R013
ArcovandenBroek
Da's een beetje buiten de kwestie: dit soort systemen zijn er nu eenmaal en er is een noodzaak om die dingen te testen. Of je nu voorstander bent van een dergelijk systeem of niet maakt niet uit.
Ik heb de Efteling op voorhand ruim verdedigd - ik ben van mening dat er altijd ruimte moet zijn voor dingen te testen - maar ik geef mijn mening en kritiek op hoe de test verloopt. Dat staat los van of ik het een goed idee vind of niet.
Laten we alstublieft niet dit soort dingen demoniseren tot het maximum, want ik heb liever dat ze een tijdelijke test doen dan dat ze zoiets ongetest permanent doorvoeren.
Maar ze maken hier in mijn mening gigantische blunders die heel eenvoudig vermeden konden worden. En er is geen enkel excuus dat ze geen enkele aanpassing aangebracht hebben in de dikke maand dat het actief is. Dát is in mijn ogen wat hier uit meegenomen moet worden en het resultaat van deze test: het is kennelijk heel moeilijk voor de organisatie Efteling om wijzigingen uit te rollen in een test die gaande is.
Hoe dat komt, daar durf ik mij niet over uitspreken. De Efteling heeft een capabele IT-afdeling en een goedwerkende app: ik twijfel niet dat daar wijzigingen doorgevoerd kunnen worden binnen enkele dagen.
Maar de problemen die écht opvallen hebben weinig met de techniek te maken: het getuigt van een totaal gebrek aan communicatie. Mooi dat er een paar borden staan met "Carnaval Festival werkt nu met een virtuele wachtrij" en een QR-code, maar er hadden gewoon overal borden moeten staan die uitleggen wat het is, en vooral waarom het getest wordt, met wat suggesties wat je tijdens het wachten kan doen.
Er zou personeel moeten staan die dit kan uitleggen en die een wachtrij - die kan ontstaan - opbreekt en mensen er op aanspreekt. Eventueel een klein wachtrijtje maken met 2 rijen ("directe toegang" en "minder dan <10 minuten wachten". En als je te snel aankomt, word je dan gewoon weggestuurd.
Dat zijn écht geen moeilijke dingen om uit te leggen. Borden maken duurt niet zo lang, wat personeel erbij om het in goede banen te lijden en vooral: educate mensen. Je probeert iets nieuws uit, ga er niet van uit dat mensen weten wat het is. Het is dan jouw taak om uit te leggen wat het is - net zoals dat indertijd met een single rider line moest.
Dus for the record: voor mij mag de Efteling zoveel testen als ze wilt, maar niet op deze manier. Een wijs man zei ooit "meten is weten", maar als je met die info niets doet dan kan je het beter niet doen.