting het park gaan). De sfeer van Uitrijk: Een mooie dorpsstraat. Rechts van het Efteling Theater zie je mooie gevels. Ik zou die stijl doortrekken in Uitrijk.
Maak Uitrijk ook aantrekkelijk voor niet-Efteling-gasten!
Er is ook veel te doen geweest rond de uitbreidingen van de Efteling. Geef de omgeving ook iets terug. Iets waar omwonenden ook profijt van hebben (bioscoop, theater, uit eten gaan).
THEATER
In de eerste instantie zou ik het Efteling Theater uitbesteden aan een externe partij. Zorg er voor dat er een productie staat zoals in het Circustheater en het Beatrix Theater. Een productie dat minimaal een half jaar mee gaat. Een bedrijf zoals Stage Entertainment heeft hier ervaring mee.
De constructie zou er dan als volgt uit zien:
- Efteling verhuurt pand aan externe partij
- Een langdurig contract aan gaan
- Een percentage van de omzet laten opnemen in het contract
- Extern bedrijf draagt zorg voor productie en bijbehorend personeel
- Efteling zorgt voor personeel in het voorgebouw
Efteling is op deze manier gegarandeerd van inkomsten, ongeacht of het theater vol zit of niet. Ik ben van mening dat wanneer zij een theatervoorstelling uitbesteden, dat dit voor meer inkomsten zorgt i.p.v. dat de Efteling zelf 10.000den Euro's steekt in een productie met bijbehorend personeel (cast en crew).
Ook de horeca in het theater zou ik ook enkel en alleen gebruiken voor theatergasten die een arrangement boeken. Zo blijft het theater exclusief. Maak het theater niet alleen aantrekkelijk voor Efteling gasten, maar zorg ervoor dat men uit het hele land naar een musical komt.
(Theaterarrangement in het Pinokkio Restaurant)
Ook zou ik een theater ticket echt niet goedkoop houden zoals nu. Er moet dan ook gewoon een productie staan zoals je van bijvoorbeeld Stage Entertainment gewend bent. Dus ticketprijs zoals je normaal voor een musical betaald: € 65,- tot € 120,- en arrangementen uiteraard duurder.
Veel mensen boeken arrangementen. Voor de mensen die geen behoefte hebben aan een arrangement, Kunnen ook in Uitrijk een hapje eten. win win situatie.
Over arrangementen gesproken voor het theater. Ik zou theatertickets op deze manier verkopen (incl. Parkeerticket):
- Theater ticket
- Theater ticket en toegang tot de Efteling
- Theater ticket incl. theaterarrangement
- Theater ticket, toegang tot de Efteling en theaterarrangement
- Theater ticket, overnachting in de Efteling incl. toegang park
- Theaterticket, theaterarrangement, overnachting in de Efteling incl. toegang park
(Arrangementen leveren veel geld op)
In theaters met een langlopende productie, hebben ze bijvoorbeeld op maandag geen voorstelling. Op zo'n dag kun je een bekende artiest een concert laten geven, wat je vaker ziet in het Circustheater en het Beatrix Theater
HORECA EN WINKELS
Verder zou ik winkels/restaurants laten bouwen, waarvan Efteling uiteraard een aantal panden moeten vullen. De rest verhuren aan ketens of samenwerkingen aan gaan met lokale ondernemers. Ook met de verhuur van deze panden, is Efteling gegarandeerd van omzet. Ik vind Efteldingen echt een NO GO! Zo'n winkel moet opgedeeld worden in bijv. 3 winkels . Ik zou bijv. een Efteling kledinglijn uitbreiden en daar een aparte winkel voor maken. Een winkel in het thema van Pardoes en Joki en een winkel met overige souvenirs. Meerdere souvenirwinkels ziet er ook leuker uit in het straatbeeld.
De restaurants die er dan zouden komen, zou ik graag zien: (wordt mogelijk nog aangevuld)
- Een steakhouse
- Een pizzeria
- Aziatisch eten (sushi, Chinees/Indisch buffet restaurant)
- Franse keuken
- Tapas
- Buffetrestaurant (all you can eat)
Fastfood zoals: (wordt mogelijk nog aangevuld)
- Een burger restaurant
- Sandwiches
- Een saladebar
- Coffee to go
- IJssalon (in de wintermaanden donuts, bonbons etc.)
BIOSCOOP
Ook zou ik een bioscoop laten bouwen met bijv. 3 zalen, waarvan 1 grote zaal met 500 stoelen en 2 zalen 150 tot 200 stoelen (per zaal). Geen modern gebouw, maar met een mooie geven dat zou passen in een soort Dorpsstraat, maar dat wel overduidelijk een bioscoop/theater is. Ik heb daarbij het idee van Tuschinski erbij gepakt. Niet perse in deze stijl, maar chique en tegelijkertijd sprookjesachtig en kneuterig lijkt me wel wat:
Deze ook verhuren met een langdurig contract aan bijv. Pathé. Ook weer een percentage van de omzet opnemen in het contract. Meerdere voorstellingen per dag. Ik zou de bioscoop, net als de rest van Uitrijk, ook aantrekkelijk willen maken voor de omgeving. Dus niet alleen Efteling gasten kunnen hier terecht, maar ook de bewoners in en rond de gemeente. Zo zorg je ervoor dat de zalen wel wat voller zitten. Efteling zorgt voor personeel. Ook hier zou je arrangementen aan kunnen koppelen. En ik zou het parkeren voor een bezoek aan de bioscoop gratis maken.
Openingstijden Bioscoop: (Tijdens vakantieperiodes aangepaste tijden)
ma t/m vr:
- Eerste voorstelling 16.00 uur
- Laatste voorstelling: 22.00 uur
za en zo:
- Eerste voorstelling 11.00 uur
- Laatste voorstelling 22.30 uur
Ik zou dan de voorstellingen zo verspreiden, zodat er altijd in- en uitloop is. Tenslotte wil je dat er mensen blijven lopen door Uitrijk. Ik verwacht dat een aantal bioscoopgasten ongetwijfeld iets vooraf willen eten in een van de fastfood restaurants. Een enkele zou gebruik maken van de normale restaurants. Veel zullen enkel- en alleen naar de film gaan. Bioscoop zou er voor moeten zorgen dat er inpandig genoeg is aan versnaperingen.
CONGRESS CENTRUM
In het verleden is er gesproken over de Burcht. Een zalen/congress centrum voor de zakelijke markt. Deze is er, door de financiële crisis van 2009 nooit gekomen. Ik zelf zou er niet voor kiezen om een apart Congress centrum te bouwen. Ik zou dit samen voegen met de bioscoop. Presentaties worden tenslotte ook vaak gegeven in bioscoopzalen. Je zou nog een aparte zaal kunnen bouwen voor congressen tot max. 500 personen. Of een grote lobby in de bioscoop maken (geschikt tot 500 pers.) die je kunt afsluiten voor grote gezelschappen.
Voorbeeld van een lobby:
STATION
Ik zou ook zorgen voor een station waar je op een zo'n treintje kunt stappen die je brengt naar je verblijfsaccommodatie, zoals naar Bosrijk, Loonsche Land en het Efteling Hotel. Zo'n treintje is er al, maar maak er gewoon een heel mooi station van. En laat ook treintjes rijden die ook daggasten kunnen brengen naar de uiterste hoeken van de verste parkeerterreinen. Treintje moet uiteraard gratis zijn. En maak bijv. een station met twee perrons, bijv. een beetje in de stijl van Station Marerijk (zou bij een dorps karakter passen zoals ik Uitrijk voor me zie).
SUPERMARKT
Ook zou ik een kleine supermarkt willen zien. Een Spar bijvoorbeeld. Er zijn mensen die in hun accommodatie willen koken, of hun ontbijtje willen halen. En als er dan een supermarkt zou komen, dan zou je echt uit moeten kijken met wat je verkoopt. Het zou dan niet de bedoeling moeten zijn dat de daggast daar komt shoppen om vervolgens niets meer in het park te kunnen kopen (commercieel blijven denken). Dus geen kant en klare belegde broodjes of zo.
De Efteling heeft tijdens corona tijd ook een supermarkt gehad in het spiegelpaleis. Wie daar geweest is, weet hoe groot deze supermarkt ongeveer was. Nou, zoiets bedoel ik. Niet groter.
ENTERTAINMENT
Verder zou ik ook graag wat entertainment zien in dit gebied. Niet perse in de vorm van een voorstelling of iets, maar bijvoorbeeld straattheater en Efteling karakters die er rondlopen. Ook verkoop van ballonnen bijv. zie ik als entertainment. En ik zou een punt maken waar je ook in de avonduren op de foto kunt met Pardoes, Pardijn en andere karakters uit de Efteling.
OPENINGSTIJDEN UITRIJK
Geheel Uitrijk zou ik open houden tot een uurtje of 23.30. De meeste voorstellingen in een theater lopen tot 22.30 uur. (capaciteit van het Efteling Theater is 1200 pers.) Als zo'n voorstelling uitverkocht is en het theater loopt leeg, dan zou ik deze 1200 personen never nooit laten lopen! Al zouden er maar 200 gasten overblijven van de 1200, dan is het volgens mij nog steeds rendabel om langer open te blijven. Geef deze gasten dan nog even de gelegenheid om iets kleins te eten, naar een winkel te gaan etc. of nog even ergens een drankje te nuttigen om een mooi avondje uit af te sluiten. De bioscoop zou langer open kunnen blijven, want mensen die naar een late voorstelling gaan, gaan meestal dan ook direct naar huis.
Geef verblijfsgasten ook de gelegenheid om na het uitrusten in hun huisje/hotelkamer om in Uitrijk en het Dwarrelplein te dwarrelen. Zorg ervoor dat deze mensen het terrein niet af hoeven. Tenslotte wilt de Efteling geld verdienen toch?
Over de openingstijden van winkels en restaurants:
- Fastfood restaurants van 11.00 uur tot 23.30 uur.
- Restaurants van 16.00 tot 22.00 uur.
- Souvenirwinkels van of 11.00 tot 23.00 uur.
- Een cafe/taverne van 11.00 tot 23.30 uur.
- De supermarkt van 8.00 tot 22.00 uur
Ik denk dat je op deze manier het verblijf op het Resort, maar ook voor de daggast het heel erg aangenaam maakt. Bovendien door de aankleding van Uitrijk zoals ik had aangegeven (het doortrekken van de gevels aan het theater), wordt je als gast meteen ondergedompeld in een andere wereld. Uitrijk maakt het geheel een totale beleving!
Edit: Ik heb dit bericht echt zo vaak aangevuld. Er kwamen steeds meer ideeën die ik wilde toevoegen. Wellicht zal dit vaker gebeuren haha.