Spiegelbeeld Best bijzonder dat de reacties bijna allemaal zo positief zijn, wat doet Toverland zo goed dat er weinig gezeurd wordt? Bij de Efteling hoor je altijd het nodige gemopper? Is dat het voordeel van een park zonder lange geschiedenis, of goede communicatie?
Persoonlijk vergelijk ik de laatste paar jaren de werking van Efteling als een Smart met trekhaak. Het wil veel zijn maar het lukt allemaal net niet. Je wilt de top van Europees vermaakt zijn, maar het komt niet op alle vlakken altijd even goed uit de verf. Of het nu om marketing gaat, of wachtrijen of andere elementen van uitbreidingen.
Toverland heeft ook al vaker twijfel achtige investeringen gedaan maar het probeert nooit iets te zijn wat het niet is. Het weet zijn sterke kanten en houdt daar goed aan vast. Nee, ze zijn niet de top van Europa op het gebied van vermaak. Maar de vermaak die ze hebben is van kwaliteit die je verwacht bij het bedrijf. Bedoel, zover ik kan zien hebben ze bijvoorbeeld de laatste investeringen zonder veehok gepresenteerd, maar Max en Moritz in Efteling heeft een veehok.
Ik vraag mij trouwens wel bij de tekeningen of ze nu ook een landschap gaan schilderen op de loods of dat het bij groen met stenen blijft. Verder zit het er gewoon prima uit als verbetering van de omgeving en daar kan volgens mij iedereen alleen maar blij mee zijn.