Aurelius Allemaal leuk en aardig, maar ik zie nog steeds weinig argumenten waarom de voorstanders zo blij zijn met 't Biggetje, behalve dan dat dit beter is dan een kaal bouwhek. Zet je daarmee de standaard voor het park niet wat al te laag?
Ik vind het al vrij tekenend dat er ondertussen een standaard voor bouwhekken is: in veel parken zie je niet meer dan een zeil met under construction.
Langs de ene kant is het positief dat we zo veeleisend zijn voor de Efteling - dat betekent namelijk dat we enkel het allerbeste van hun verwachten - maar ik heb liever dat hun volledige aandacht naar het hotel zelf en de lopende projecten gaat, niet naar het uitwerken van een (tijdelijk) bouwpersonage van A tot Z.
Mankracht is niet onbeperkt, en dit is gewoon een leuke extra. Het past in de geest van de Efteling, het is leuk gevonden om een koppeling te maken met de 3 Biggetjes, en je merkt meer en meer dat het Sprookjesbos als een wereld neergezet wordt.
Je kan elk sprookje an sich blijven beleven zoals het is, maar er is een meer overkoepelend geheel ontstaan waar ook wat mee gedaan kan worden. En dit gaat gewoon daarin verder.
Het is geen permanente uitbeelding en dat hoeft ook niet, dus kunnen de verwachtingen ook lager gelegd worden dan voor uitbeeldingen die wel permanent zijn (en dat moet overigens ook... De Zes Zwanen is van een ander niveau, met een ander prijskaartje dan dit, natuurlijk).
Het valt mij gewoon altijd op hoe kritisch er op de Efteling gereageerd wordt en hoe elk klein dingetje zo gigantisch opgeblazen wordt of veroordeeld wordt. Bij Vrouw Holle werd er geklaagd dat de kleuren niet exact hetzelfde waren (waar een uitleg voor gekomen is, ze houden namelijk nu rekening met de verkleuring die gaat gebeuren) en als er een wegwijzer bij komt is het ineens infantiel, terwijl die er eigenlijk ook al stond voor de herbouw.
Soms helpt het om even wat afstand te nemen, te genieten van hoe het park is en niet op elk detail in te zoomen. En dat probeerde ik ook gewoon duidelijk te maken: kritisch zijn mag, maar na een kritische noot hoort een lach.