Eerlijk is eerlijk, dit soort evenementen weet iedereen rond Halloween wel te vinden. Het park zal er zelf weinig last van ondervinden. Ik kan me wel voorstellen dat het met plannen misschien wat laat is voor sommige bezoekers.

Progress Maar misschien is men in dit geval nog wat afwachtend omdat nog niet helemaal helder is wat wel en niet kan/mag als gevolg van de komende wijzigingen in de coronarichtlijnen?

Dit lijkt mij ook de reden dat communicatie pas later op gang gekomen is inderdaad. En logisch ook wat mij betreft. Je wilt zo min mogelijk verschillende scenario's moeten communiceren anders krijg je alleen maar verwarring over hoe het nu echt gaat werken.

12 dagen later

Toverland heeft op hun Toverblog een artikel geplaatst met daarin de lekkerste specials die er tijdens het Halloweenseizoen verkrijgbaar gaan zijn in het park.

Zo kun je genieten van een spannende ijssandwich met twee smaken ijs en pompoenpitten, is er Halloween snoepgoed te krijgen en kun je genieten van 'Scary Smores to go' en een bloody mary hotdog.

The Flaming Feather biedt ook een nieuwe burger, speciaal voor Halloween, eentje op een gitzwart broodje!

Het hele bericht is hier te vinden: https://www.toverland.com/toverblog/gruwelijk-lekkere-spooky-specials-tijdens-halloween/. Smakelijk! 🎃😋

Ziet er prima uit, en leuk dat Toverland steeds met nieuwe dingen komt qua eten en drinken. Vond de cocktailbar in Port Laguna in de zomer ook een goed idee. Ik mag wel hopen dat je voor die 18,50 voor de burger een fatsoenlijke portie chips krijgt, in plaats van de 14 chipjes op de afbeelding.

Meint Er zit zo te zien ook nog een flinke aardappel bij, dus ik vind die chips wat overdreven eigenlijk. Zou daarvoor in de plaats liever wat extra groente/sla zien, puur voor de afwisseling. Óf meer groente in plaats van de aardappel en dan kan meer chips natuurlijk wel
    ;-)

• Meint heeft hierop gereageerd.

Progress Ah, ik dacht dat dat een soort extra broodje was ofzo, maar zie nu ook dat het een aardappel is. Helemaal mee eens hoor, doe of chips, of de aardappel, en dan met wat groente erbij.

De eerste YouTube vlogs zijn inmiddels verschenen van de eerste Halloween Nights avond in Toverland. Echter lijkt overal de welbekende parade te ontbreken. Ik krijg het vermoeden dat deze is geschrapt, weet iemand hier meer over? Video's als deze lijken te laten zien dat iedere scarezone zijn eigen opening kent.

Ik vraag het ook even extra omdat ik er in de communicatie van Toverland niks over lees en je gezien alle versoepelingen op het coronabeleid prima een parade zou kunnen organiseren (je hoeft immers geen 1,5 meter afstand te houden).

• Simon heeft hierop gereageerd.

Shettick Hier werd in de Q&A tijdens de fanday een vraag over gesteld. In de voorbereidingen werd rekening gehouden dat er nu nog 1,5 meter had geweest, dus daarom hebben ze de parade niet ingepland. Het was niet haalbaar om deze kort van te voren alsnog in te plannen.

Deze was vorig jaar ook niet aanwezig.

Remco82 Klopt, maar dat was ook logisch gezien de redelijk strenge maatregelen die toen nog golden omtrent het coronavirus. Nu de anderhalve maatregel is losgelaten had een parade wel gekund, maar ik snap dat het te kort dag was voor Toverland om de parade alsnog in te plannen.

13 dagen later

Afgelopen vrijdag eindelijk eens halloween in Toverland kunnen bezoeken in volle glorie. Vorig jaar werd het uiteraard allemaal weer geannuleerd en liepen we een week later in een versierd park zonder extra activiteiten.

Ik kwam rond een uur of vijf aan in Toverland waar het toen al lekker druk was en ook behoorlijk wat bussen met jeugd werden gedropt. Gelukkig kwam ik niet voor de attracties, hoewel alles wel op een goede capaciteit reed en de wachttijden nergens boven de dertig minuten kwamen - op de bobslee baan na. We zijn eerst wezen kijken in de Pumpkin Farm. Dit is echt ontzettend leuk gedaan en een fraai gebiedje geworden. De sculpturen van pompoenen zijn leuk en goed herkenbaar! Het begon jammer genoeg een klein beetje te regenen op het moment dat we net aan het pompoensoepje begonnen, maar de soep was prima! De smores had ik wat anders verwacht, de gesuikerde koekjes maakte het allemaal nog veel zoeter dan dat het al was. Een simpel mariakaakje had denk ik beter geweest voor de balans van dit gerechtje.

Hierna zijn we even naar binnen gelopen i.v.m. de regen. Om de tweede hal binnen te komen was het echt enorm druk. Dat bleek te komen omdat het spookhuis hier ook aan de buitenkant entertainment heeft staan en mensen allemaal in een boogje blijven staan kijken hoe de mensen hier schrikken en doen. Logisch, maar voor de flow van de hallen niet optimaal. We hadden besloten om het buffet niet te gaan doen. We vonden het geld dat we moeten betalen net wat euro's teveel en we hadden ook zin om de overige horeca in het park eens te proberen. We kozen daarom om ons geluk te beproeven bij Katara Plaza. Het was inmiddels over zessen en uiteraard heeft iedereen op zo een moment trek. De wachtrij liep redelijk door, hoewel de keuken voor mijn gevoel soms heel snel en dan weer heel langzaam ging met de uitgifte. We vinden een plekje op een bankje onder de heater. Zit best prima en na ongeveer twintig minuten mogen de burger afhalen. Beide burgers die we proberen, de beef en chicken variant, zijn echt prima op smaak en voor slechts zeven euro een prima deal.

Dan is het inmiddels zeven uur en begint halloween. Het gebied rondom Katara Plaza veranderd van muziek en de scare actors komen tevoorschijn. Een vrolijke bedoening rondom Fiesta de los Muertos breekt los. Omdat we om half acht worden verwacht voor The Witches Forest lopen we op ons gemak naar Avalon toe. Daar passeren we Morgana's Frozen Knights. Ik had van deze zone meer verwacht, maar veel meer dan de bocht tussen de entree van Avalon en Fenix was het helaas niet. Ook hier een probleem qua flow, want mensen blijven stil staan en kijken naar Morgana terwijl de andere scare actors erdoorheen lopen. Met als gevolg dat het nogal snel een massa aan mensen is die stil staan of elkaar in de weg lopen. Ook mensen die dan met de "ik wil niet schrikken" toverstaf rondlopen maar dan wel de acteurs opzoeken vond ik vreemde gewaarwording. Blijf dan weg uit die gebieden als je bang bent of niet wilt schrikken.

Dan is tijd voor The Witches Forest. Ik begreep dat hier altijd zeer lange rijen voor stonden, maar daar was nu geen sprake van. We hadden vier groepjes voor ons toen we aan kwamen lopen en mochten met zn tweetjes het bos in. Het is een schitterende walk through door de bossen, dus eeuwig lijkt te duren. De mist is soms zo dicht dat je nauwelijks weet welke kant je op gaat en omdat je echt in de bossen loopt voelt het allemaal extra creepy. De background story van dit spookhuis is mij een beetje ontgaan, voor zover dat aanwezig is natuurlijk. Maar er zit een mooie scare in die ik niet zag aankomen en zoals gezegd, een lange lange walkthrough. Voor de vijf euro die er gevraagd wordt is dit een topper.

Na The Witches Forest gaan we eens rondneuzen bij Shadows of the Seas. Dit zou het spannendste gebied moeten zijn. Het gebiedje waar het gebeurd is niet zo groot en van zichzelf al een intiem stukje park. De verlichting was fraai en de grime mooi. Maar echt spannend, mwah. Misschien ben ik gewoon een coole kikker natuurlijk, maar van heel dicht in mijn gezicht komen krijg ik hooguit een verkoudheidje en maakt het niet direct eng. Idem voor het desTroy gebied, waar ze dan minder in je gezicht komen. Maar ook hier mis ik wat spanning. Grootste nadeel van desTroy is dat de audio daar knetter knetterhard staat. Net iets te hard voor mijn gevoel om het als plezierig te beschouwen. Het circus gebied hebben we overgeslagen omdat mijn vriendin een grafhekel aan clowns heeft. Dus daar kan ik helaas niet over oordelen.

Dan mogen we om negen uur met het treintje naar Maison de la Magie. Hoge verwachtingen nav de lovende reacties van vorig jaar. En inderdaad, het begin is echt spectaculair. Sowieso is de reis er naar toe al een hele onderneming met dat treintje en je rijdt nog best een stukje het park uit. Aangekomen in het gebouw ziet het er schitterend uit, de acteur bij de ontvangst zit goed in d'r rol en de eerste kamers zijn stuk voor stuk echt schitterend. Maar na de "climax" een paar kamers verderop is het allemaal net niet. Ik heb al redelijk wat spookhuizen gedaan tijdens halloween en alle elementen die je kan bedenken vindt je wel terug. Dus je hebt al vrij vlot door wat er gaat gebeuren en wat je tegen gaat komen. Misschien heb ik ook ergens een illusie gemist omdat er (let op spoiler) al meerdere deuren openstonden. We waren er voor mijn gevoel vlotter uit dan gasten die er eerder ingingen. Maar al met al ben je zo een drie kwartier bezig met dit spookhuis en dat rechtvaardigt de iets duurdere prijs wel weer. Maar ook in dit huis had ik graag wat meer backstory gehad na die "climax" kamer. Hoewel het verhaal ruim geïntroduceerd wordt voelt het verhaal na de eerste ontvangst nog niet als volledig verteld. Ik heb dus ook een tijdje zitten wachten tot een kamer waar het verhaal afgerond zou worden voor je verder gaat de gangen in.

Als we terug zijn van Maison de la Magie gaan we ons even opwarmen in een van de hallen met wat thee om daarna naar het vuurwerk te gaan kijken. Schitterende slotshow met goede muziek. Knappe finale ook. Lang geleden dat ik zoveel vuurwerk in een pretpark omhoog zag gaan (Dat ligt vermoedelijk aan mij trouwens). Na afloop draaien we vrij soepeltjes het park af met de auto. Ik had ook het gevoel dat ze de boel behoorlijk onder controle hadden qua afrijden omdat meerdere wegen en werden gebruikt en er ook gedoseerd werd wie waar heen kon en mocht. Hadden ze prima voor elkaar.

Al met al een leuke avond gehad! Ik had zelf graag gezien dat er nog een paar plekken waren waar het ook iets meer "een feestje" is met wat lekkere muziek en not-so-scary ambiance. Gewoon zoals halloween ook bedoeld is, als een lekker feestje met een beetje griezelen. Port Laguna zou daar een prima hotspot voor zijn. En de themagebieden die we gezien hebben voelden een beetje als los zand. Het zou goed zijn als Toverland sommige scare-zones wat oprekt qua lengte en ook scare actors toevoegt die enkel bedoeld zijn om te schrikken i.p.v. mooie grime. Volgens mij voeren sommige gebiedjes soms een showtje op, maar ik heb dat of gemist of kwam te laat aanlopen. Het was mij in ieder geval niet helemaal duidelijk hoe dat in zijn werk ging. Toverland heeft in ieder geval een mooi evenement staan voor deze periode en het beloofd veel goeds voor de toekomst.

Overigens dikke pluspunten voor alle (externe) horeca in het park. Kwaliteit was echt uitstekend en soms was de prijs in mijn optiek zelfs te goedkoop voor de hoeveelheid/kwaliteit die je kreeg.

Afgelopen zaterdag heb ik de Halloween Nights bezocht in Toverland. Om 17:30 zijn wij begonnen met Maison de la Magie. Het landhuis is schitterend en het verhaal is goed bedacht. De lengte is dik in orde, maar na de eerste paar kamers werd het wel iets voorspelbaarder. Ik weet ook niet precies wat de kostuums voor moesten stellen. Toch vind ik dit echt een goed huis. De scares waren dik in orde en de thematisering van een hoog niveau. Een aantal van de kamers wil ik extra bespreken.

Click to reveal Click to hide
            De ronde stenen kamer is de beste scare die nu in Toverland te vinden is. De lampen gaan uit en weer aan en dan staan er twee actors op een halve meter van je af. Wat mij ook opviel is dat de oude melkmachine van de boerderij werd hergebruikt als kamer. Halverwege zit er een kamer met zo veel mist dat je tegen alle muren opliep, dat is wel een gaaf effect.

Daarna zijn we naar de dollhouse gegaan. Dit is een echte tegenvaller. Het huis is veel te kort voor vijf euro en de thematisering is niet van hetzelfde niveau als de rest. Daarna was het 19:00 uur en begon het echte evenement. We zijn meteen doorgegaan naar fear de woods. Dit spookhuis is kort maar krachtig. De scares en de grime zijn erg goed, maar ook deze is wat te kort. Toch was ik erg onder de indruk van dit huis.

20 years of fear is beter dan zijn voorganger. Ik vond het vooral leuk om alle thema's te herkennen. De vele thema's zorgt voor voldoende afwisseling. De scares waren beter dan verwacht. Wel opvallend dat het verhaal hetzelfde is als de kluis van de parade van voorgaande jaren. Toch was dit best wel een vooruitgang. The witches forest is een toffe ervaring. Vooral vanwege de lengte in combinatie met de vele scares. De opstelling van dit jaar is beter dan in 2019. We hadden wel een wat mindere run, want de groepen kwamen halverwege bij elkaar. De groep waarin wij liepen was ook veel te groot. Dit heeft nog wat werk nodig. Een nieuw verdeelpunt halverwege (met verhaal) zou een goede oplossing kunnen zijn.

Dan de scarezones: Morgana's frozen knights is niet heel eng, maar beter dan de frozen souls. Deze mag wel iets enger van mij. Dias de las Muertos is leuk, maar niet heel eng (dat is ook de bedoeling). De muziek is ook erg leuk hier. Shadows of the sea is misschien wel de beste zone. De grime is super hier en de sfeer is ook goed tussen de watervallen. DesTroy is ook gaaf. Het viel me ook op dat het lijkt alsof het paard in de fik staat, erg tof. Vooral het marcheren en de formatie is heel tof. De showtjes in de gebieden zorgen wel voor hele grote opstoppingen. Alleen bij DesTroy zorgde dit voor weinig problemen vanwege de grootte van het gebied. Cirque viel een beetje tegen, omdat hier totaal geen scares in zaten. Dit kan ook een slechte run zijn geweest. De Cakewalk heb ik overgeslagen vanwege de immense wachtrij die hier stond.

Al met al is het een goed evenement. Er zijn zeker nog verbeterpunten mogelijk. Wat ik erg kan waarderen is dat alle thema's erg eigenzinnig zijn en dat alle zones in het gebied passen. Dit maakt het echt een uniek evenement. Wat mij betreft zeker een aanrader!