Tegelijkertijd lijkt de Efteling een haat-liefde verhouding te hebben met de mascotte. Ik ken geen park dat zijn eigen mascotte zo wegmoffelt als de Efteling.
Allereerst de oorsprong van Pardoes. Het is het levenswerk van Hennie Knoet. De rest vond het vanaf het begin al niks, en daardoor lijkt er na de dood van Hennie Knoet een stuk minder meegedaan. Dit komt vooral door de complexiteit van het universum. Het is zo enorm, vaag, en met zoveel personages dat het heel moeilijk is er een vatbaar verhaal van te maken of op een toegankelijke manier te presenteren aan de bezoeker.
Als tweede lijkt de Efteling zelfs in de eigen attractie, Symbolica, Pardoes een beetje te hebben weggedrukt. Het hoofdcharacter is toch echt OJ Punctuel lijkt het en het hele Pardoes universum is eigenlijk naar de achtergrond verplaatst, en er is een compleet nieuwe storyline geschreven om het verhaal een beetje duidelijk te maken. Dat zelfs in wat dé Pardoes attractie had moeten worden Pardoes een soort bijrol heeft, geeft aan dat de Efteling Pardoes meer naar de achtergrond probeert te verschuiven.
Als derde is Pardoes nergens meer te vinden bijna in de marketing van het park. Altijd als de Efteling een opening heeft, of in de pers is, of iets anders of bij IAAPA in Amsterdam bijvoorbeeld kwam Roodkapje en niet Pardoes. Ook waar vroeger op het drukwerk Pardoes stond, is dat niet meer zo. Vroeger was het echt het boegbeeld van de Efteling, nu een charactar wat evenveel in beeld komt als de Raveleijn acteurs.
En de merchandise van Pardoes, waarvan verwacht werd dat die met de komst van Symbolica weer flink zou worden uitgebreid, is het ook niet heel veel meer geworden, en is het een fractie van het was.
Als je dit allemaal opsomt vraag ik me af waarom de Efteling uberhaupt er zou aan denken om een Pantagor attractie te bouwen er. De geruchten gingen al lang, maar kan er als je de Pardoes geschiedenis bekijkt niet bepaald vanuit gegaan dat er een Pantagor attractie komt. De Efteling kijkt definitief afscheid te hebben genomen van veel Pardoes elementen en figuren en storylines al een tijd geleden, het zou een rare move zijn om dan alles te herintroduceren. En het word veel te ingewikkeld voor de bezoeker.