Een waterpark is door de Efteling al eens onderzocht en is op dit moment niet van toegevoegde waarde. Waarom zou de Efteling een tweede park willen? Om mensen sneller te verleiden langer op het resort te verblijven? Om de mensen díe al verblijven, meer en ander vermaak te bieden? Om meer internationale gasten te trekken? Dat zijn zaken die je eerst duidelijk wil hebben voor je aan zo'n project begint. Toevoegingen op het huidige park, zoals een indoorpark gebaseerd op het huidige park, of bijvoorbeeld een uitgewerkt Sprookjesboom of Jokiegebied, lijken me van weinig toegevoegde waarde. De Efteling is niet zomaar te kopiëren of in een ander concept te gieten. Als je echt naar een dagattractie gaat kijken, lijkt een compleet ander thema het zinvolst. In die zin was men met Cosmo Science Center heel dichtbij.
Toch denk ik niet dat we snel een second gate hoeven te verwachten. Wat meer leisure-experiences, zoals een This is Holland, Ripley's of Dungeons, daar zie ik wel brood in voor een Uitrijk. Waarbij de genoemde merken alleen symbool staan voor het soort ervaring, dat hoeft niet 1-op-1 gekopieerd te worden. Maak van Uitrijk de plek om een leuk dagje uit te hebben zoals je dat in een grotere stad kunt. Diverse, serieuze, horeca en eetgelegenheden. Fikse korting met een verblijfkaart of abonnement. Zo is het een aanvulling op het verblijf van resortgasten, maar geen direct concurrent van het Efteling park.