Mooi nieuws is dit! Hier was het Reizenrijkplein echt aan toe. Een nieuw en gewaagd thema: een tropisch stukje Efteling. Ik ben benieuwd hoe het gaat uitpakken met die palmbomen. Ik vind de naam Sirocco erg mooi gekozen: klinkt mysterieus en is voor de internationale gast goed te gebruiken. Sander laat nu eens een andere kant van zijn tekenkunst zien, het ontwerp is bij hem in zeer goede handen. Laat ze er maar snel aan beginnen!
Efteling breidt thematisering Sindbad de Zeeman in Reizenrijk uit
- Bijgewerkt
Wat een prachtige concepten, precies wat deze hoek nodig had! Mooi ook dat voorzien wordt in een ruime kinderwagenstalling voor Carnaval Festival. Er staan een paar mooie doorkijkjes en vlonders waarvandaan je mooi zicht hebt op de attracties op de concepten en ik zie zelfs een klein bootje doorschemeren op het plein voor Vogel Rok (speeltoestel voor de wachtende kinderen?).
Mark het oogt fris, maar eerlijk gezegd ook wel wat standaard tropisch zoals we dat in veel parken al kennen.
Misschien ook omdat de Efteling al een Oosters georiënteerd gebied rijk is? Hoewel ik het een prachtig concept vind, zijn deze twee themagebieden niet een beetje veel van hetzelfde binnen een park dat verder nog maar een bescheiden aantal themagebieden kent?
Mark Wel ben ik benieuwd hoe het opknippen van het plein gaat uitpakken. Ook hier weer veel versmalling op een punt waar het altijd al druk is...
Qua immersiviteit wel een verbetering. Qua crowd control echter....
Het lijkt op de overzichtsfoto alsof er ook een paadje tussen de speelweide en het nieuwe gebied komt. Misschien zorgt dit voor wat meer spreiding?
Convival ben ik de enige die 2,8 miljoen echt heel veel vind klinken?
Vergeet niet dat Nest! ook al 2 miljoen euro kostte.
ppc-anoniem-2 Dat was ook het eerste dat ik dacht, dat de attractie techniek ook veranderd zou worden naar iets nieuws, ook dat je dan weer met de attractie 20 jaar vooruit kan. Monsieur Cannibale is intussen ook 33 jaar oud.
Die Twist & Splash leek me bij het zien van de concepten meteen erg aannemelijk. Ik zie alleen maar voordelen: Monsieur Cannibale begint gebreken te vertonen, eindelijk weer een waterattractie én de mogelijkheid om hem droog te laten draaien in de winter. Maar zou dat überhaupt binnen een budget van 2,8 miljoen passen?
QDude24 De naam klinkt meer als een boektitel dan dat van een themagebied, kijk naar gebieden als Avalon, dat heet ook niet "Wereld van Merlijn".
Ik vond "de Wereld van Sinbad" ook al een beetje simpel klinken voor de Wereld vol Wonderen. Maar misschien is dit slechts een soort werktitel die we nauwelijks tegen gaan komen, zoals Hartenhof?
- Bijgewerkt
Qua sfeer zie ik nog niet een enorm verschil, maar wellicht pakt dat in de praktijk goed uit. En toch zit er voor mij een rauw randje aan: als je maar een grote bek opentrekt en dreigt boek je in dit land en bij bedrijven blijkbaar succes ....
- Bijgewerkt
Eduard als je maar een grote bek opentrekt en dreigt boek je in dit land en bij bedrijven blijkbaar succes ....
Sommige zaken zijn out-dated en moeten veranderen. Als je dat niet kunt zul je nooit verder komen in de wereld. Zo ook Efteling. Beelden van stereotypes welke niet in de dagelijks gang van zaken kunnen, horen niet meer thuis in deze wereld. Deal with it.
Wat denken we, animatronics of statische figuren?
Eduard Oh nee, een méér inclusieve samenleving, dat moeten we natuurlijk niet willen!
En voordat iemand begint over de weg naar die inclusiviteit toe: als de homo’s, lesbiennes en transgenders in de Stone Wall Inn alleen maar aan één stuk door thee hadden zitten drinken, dan was mijn liefde vermoedelijk nog steeds verboden geweest.
Terug naar Sindbad.
- Bijgewerkt
Eric Misschien ook omdat de Efteling al een Oosters georiënteerd gebied rijk is? Hoewel ik het een prachtig concept vind, zijn deze twee themagebieden niet een beetje veel van hetzelfde binnen een park dat verder nog maar een bescheiden aantal themagebieden kent?
Ik denk dat je wat betreft de Efteling in zijn huidige vorm niet teveel aan themagebieden moet denken. De Efteling is organisch gegroeid in een tijd dat themagebieden iets exclusiefs van Disney waren. Tegenwoordig ligt dat anders en zijn alle parken op de kar van themagebieden en overkoepelende storytelling gesprongen. Wat mij betreft nogal onnodig, maar dat terzijde.
In de huidige Efteling kun je met een beetje goede wil Marerijk als een themagebied zien (met het Sprookjesbos en Laaf als sub-gebiedjes). Verder zijn er mini-gebiedjes als Symbolica+Polle, M&M en omgeving en straks dit nieuwe Sindbad stukje.
De Efteling geeft aan ook meer met themagebieden te gaan werken. En dat is logisch, want de stukken extra grond die nu beschikbaar komen geven de ontwerpers voor het eerst de gelegenheid om grotere gebieden ‘from scratch’ te ontwerpen. Daarvoor moest men het altijd doen met stukjes in het bestaande park.
Dat men nu deze keuze maakt vind ik begrijpelijk; dit parkdeel was aan een herziening toe. Het wordt interessant om te zien of de Efteling bij toekomstige grote onderhoudsbeurten vaker dergelijke mini-gebiedjes probeert te creëren. Ik verwacht dat het huidige park (wat we over 10-20 jaar als ‘de originele Efteling’ zullen zien) altijd wel een thematische lappendeken zal blijven (en heb daar ook geen enkel probleem mee).
- Bijgewerkt
Hjalmar Sommige zaken zijn out-dated en moeten veranderen. Als je dat niet kunt zul je nooit verder komen in de wereld. Zo ook Efteling. Beelden van stereotypes welke niet in de dagelijks gang van zaken kunnen, horen niet meer thuis in deze wereld. Deal with it.
<sarcastisch> Inderdaad, mensen met achterhaalde meningen horen niet meer thuis in deze wereld. Deal with it. </sarcastisch>
Wat kan een discussie toch simpel zijn, hè, als je iedereen met een andere mening gewoon cancelt?
Nee, natuurlijk geeft de Efteling hierin toe aan een minderheid die gekwetst wordt door de stereotyperingen, maar dat is toch juist mooi? Die hele cancelcultuur en het oproepen tot boycotten van iets dat je niet aanstaat is verwerpelijk en moet niet beloond worden, maar dat betekent niet dat het park daarom maar vast moet blijven houden aan deze zaken. Niemand gaat erop achteruit wanneer het park zichzelf op deze manier perfectioneert en er meteen voor probeert te zorgen dat iedereen zich er thuis voelt. Ik denk dat de Efteling zich hierin, na de upgrade van Carnaval Festival, wederom van een hele sterke verbindende kant laat zien.
Hjalmar Ik besef mij nu pas dat het gebouw dicht is aan de achterkant.
Goed gezien, daar lijkt het inderdaad op! Zou dat dan toch een voorbode zijn voor projecties?
Het ziet er prima uit. Wat ik jammer vind is dat de media zich er nu vol op gaat storten waarbij ze alleen aandacht geven aan dat Monsieur Cannibale vertrekt. Hiermee word gelijk weer de nodige discussies gestart. Niet echt sjiek.
Dit lijkt me echt een heerlijk project om te volgen. Als er een gebied is wat extra liefde nodig had dan was dit het wel. Lekker bezig Efteling.
Ik moest precies weg van het scherm, na het nieuws. En nu zit ik even heerlijk in te zoomen op de grote foto's van de Efteling blog/ pers site.
Wat een heerlijke details kun je vinden. Van Mannetjes op stokken met een hengel of iets dergelijks tot vogels die vis stelen uit een ton. De binnenkant van Sirocco en nog veel meer.
Ik ben toch wel geschrokken van de reacties op bepaalde kanalen, wouw... En hoe het nieuws; Nu en RTL bijvoorbeeld het nieuws totaal omdraaien. In plaats van positief te benaderen. Maar ja..
Na presentaties van nieuwigheden die zijn gemaakt door een bepaalde ontwerper, kan de Efteling echt trots zijn op wat ze hier presenteren. En samen met de bakkerij zijn dit een zeer aangename toevoegingen. Ze kunnen mijn inziens niet snel genoeg beginnen.
Dat filmpje ook, hebben ze een nieuwe designer/ editor aangenomen? Heel gaaf, ben erg positief.
- Bijgewerkt
Eduard als je maar een grote bek opentrekt en dreigt boek je in dit land en bij bedrijven blijkbaar succes
Misschien moeten we eens af van dit stigma waarbij iets onder de aandacht brengen wat potentieel kwetsend kan zijn wordt gezien als het opzetten van een grote bek. De stem van de minderheid is de wijsheid voor de meerderheid. Blij dat de Efteling dit gaat fixen, het is gedateerd en omstreden. De vormgeving was al sinds de opening op zijn minst controversieel. Blij dat een park dat internationaal bij de top hoort ook zijn verantwoording neemt en dit soort veranderingen door voert.
Het filmpje legt ook wel een duidelijke link met Fata ook al staat die helemaal aan de andere kant van het park.
Waanzinnig leuke aanpassing van iets wat naar mijn mening niet aangepast had hoeven worden, maar goed daar hoeven we het niet meer over te hebben.
Maar klinkt het heel gek als ik in mijn glazen bol ook nog een dark-ride met Sinbad thema zie aankomen?
Het thema leent zich voor zoveel leuke dingen, waaronder ook een leuke darkride naar mijn mening.
Michael Wat mij betreft moeten we af van het stigma dat je geen vragen mag stellen over de noodzaak en achterliggende gedachten van dit soort wijzigingen. Iedere kritische noot wordt meteen neergesabeld en dat is ook nergens voor nodig.
Van mij had er omwille van de zogenaamde controversie van de attractie ook niets aangepast hoeven worden. Maar wat ik nu zie op de illustraties stemt mij wel vrolijk. Het lijkt er in elk geval wel leuker uit te gaan zien allemaal.
JeepeeB Maar klinkt het heel gek als ik in mijn glazen bol ook nog een dark-ride met Sinbad thema zie aankomen?
Het thema leent zich voor zoveel leuke dingen, waaronder ook een leuke darkride naar mijn mening.scagen Ik denk zelf gelijk aan wildwaterbaan als Chiapas maar dan in Sinbad thema. Je maakt met de boot tenslotte echt een tocht en het leent zich prima voor allerlei soort darkride scènes!
Toevallig ligt er een behoorlijk groot grasveld langs dit gebied wat hier wellicht deels wel voor gebruikt zou kunnen worden!
Mooie plannen. Eindelijk van die kale vlakte af. Ben benieuwd naar de uitwerking. Een Twist 'n' Splash zou mooi zijn.
- Bijgewerkt
Hook Een Twist 'n' Splash zou mooi zijn.
Als ik verder op de tekeningen in zoom, lijkt "het water" op de draaischijf een beschildering te zijn dan echt water. Daarnaast heeft de Twist and Splash in Slagharen al bewezen dat het enkel een populaire attractie is op extreem warme dagen. Zo'n Twist and Splash geeft dus in praktijk in de winter amper een capaciteitsverhoging. Ik denk/hoop dat het gewoon een originele teacup ride blijft.
OlympiaLooping Wat mij betreft moeten we af van het stigma dat je geen vragen mag stellen over de noodzaak en achterliggende gedachten van dit soort wijzigingen. Iedere kritische noot wordt meteen neergesabeld en dat is ook nergens voor nodig.
Niet geheel waar, er is de vraag gesteld waarom laten jullie dit nog in je park zien. Het antwoord daarop was dat ze niet zo maar zaken gingen aanpassen tenzij het park dit goed kon verantwoorden naar zichzelf. Deze aanpassingen is een goed antwoord waarom de aanpassingen gedaan wordt, zonder dat ze gehaast aanpassingen gingen doen.
Ik geef Efteling niet snel een compliment, maar waarop ze zelf hun eigen keuze hebben gemaakt en aanpassingen hebben gedaan welke ten goede komen van niet alleen het gebied maar ook uiteindelijk het imago van het park zelf vind ik wel een pluim waard. Er wordt geluisterd en in hun eigen tijd en capaciteit de aanpassing toegepast.