Lijkt mij vooral een implementatie-probleem te zijn: te weinig uitleg. Virtuele wachtrijen zijn vrij nieuw, dus dan moeten ze dat concept gewoon ook uitleggen: voorzie hopen borden waarop het uitgelegd wordt dat je niet in een wachtrij moet gaan staan, maar dat je pas moet komen wanneer de app het zegt of wanneer je tijdslot begint (en geef dan desnoods wat extra tijd om binnen te geraken).
Zorg dat er voldoende personeel is om het uit te leggen, welke ook proberen om de wachtrij te vermijden en uitleg te geven. Voorzie een scherm met uitleg of gelijk wat, het is 2022, je kan dat beter uitleggen dan gewoon te zeggen dat er een virtuele wachtrij is.
Het is gewoon heel erg duidelijk dat mensen het niet snappen, en dat is gewoon de schuld van de Efteling: als enkelen het niet begrjipen, dan kan dat aan hun liggen. Als een hele wachtrij, dag na dag, ontstaat, dan leg je het gewoon niet goed uit en dan moet je dat beter gaan doen. Zo moeilijk is het concept nu ook niet.
Ditzelfde probleem was er ook bij de Boarding Pass van de Python, maar ook daar was er in feite veel te weinig uitleg.
Dus, mijn conclusies tot nu toe:
- De Efteling faalt vooral op vlak van uitleg hoe dit systeem werkt. Er is veel te weinig informatie en begeleiding bij dit systeem, terwijl nieuwe dingen veel uitleg en hulp nodig hebben.
- Het systeem hort en stoot af en toe op technisch vlak, en ik vraag mij vooral af waarom. Ik merk heel weinig iteratie op, en dat is net wat met een systeem zoals dit mogelijk moet zijn: je kan gerust elke dag aanpassingen hier aan doen, waarom gebeurt dit niet?
Wat ik vermoed is inderdaad dat de wens vanuit de directie komt om dingen te testen, maar dat het vervolgens niet door de juiste persoon geleid wordt, waardoor het altijd een flop wordt. In de tijd dat de pilot ondertussen gelopen heeft, hadden ze al heel erg veel aanpassingen kunnen doorvoeren.
In deze test, en de voorgaande is het gewoon een communicatief falen in mijn ogen. Ik heb het gevoel dat dit een pak beter zou kunnen werken mocht er duidelijke communicatie zijn over de virtuele wachtrij, eventueel zelfs via een Jokie-filmpje.
Ik denk toch dat ze op dit moment eens moeten kijken om het leiderschap van deze testen eens aan iemand anders te geven.