Ruubje Ach, als je alle Efteling-attracties goed en wel bekijkt, komt alleen Fata Morgana in de buurt van dat immersieve - een heel gebied met dingen om te zien en beleven náást/rondom de hoofdattractie. De rest van de Efteling is telkens gedowngradet tot de meest minimale vorm
Volgens mij is heel het bestaan van de Efteling begonnen met een heel groot immersive gebied waar je dingen kan beleven: het Sprookjesbos. En dat is nog steeds 25% van het park. En dan is er ook nog het Volk van Laaf, waar dit kunstje nogmaals gedaan is op een kleinere schaal en ik zou het Anton Pieckplein ook aan dit rijtje toe kunnen voegen.
Daarnaast heeft de Efteling de laatste jaren juist laten zien dat ze voor (kleine) thema-gebieden gaan: het Rijk Der Fantasie heeft een darkride, een fonteinenshow, een restaurant, drie afhaal horeca-punten en een toiletgroep. Max en Moritz heeft twee achtbanen en twee horeca locaties. De Wereld van Sinbad heeft een achtbaan, een waterspeeltuin, een infill en straks een restaurant. Huyverwoud krijgt een attractie, horeca, een winkel, toilet…
De Efteling bouwt (nog) geen mega themagebieden, maar om nou te zeggen dat ze alleen maar attracties neer plempen en het daar bij laten vind ik veel te kort door de bocht.