Progress Maar in Droomvlucht ís alle verlichting toch al LED? Dat lijkt me dus geen oplossing
Jup, daarom is er dus voor t hotel al prima ruimte "op het net van de Efteling" ook in de donkere dagen, en als de opening echt issues heeft haal je de fata upgrade iets naar voren, relatief klein om te doen, grote winst als je hotel daarmee open kan.
Het artikel kaart een toekomstig probleem aan wat overal in het land problemen gaat geven, dikt er een enorm efteling sausje over, want dat scoort beter, maar het verliest daarbij wat realisme uit het oog.
Progress Sowieso lijkt me dat een kandidaat om evt. helemaal uit te schakelen als de stroomvoorziening echt in het gedrang komt; mensen kunnen immers ook met OV naar het park komen.
Buiten dat die instelling echt totaal onzinnig is (ik en velen met mij zouden niet naar de Efteling gaan als ik met t OV moet bijvoorbeeld omdat het veel duurder en veel onhandiger is), is het ook nog eens energie transitie gezien zeer onwenselijk om juist EV's te gaan benadelen.
Daarnaast is het ook totaal onnodig.
De Efteling heeft geen "structureel" te kort op dit moment, want alles is al voorzien, werkt en het artikel focust op de uitbreidingen waar er een tekort zou ontstaan, en ja, makkelijk gezien wil je je maximale verbruik gewoon ophogen, dan hoef je nergens over na te denken en ben je klaar.
Echter kan dat op veel plekken niet zo makkelijk meer helaas, door de energie transitie zie je dat vraag en aanbod niet altijd op de juiste momenten aansluitend zijn op elkaar, er kan bijvoorbeeld op een donkere winterdag zat energie van zee af komen, maar we kunnen het nu nog niet transporteren naar de Efteling bijvoorbeeld.
Vergeet ook niet dat de problemen niet structureel zullen zijn, maar "bij vlagen".
Denk aan die ene donkere winterse dag als er weinig windenergie is bijvoorbeeld, dan kan er net iets te kort zijn en moet je bijsturen, en eigenlijk ook nog eens op momenten, niet 24/7.
Maargoed, als je als Efteling zoveel verschillend verbruik hebt als grootverbruiker heb je natuurlijk zat opties om bij te sturen, daarnaast zijn Dance Macabre en t hotel echt geen enorme verbruikers op het net van de Efteling, dus voor de korte termijn zijn er nog geen issues hiermee (maar een nieuwe launched coaster kan bijvoorbeeld wel lastiger zijn).
Een vrij laagdrempelige manier met de allergrootste winst is dus capaciteitsmanagement op het EV laadplein, dit kost vrij weinig om te implementeren en kan op momenten best veel energie "vrijmaken" even heel grof gerekend, 174 laadpalen van ieder 22kw, maakt dat het laadplein maximaal ruim 3800kw kan verbruiken, nu zal hier al iets management in zitten, maar laten we het max verbruik halveren dan komt t verbruik op bijna 2000kw, wat nu gewoon al gebruikt mag worden in de huidige aansluiting en aanvoer van de Efteling.
Ter referentie, de grootste stroomvreter in de Efteling is de Piranha en deze heeft volgens Eftepedia 300kw nodig (ik neem aan per pomp, dus 1200kw continue om de piranha te laten draaien).
En ja, dit kan betekenen dat EV's langzamer gaan opladen, maar in de praktijk zal dit voor geen EV rijder een issue geven, vrijwel niemand komt helemaal leeg aan, en niemand zal echt 8 uur lang 22kw moeten laden, daarnaast wanneer een auto vol is komt er weer capaciteit voor een ander beschikbaar.
Verder zijn er natuurlijk nog zat andere mogelijkheden te bedenken van relatief simpel tot meer gecompliceerde, denk aan meer normale verlichting voor LED vervangen als dat nog kan (groot deel moet ondertussen wel gedaan zijn), onzuinige apparaten/systemen vervangen (dit kan zijn van ventilatie/luchtbehandeling, tot frituurpannen, tot ovens, versterkers, ict etc etc zijn), maar ook bijvoorbeeld in de warmte koude opslag water-buffers aanleggen, tot slim aansturen van systemen die tijdelijk uit zouden kunnen, tot aan een compleet eigen accu-buffer laten aanleggen.
En ja, alles is lastiger dan "gewoon" je capaciteit even ophogen, maar er is zat laaghangend fruit te vinden, en voor een bedrijf als de Efteling die duurzaamheid hoog heeft staan ook prima te verantwoorden.
Dutch23 Ik zie dit bericht eerder als noodkreet naar de gemeente, provincie en overheid. Investeer sneller en beter in het stroomnet zodat bedrijven ook sneller, beter en goedkoper kunnen verduurzamen. Ik denk dat het geen extreem grote gevolgen gaat hebben uiteindelijk, maar fijn is het zeker niet voor de bedrijven.
Precies, maar dan met een Efteling Sausje, want dat scoort beter in het nieuws.
De Headline "Efteling kan niet uitbreiden door stroomtekort" doet het beter dan "Bakkerij het broodje kan gasovens niet vervangen door stroomtekort"