Ik vind het een leuk concept van de Efteling. Voor mijn gevoel beetje afgekeken van Maximus Bauhaus die ze voor Expedition Zork hadden gebouwd, maar vind het niet erg dat ze dat doen. Als er toch bouwketen moeten staan, kun je ze net zo goed opleuken met dit soort dingen. Het idee dat de sprookjes zelf het park opbouwen, prima toch.
Dan welk karakter ze gekozen hebben. De slimme big uit het verhaal is natuurlijk wel de "bouwvakker" van de sprookjeswereld. Mijn sprookjeskennis is niet super, maar ik ken geen sprookjesfiguur die hier beter bij past dan dit, ook echt een prima keuze, zowel voor dit project als toekomstige projecten. Zoals Progress al aangaf:
Progress Men is dus gaan zoeken naar de combinatie bouwen en sprookjes; de drie biggetjes liggen dan voor de hand. En daarvan kon er natuurlijk maar één écht goed bouwen 🙂
Het enige wat ik jammer vind is dat de beeldstijl zo infantiel is. Het logo vind ik niet passen bij een ambachtsmeester, ook al is het maar een varken. Ik had liever beeldstijl gezien die richting Baron 1898 ging dan Max en Moritz.
Ik vind het niet echt eerlijk om de Efteling hierop af te rekenen. De populaire sprookjes die Disney niet heeft verfilmd beginnen een beetje op te raken. Het moet ook niet een te onbekend sprookje zijn, anders snapt niemand de context. Stel je voor dat niemand het verhaal van de Drie Biggetjes zou kennen. Dan zou iedereen zich afvragen waarom ze in vredesnaam een varken van alle dieren een bouwhelm opzetten. Zelfde voor Alice, niemand had het begrepen als ze niet weten wie de Gekke Hoedenmaker en de Maartse Haas zijn.
Kijk als het een permanent sprookje was, dan is een nieuw verhaal zeker welkom. Baron is daar ook een goed voorbeeld van. Maar met dit soort extra's is een bekend sprookje een betere keuze denk ik.