Progress Mijn plan komt er op neer dat de Efteling in geval van nood geen oplaadcapaciteit biedt voor daggasten.
Zoals wel vaker is je valkuil dat je problemen opblaast en meteen in extremen gaat denken in je maatregelen.
Dit is weer zo een typisch voorbeeld.
We moeten "iets" balanceren, we hoeven niet meteen iets op te doeken.
We moeten een beetje water bij de wijn doen, niet meteen alles verzuipen.
Progress Jij schiet de OV-optie direct af, wat jammer is omdat de Efteling met OV behoorlijk goed bereikbaar is
Mijn huis naar de Efteling per auto: normaal gesproken 45 minuten, per OV 1 uur en 47 minuten....
ik vind t niet zo heel goed verbonden
Progress Je hebt een punt over de EVs met kleinere actieradius. Hoewel dat het probleem alleen maar groter maakt: er zullen dan ook veel meer laadpalen (en dus stroom) nodig zijn dan nu het geval is.
Juist niet, sterker nog, zeker voor de pieken is een groot EV-park zeer interessant, want door die dynamischer aan te sturen dient dit als een soort grote buffer, je kan een energieoverschot makkelijk kwijt (alhoewel ik niet denk dat de Efteling die heel snel heeft), en stroom-technisch gezien moeten ze ergens opladen, als er 200 ev's bij de eerst volgende snellader willen laden hebben we ook problemen.
Nee, je kan er niet uit putten bij te korten, maar we hoeven niet 1 oplossing voor 1 probleem te hebben.
Progress (en het gaat nu echt niet zo goed)
Nah, dat valt best wel mee hoor.
We willen alleen nu eenmaal heel veel in een relatief korte tijd (met nog de randproblemen als stikstof waardoor bouw vertraging heeft). Nederland heeft op dit moment meer PV vermogen operationeel dan bijvoorbeeld heel Afrika en het Midden oosten bij elkaar, en dit blijft maar groeien, alleen moeten we nu zorgen dat er zo min mogelijk verloren van gaat.
Progress en we op termijn met energietekorten komen te zitten, zie ik het nog wel gebeuren dat in noodgevallen alleen essentiële voorzieningen mogen draaien.
Wederom een nah, we zitten niet zo zeer met een energie tekort in die vorm, we hebben lokaal bij pieken of dalen tekorten of overschotten, de onbalans.
En daar moeten heel veel mensen, bedrijven, overheden gewoon kleine stapjes in zetten om dit beter in lijn te krijgen.
Progress Van die kant mag nu óók actie worden verwacht.
Is wel heel kort door de bocht, buiten dat er natuurlijk best veel in gang is gezet (wat niet perse snel genoeg gaat, maar er gebeuren wel een hoop dingen) heeft de Efteling ook 3x een SDE Subsidie gekregen (in 2018 2x voor totaal 270K voor PV, en in 2022 4,5 miljoen voor de PV investeringen).