Spiegelbeeld Best bijzonder dat de reacties bijna allemaal zo positief zijn, wat doet Toverland zo goed dat er weinig gezeurd wordt? Bij de Efteling hoor je altijd het nodige gemopper? Is dat het voordeel van een park zonder lange geschiedenis, of goede communicatie?

Dit heeft er vooral mee te maken dat Toverland de lat voor hun attracties steeds hoger legt. Avalon en Port Laguna zien er fantastisch uit. Het ziet eruit dat deze retheme voor Expedition Zork in ieder geval van vergelijkbare kwaliteit gaat zijn. Dan krijg je lovende reacties.

Veel fans vinden dat de Efteling de laatste jaren onder hun niveau presteert. Dan krijg je afkeurende reacties.

Erik Veel fans vinden dat de Efteling de laatste jaren onder hun niveau presteert. Dan krijg je afkeurende reacties.

Het heeft er meer mee te maken dat de succesnummers waar de Efteling internationaal naam mee heeft gemaakt, een duidelijke overkoepelende stijl hebben. Op het moment dat een toevoeging niet aansluit bij die stijl, die ook een bepaalde vorm van kwaliteit met zich meebrengt, dan hebben mensen daar soms kritiek op. ''Je hebt laten zien dat het zus en zo kan, waarom doe je het nu dan anders'' zit daar een beetje achter denk ik.

Ik hoef er geen Efteling vs Toverland discussie van te maken, maar als de Efteling morgen ook zo een schets uitbrengt dat ze Fabula aan de buitenkant zo een overlay geven of als het nieuwe Efteling hotel zo sfeervol wordt weggezet als concept zal je ook lovende reacties krijgen denk ik. Heel eerlijk had ik helemaal investering verwacht in Toverland na twee lastige jaren in de pandemie. Dus dat dat nu gebeurd zal misschien ook wel voor extra enthousiasme zorgen.

Michael Heel eerlijk had ik helemaal investering verwacht in Toverland na twee lastige jaren in de pandemie.

En laten we niet vergeten dat Toverland de pandemie in ging met een financiële situatie die al niet bepaald rooskleurig was. Dus het valt echt te prijzen dat ze nu voor deze upgrade kiezen. Die gaat nauwelijks extra bezoekers opleveren, dus dat doet vermoeden dat men de komende jaren meer van plan is. Hopelijk wel eerst een verdere groei van het park en pas daarna verblijfsaccomodatie.

Erik Komt vooral ook doordat de Efteling een enorm hoge lat heeft met attracties als Fata Morgana en de afwerking van het Sprookjesbos. Doordat mensen hier sentiment mee hebben en ze het al heel vaak gezien hebben gaan ze nieuwe dingen extreem kritisch bekijken, terwijl Toverland nog heel nieuw is en nog geen echte attracties heeft die dusdanig iconisch zijn waardoor elke uitbreiding uiterst kritisch word bekeken en er ook geen sentiment bij hebben.

Michael Ze moesten wel ook. 3 jaar zonder noemenswaardige investeringen is best veel en zo'n relatief kleine investering als dit kan toch weer bijdragen aan een hogere gastbeleving en je kan weer iets bestempelen als 'nieuw' .

• Erik heeft hierop gereageerd.
      • JrmWrm vindt dit leuk.

broodje123 Komt vooral ook doordat de Efteling een enorm hoge lat heeft met attracties als Fata Morgana en de afwerking van het Sprookjesbos. Doordat mensen hier sentiment mee hebben en ze het al heel vaak gezien hebben gaan ze nieuwe dingen extreem kritisch bekijken, terwijl Toverland nog heel nieuw is en nog geen echte attracties heeft die dusdanig iconisch zijn waardoor elke uitbreiding uiterst kritisch word bekeken en er ook geen sentiment bij hebben.

Natuurlijk ligt de lat van de Efteling hoog, maar de hoogte van de lat is niet de oorzaak van de kritische reacties.
        Volgens mij kunnen verreweg de meeste pretpark fans het niveau van een park inschatten en bekijken op die manier naar een aangekondigde uitbreiding.
        Een kermis achtbaan ligt wat mij betreft onder het niveau van het niveau van Hellendoorn. Dus ik ben daar kritisch op. Had Drouwenerzand die baan gekocht, had ik er heel anders naar gekeken, terwijl het dezelfde baan is.

De Efteling had de hoogste standaard van Nederland. Die standaard lijkt langzaamaan steeds lager te komen. Wanneer Toverland dan dit soort dingen presenteert, ben ik daar een stuk lovender over.

En wat Michael zegt, de artwork ziet er gaaf uit. Als de Efteling dit ergens zou plaatsen zou ik het ook toegejuicht hebben.

Ik wil het eigenlijk niet echt over de Efteling hebben. Maar dit had zo in de Efteling gekund. De loods staat er al, alleen nu staan er 2 lelijke powered coasters voor. Hier een toffe log flume.

Ik denk dat Toverland op dit moment ook meer de ‘gunfactor’ heeft! Is toch hoe ze zich presenteren op de socials en de mensen voor de camera. Is allemaal toch wat ‘gewoner’.

de concepts zien er goed uit, veracht dat ze dit ook gaan waarmaken. Zeer benieuwd naar de binnenkant!

Moby Is toch hoe ze zich presenteren op de socials en de mensen voor de camera. Is allemaal toch wat ‘gewoner’.

Die presentatie vind ik dan juist weer wat overtrokken. In het persbericht spreken ze van een ‘gigantische upgrade’, dat soort termen zie ik andere parken niet snel gebruiken. En de ontwerper die op Twitter gaat laten zien hoe hij zijn concept heeft getekend… ook wat overdreven als je het mij vraagt.

Progress ik snap dat je het vervelend vindt dat Efteling niet meer gesteund wordt in hun vernieuwingen. Zou toch wel enorm vervelend zijn als de verbouwing van sirocco minder goed wordt ontvangen als de verbouwing van Expedition Zork. Beide krijgen een nieuwe wereld waar ze in komen te liggen met nieuwe effecten. De een schept op over de kosten waar de andere superlatieven gebruikt voor de verbouwing. Toch fijn dat een kleiner park, met minder financiële middelen een betere presentatie kan geven over veranderingen binnen hun park grenzen. Dat geeft toch hoop voor andere kleinere parken.

Hjalmar Progress ik snap dat je het vervelend vindt dat Efteling niet meer gesteund wordt in hun vernieuwingen.

Ha, daar gaan we, 2017 all over again. Iemand waagt het om (na het prijzen van Toverland voor deze uitbreiding) een licht kritische opmerking te maken en er wordt meteen op de man gespeeld. Typisch :-)
              De Efteling wordt hier regelmatig volledig de grond ingetrapt, maar als je het waagt iets van die kritiek inhoudelijk te weerleggen ben je een fanboy met een roze bril. Maar o wee als je iets zegt over Toverland.

Prima hoor, jij je zin. In een wereld waar het voortbestaan in de huidige vorm van beide parken met de dag onzekerder wordt denk ik dat er grotere dingen zijn om ons zorgen over te maken.
              Ik zal mijn mond dus weer houden over Toverland (dat was in 2017 ook de wens van velen hier) en wens ze veel succes met deze aanpassing. Hopelijk levert het ze meer succes op dan de vorige grote investering, want het is toe te juichen dat er een tweede park in Nederland is dat thema serieus neemt.

In 2017 bestonden we (helaas!) nog niet 😉

En een opmerking aan iedereen (inclusief ikzelf):
              Laten we er geen toverland vs Efteling van maken. En als daar wel behoefte aan is, start dan even een nieuwe discussie. Dank namens velen!

Hjalmar de Efteling is zowat een van de eerste parken (in Nederland sowieso) die op social media gebied zoveel deelt. Ze waren de eerste met making offs op YouTube, met het delen van concepten op social media etc. Dat Toverland nu alles even over kan trekken wil niet plots zeggen dat ze het zelf hebben uitgevonden.

Daarnaast weet de Efteling het in de uitvoering nog beter te maken dan de concepten, waar Toverland mooie concepten toont maar in de uitwerking met een, zoals de kritische Efteling “fans” hier altijd zeggen, net niet resultaat komen.

Ik snap dat nieuwe jonge Toverland de gun factor meeheeft en dat de nummer 1 van Nederland altijd naar beneden gehaald probeert te worden door bepaalde mensen. Maar laten we het alsjeblieft bij de feiten houden en niet met waanideeën van de pretpark fans komen. Dat maakt de discussie wel zo fijn.

Toverland en Efteling zijn twee toppers in Nederland. Wanneer laten we die twee naast elkaar leven zonder telkens de vergelijking te trekken?

Edit: las het bericht hierboven pas later. Excuus.

Michael In 2017 bestonden we (helaas!) nog niet 😉

Dit forum niet, maar je begrijpt waar ik op doel. ;-)
                Waarbij ik er meteen bij zeg dat de moderatie hier stukken minder paniekerig is, wat de sfeer ten goede komt.

Ik bijt op mijn tong en laat verdere reactie achterwegen.

Terug naar de inhoud: Ik lees dat sommige zich druk maken om de zichtbaarheid van de hallen maar zelf heb ik daar weinig last van zolang ze maar enigszins zijn weggewerkt. Natuurlijk zou het prachtig zijn als die volledig gethematiseerd zijn en dat zou een positieve invloed zijn, maar zolang ze naar de achtergrond verdwijnen heeft het in ieder geval geen negatieve invloed voor mij.

Wat een enorm sfeervolle plaat heeft Toverland hier laten zien! Ik ben echt heel benieuwd naar de daadwerkelijke uitwerking.

Vooral erg fijn dat er weer allemaal nieuwe paden en routes bij gaan komen om te ontdekken. Zeker het pad langs de hal met de knikkerbaan lijkt me met het hoogte verschil echt heel leuk, ook qua uitzicht over het gebied. Ook het pad langs de splash van Expedition Zork ben ik enthousiast over. Ik heb het altijd jammer gevonden dat je zo ver weg bent van deze splash waardoor je net geen goed zicht op de mensen in de attractie hebt. Met een daadwerkelijke splash-zone kunnen we zeker dichtbij genoeg komen om dat wel te zien! Leuk ook dat het bestaande eilandje mee wordt genomen in die nieuwe routing.

Fijn ook dat er veel meer groen in dit gebied gaat komen want in vergelijking met de Magische Vallei en Avalon viel het hier inmiddels wel een beetje uit de toon qua groen.

Geweldige opknapbeurt zeg, laat zien dat ze de oude delen van het park niet vergeten zijn en echt voor de totaalbeleving gaan. Ik was ooit vrij kritisch op Toverland, maar na de laatste jaren meerdere bezoekjes aan het park te hebben gebracht vind ik het eigenlijk gewoon het fijnste park in het land. Ik ben zeer benieuwd hoe de toekomst van dit park eruit gaat zien.

Hele toffe concept-art! Het gebied is nu vrij kaal en er is weinig te doen. Afgelopen zomer stonden er wat foodtrucks, waardoor het wat publiek trok nog. Maar ik heb het altijd een beetje een vreemd stuk gevonden. Erg ongezellig en te open. De plannen die nu worden getoond zijn echt heel gaaf! Zo’n knikkerbaan ken ik uit Duitsland, leuke toevoeging! Het pad langs de hal ziet er ook erg leuk uit, net zoals de ingang van de hal die aangekleed is en het hutje ernaast. Krijg een beetje een kerstmarkt-gevoel erbij 🙂 ik zie een bos vol lichtjes in de winterperiode voor me daar! Mooi dat ze de hal wat weg gaan werken, al heb ik die zelf nooit heel storend gevonden. Hoort gewoon bij dit park, die 2 hallen. Toverland is in ieder geval goed bezig de laatste tijd. De afgelopen 2 zomers zijn we elke keer naar de pop-up camping gegaan en als die er komende zomer ook weer is, gaan we zeker weer! Het is jammer dat het net te ver weg is voor een abonnement, anders hadden we die zeker genomen 🙂 Blijft een leuk park!

• Lin heeft hierop gereageerd.

Ivetje Krijg een beetje een kerstmarkt-gevoel erbij 🙂 ik zie een bos vol lichtjes in de winterperiode voor me daar!

Oh dit zie ik helemaal voor me! Ik vind dat Toverland de winteraankleding al erg leuk doet maar dit gebied geeft het daar ook nog meer potentie voor.

Dit zal in de winter denk ik een heel sfeervol gebied worden, met aankleding van lampjes en andere winterse elementen! Verder iemand enig idee wat de kosten van dit project zouden kunnen zijn, heb hier totaal geen idee van.