Japio sluit je nu ten allen tijde aan in de standby rij dan?
Ik ben ten opzichte van een groot deel van de (Efteling) fans een uitzondering op de regel denk ik, ik kom namelijk naar een attractiepark voor de attracties. En een bezoek mag af en toe best relaxed zijn, maar de hele dag terrasjes hangen doe ik wel in de stad of aan het strand. Zeker nu we kinderen hebben. Dus ook in de Efteling waar ik elke attractie al tig keer gedaan heb, doe ik ze nog steeds graag en bezoeken we op een gemiddeld bezoek bijna alle grote attracties wel.
Dus ja, ik sluit redelijk vaak in standby rijen in de Efteling aan, waar ik vaak anderen hoor roepen "15 min. of 30 min. is de max" zal bij ons dat besluit om een attractie over te slaan pas genomen worden bij 45-60 min., afhankelijk van de drukte in het park. Ook wetende dat je vaak nog 10 min. van die tijd af kan trekken.
En met dat gegeven, zijn er amper dagen in de Efteling dat we nergens of weinig aansluiten. Ook omdat we graag bij opening komen en bij start dag al heel wat van de grotere attracties gedaan hebben. Plus, ik vind wachten niet zo erg, heb het geduld ervoor. En dat zal persoonlijk zijn, maar een tijdslot 'afwachten' en maar wat rondhangen vind ik veel trager aanvoelen als een lekker doorlopende wachtrij zoals de meeste attracties in de Efteling die wel hebben.
Een tijdslot afwachten door een andere attractie te doen vind ik dan wel prettig, maar dan heb je meer aan de EP manier van tijdslots die op gegeven moment enkele uren weg liggen zodat je je dag eromheen kan plannen.
Én dan moet je de slots in heel het park kunnen reserveren, niet enkel als je in de buurt van de attractie bent want dan moet je wel je tijd in de buurt uitzitten en dat vind ik echt een manco van dit systeem.
Wat betreft het argument van teveel plannen, dat heeft er puur mee te maken dat tijdsloten je dwingen je dag te gaan indelen, maar ook zoals ik aangeef je meer van hot-naar-her laten gaan. De VL in Europapark maken we veelvuldig gebruik van, want je kan net een rondje extra op een aantal attracties doen. Vaak weten we wel 2-4 sloten te vinden op een dag Europapark. Maar het is ook zenuwachtig om 09:00 bij opening park als je ook snel een attractie wilt doen met nog weinig wachttijd tijdsloten reserveren voor de toppers (BF, Wodan, Voltron) omdat ze binnen mum van tijd op zijn. Relaxed je dag starten is er zo minder bij. En het is ook meer van de ene kant van het park naar de andere kant lopen omdat je om 09:30 bijvoorbeeld een VL bij Voltron hebt en aansluiten om 11:30 er één bij BF weet te bemachtigen waarna om 15:00 je allicht nog een Voltron pakt. Rampzalig, nee, maar ten opzichte van de oude situatie is het meer plannen en gedoe. (maar ook meer attracties op de dag kunnen doen)
Overigens, ik krijg het gevoel dat ik nu weggezet wordt als een groot tegenstander van het systeem. Dat valt wel mee, ik maak er zoals je kan lezen graag gebruik van. Maar ik probeer de gevoelens van 'meer plannen' en 'minder relaxed' te duiden met wat voorbeelden en zeker indien het virtueel wachten zoveel capaciteit gaat opslokken dat de Standby zo traag wordt, zoals dat ooit met de Fastpass gebeurde ben ik geen voorstander...
Leuk dat je dan enkele attracties zonder wachten doet op een dag, maar je raakt daarna voor alle andere grote attracties zoveel tijd kwijt aan een vervelende trage wachtrij dat alle voordelen wegvallen met een hoop chagrijn. Ik zit niet te wachten op standby tijden van 120 min. + in de Efteling waar dat nu amper boven de 60 min. uitkomt op zeer drukke dagen. Want dat zijn wel de oude Disney verschillen van voor en na de fastpass. En laten we parken met betaald voordringen maar helemaal buiten beschouwing.
De oploop van de Droomvlucht wachtrij de eerste dagen was wat dat betreft niet heel veelbelovend, maar laten we er van uitgaan dat met het testen het aantal Virtueel Slots nog fluctueerd om hopelijk de Standby niet te hard op te laten lopen. Ik zie ook juiste de laatste dagen de Standby niet zo hard meer oplopen gelukkig.