Verrassend genoeg lees ik online bij de reacties best veel positieve geluiden, waar anders bij elke verandering heel het land in vuur en vlam staat. De herkenbaarheid uit andere parken en het nut daarvan zal daar vast bij helpen.
De reden waarom Droomvlucht nu getest wordt lijkt mij duidelijk. Ze willen iets met die wachtrij gaan doen om het verder aan te kleden en het wachten te verzachten. Verschil met Symbolica is immers dat je daar al wel ongeveer 20 minuten in een “wachtreis” staat.
Daarnaast hoor ik vaak dat de Efteling gewoon een werkend systeem over moet nemen uit een ander park. Begrijp ik. Dat lijken ze nu ook te doen met de huidige test. Echter kun je niet 1 op 1 iets kopiëren uit een ander park en land met een andere cultuur en verwachten dat het hier dan ook zo maar werkt.
Zo’n systeem kost enorm veel geld om te introduceren, dat ga je niet invoeren zonder research te doen, dat zou heel onprofessioneel zijn. Stel ze hadden een systeem park breed ingevoerd zonder te testen, dan was het waarschijnlijk fout gegaan en dan werd hier weer gezegd dat ze het zonder na te denken hebben ingevoerd en hoe onprofessioneel dat is en dat je van een park van deze grote anders zou verwachten… Alle informatie die je met deze testen inwint is toch sowieso enorm waardevol?
Daarnaast moet het systeem ook op handgemaakt worden voor dit park. Europapark en Disney creëeren al vaak plaats voor een extra rij voor dit soort systemen, de Efteling heeft dat niet. Die hebben al vaak creatief een single rider rij kunnen maken. Gelukkig zijn er een aantal attracties aan een nieuwe wachtrij toe, Fata, Droomvlucht, Carnaval Festival, VogelRok etc. dus dan kun je meteen zo’n rij invoeren bij de verbouwing.
We moeten ook niet vergeten dat wij Nederlanders enorm stug, eigenwijs, hardleers en slecht tegen veranderingen kunnen. Dat is bij de Efteling keer op keer gebleken. Waar in andere landen zo’n systeem invoeren niet veel drama zou opleveren, staat hier het land waarschijnlijk op z’n kop. Dat ze het dus eerst met tests doen (die niet heel veel van de gasten vraagt) om ook te kijken hoe de Nederlander daar op reageert lijkt mij alleen maar goed. Het invoeren van de single riders lijn was toentertijd ook nog omstreden omdat men het niet kende en nu nog kijken mensen soms raar als er groepen in deze rij gaan staan.
Nee. Laat de Efteling hun eigen wiel maar lekker uitvinden, dat heeft ze gebracht waar ze nu staan.