QDude24 Ik weet, veel mensen geven om het Eftelings Erfgoed. Maar sinds het bestaan van de Efteling, zijn er veel dingen veranderd of zelfs helemaal verwijderd. Het openluchtzwembad (ten hoogte van dvh), Polka Marina, de Bob, de waterorgel show, Pegasus, Monsieur Cannibale (wordt vernieuwd en vervangen door Sindbad), de oude Python voor een groot deel (maar wel vernieuwd), het huisje van Vrouw Holle, de oude park entree naast Droomvlucht, avonturendoolhof, de roeivijver (waar nu Aquanura is), de Kanovijver (waar nu dvh en een groot deel van jedd op staan)... Elke keer is er gedoe geweest met iets dat weg gehaald werd. Mensen vonden het jammer. Maar men was ook weer blij als er weer wat nieuws voor in de plaats kwam. En historie blijft voor altijd in onze herinneringen.
Wat veel mensen niet realiseren is dat een renovatie van een gebouw soms meer kost dan iets totaal nieuws neer te zetten. Ik woon bijvoorbeeld op een historisch plein in Woerden waar vroeger alleen maar pakhuizen stonden. Dat waren allemaal monumentale panden. Het kostte de gemeente teveel geld om deze panden te renoveren/restaureren, dus kozen ze er voor om het plat te walzen en er nieuwe huizen voor in de plaats te zetten. De decors van Spookslot (de show) bestaat voor het grootste gedeelte uit piepschuim. In deze tijden is het niet acceptabel dat dit soort materiaal bestaat in bijv. zo'n attractie i.v.m. brandgevaar. afgelopen jaren is enkel de verlichting vervangen. Het dak van Spookslot zou best eens kunnen bestaan uit asbest. Dat was in die tijd heel normaal om te gebruiken. Asbest verwijderen en er een nieuw dak opzetten, is ook echt een behoorlijke dure klus. Ik weet vooralsnog niet of er asbest in dat dak zit, maar dat zou best eens kunnen. Wat ik ermee wil zeggen, is dat je als bedrijf soms moeilijke keuzes moet maken. En er zijn dubieuze geruchten over het spookslot. Of het gaat verdwijnen, of er wordt aangebouwd en gerenoveerd. Toch denk ik zelf het eerste.