broodje123 Ook heb ik wel eens gehoord dat een second gate pas nuttig is als je meer dan 10 miljoen bezoekers per jaar hebt. Anders beconcurreerd het elkaar heel erg.
Lijkt me niet dat dit op gaat als het 2nd gate een volstrekt ander concept heeft: Zoals bijvoorbeeld een waterpark.
Maar STEL dat de Efteling een 2e pretpark wilt bouwen: Dan vraag ik me af welk generiek thema het park zou moeten krijgen. Als je wéér een sprookjespark in Pieckstijl wilt bouwen, dan ga je inderdaad jezelf beconcurreren en voegt dat 2e park volstrekt niets toe. (daarbij kan ik me dan inderdaad voorstellen dat het aantal bezoekers enorm hoog moet liggen voordat het nut heeft).
Dus je moet een beetje een andere kant op, maar ik vraag me af in hoeverre een ander concept ooit voor een Efteling zou kunnen gaan werken. Ik denk eerlijk gezegd niet dat het GP ooit een echt ander concept zou accepteren.
Dus mijn inziens zijn er 2 mogelijkheden:
- Een volstrekt ander concept, maar in één keer dusdanig groot uitpakken dat het park dagvullend is en herhaalwaarde heeft. (waarvan ik niet weet in hoeverre dat fincancieel haalbaar is).
- Een groot waterpark (indoor) realiseren in een Eftelingse setting (bijvoorbeeld de winterse tekeningen van Anton Pieck, waarbij je een waterpark hebt met de typische huisjes met sneeuw op de daken een waar de glijbanen en dergelijke dus zogenaamd uit sneeuw en ijs gemaakt zijn en/of slede-pistes zijn).