Efteling breidt thematisering Sindbad de Zeeman in Reizenrijk uit

Attracties krijgen 1001 Nacht thema

Direct na de zomer start de Efteling met het aanpassen van een aantal attracties in het Reizenrijk, als eerste fase van een totale gebiedsontwikkeling. Voor een investering van 2,8 miljoen euro worden de attracties Avonturen Doolhof en Monsieur Cannibale aangepast naar de thematisering van Sindbad de Zeeman, uit de verhalen van 1001 Nacht.

“We hebben onlangs een positief besluit van de Raad van State ontvangen waardoor de weg vrij is om ons park aan de oostzijde uit te breiden in de toekomst. Daar zijn we ontzettend blij mee, maar de grote uitbreidingsplannen hebben we vanwege corona uitgesteld. Onze aandacht gaat daarom nu eerst uit naar het gebied dat daaraan gaat grenzen. Dat gebied wordt in zijn geheel de komende jaren aangepakt qua thematisering, looproutes, infrastructuur, etc. Dit doen we gefaseerd, waarbij deze winter eerst de attracties Avonturen Doolhof en Monsieur Cannibale het Oriëntaalse thema van Sindbad krijgen en waarna op een later moment ook de bestaande horecalocatie Panorama wordt aangepast naar dit thema. Zodoende is dit gebied in Reizenrijk geoptimaliseerd als gasten over een paar jaar richting de attracties in het oostelijke uitbreidingsgebied wandelen”, aldus een trotse algemeen directeur Fons Jurgens.

Sindbad de Zeeman

De ondernemende en welgestelde koopman Sindbad de Zeeman is al sinds 1998 in het attractiepark te vinden. De attractie Vogel Rok is een element uit één van zijn zeven zeereizen. Sindbad (en zijn zeven avontuurlijke zeereizen) is één van de populairste verhalen uit 1001 Nacht en daarmee herkenbaar voor een hele brede en diverse doelgroep. Tegenover Vogel Rok zijn vanaf eind 2021 twee nieuwe elementen uit de zeereizen van Sindbad terug te vinden.

Archipel

Het huidige Avonturen Doolhof wordt een spannend eiland, waar jonge ontdekkingsreizigers de (speel)elementen kunnen trotseren en de verrassingen kunnen ontdekken die op het eiland verscholen liggen.

Sirocco

De kookpotten van de huidige attractie Monsieur Cannibale worden echte handelsschuitjes. Op zee is een wervelwind opgestoken en iedereen die een voet aan boord zet, stapt in een duizelingwekkend avontuur totdat de storm weer gaat liggen.

Hoofdontwerper Sander de Bruijn zegt over het project: “Als ontwerper bij de Efteling is het mijn doel om via bekende sprookjes en verhalen een natuurrijke en sprookjesachtige omgeving en belevingswereld te creëren. De zeereizen van Sindbad de Zeeman zijn een perfecte kapstok om een logische samenhang binnen dit gedeelte in de Efteling te creëren en om de thematisering van Vogel Rok verder uit te breiden. Zo ontstaat een completere Wereld van Sindbad en daarmee een avontuurlijke belevingswereld voor onze gasten.”

Richard van Leeuwen

Bij de uitwerking en toepassing van de verhalen van Sindbad de Zeeman, is de Efteling bijgestaan door Richard van Leeuwen. Richard van Leeuwen vertaalde (als eerste in 1993) de authentieke Arabische teksten van de vertellingen van 1001 Nacht. Hij studeerde Arabisch in Amsterdam en Damascus, en Perzisch in Leiden, promoveerde op een historisch onderzoek en publiceerde artikelen en boeken over de vertellingen van 1001 Nacht. Voor zijn werk (waaronder zijn vertalingen) won hij diverse prijzen. Richard van Leeuwen zegt over de samenwerking met de Efteling: “De gebruikte vertellingen van Sindbad en zijn zeereizen kennen een groot reservoir van culturele personages. Dit biedt vele mogelijkheden die, in combinatie met de ambitie van de Efteling om op een inclusieve manier verhalen te vertellen, vast zorgen voor een positief geschetst beeld van de rijke Arabische cultuur.”

Klik op de afbeelding voor een grote versie

Wauw! Dit ziet er ontzettend fris uit, hulde!

Ik zat er op te wachten dat ze hier vandaag mee kwamen, vaak op donderdag dat de Efteling met een aankondiging komt. Met alle geruchten weinig verrassing qua nieuwtjes, alles was al zo'n beetje gelekt.

Tof dat ze dit gebied aanpakken en in fase de route naar Strookrijk verfraaien. Ik moet eerlijk zeggen dat we wat meer verwend zijn geweest qua concepts in het verleden waardoor ik met de huidige platen nog wat moeite heb een mening te vormen. Maar vooralsnog komt het als een prima uitbreiding over met een stijl die ik kan waarderen, het oogt fris, maar eerlijk gezegd ook wel wat standaard tropisch zoals we dat in veel parken al kennen. Aan de andere kant is het Portugal in EP een heerlijk gebied en Port Laguna in Toverland net zo. Maar ik herken hier als ik dan kritiek moet leveren nog weinig Efteling in.
Een waterplaats zat het park echt op te wachten in mijn ogen, blij dat daarnaast de Theekopjes (want het thema veranderd, dus maar even de standaard attractienaam) blijft. Het park mist al zoveel infills voor de gehele familie.

Al met al betere keuzes in mijn ogen als dat er in reizenrijk zijn gemaakt. Wel ben ik benieuwd hoe het opknippen van het plein gaat uitpakken. Ook hier weer veel versmalling op een punt waar het altijd al druk is...
Qua immersiviteit wel een verbetering. Qua crowd control echter....

Mark Al met al betere keuzes in mijn ogen als dat er in reizenrijk zijn gemaakt. Wel ben ik benieuwd hoe het opknippen van het plein gaat uitpakken. Ook hier weer veel versmalling op een punt waar het altijd al druk is...
    Qua immersiviteit wel een verbetering. Qua crowd control echter....

Dit dus, het ziet er tof uit dat ze een buggy storage en een podium hebben neer gezet, maar oef, wat is dit weer krap gemaakt zo op deze manier.

Maar wel een overdekte wachtrij, dat is dan wel weer fijn.

Zoals het er nu uitziet wordt dat een grote verbetering van reizenrijk! Veel beter dan de eclectiek die er nu aanwezig is. Ook heel leuk om terug iets anders te zien dan ontwerpen van Robert-Jaap Janssen, want deze stijl vind ik toch veel beter!

Mark Sluit me helemaal bij je aan! Het verhaaltechnische aspect waar ik me zorgen om maakte lijkt gelukkig niet al te prominent aanwezig. Het zijn inderdaad niet de standaard Efteling beelden die we zien, maar met Sander aan het roer heb ik er vertrouwen in. Ben benieuwd of de gevel van Vogel Rok ook aangepakt wordt. En goed om te zien dat dit al duidelijk in het grotere plaatje van Strookrijk past.

Dit is geweldig! Mooie impressies ook, vooral het Reizenrijkplein zelf zal er enorm van opknappen met de fraaie beplanting en hoge palmen. Ook het water bij / om Sicocco ziet er als een mooi geheel uit. Op het eerste gezicht lijkt veel van Monsieur inclusief de overkapping e.d. te worden hergebruikt, maar vind moeilijk in te schatten wat er verder hetzelfde blijft (niet verlegde deel van de wachtrij, techniek?).

Het is me niet helemaal duidelijk welke delen uit de verhalen van Sinbad (of zoals de Efteling vanaf nu lijkt aan te houden net als in 1998: Sindbad) in de nieuwe attracties nu worden uitgebeeld maar dat komen we vast nog wel te weten. Dat Vogel Rok het middenpunt van dit gebiedje lijkt te blijven (niet geografisch maar wel thematisch) bewijst dat men de attractie nog een warm hart toedraagt en hopelijk ook de aandacht geeft die ze verdient. Goed bezig Efteling, ik heb er zin in!

Heel vrolijk nieuws.
    Mij had het niks uitgemaakt dat MC was gebleven of niet. Maar de negatieve berichten kunnen eindelijk stoppen. Dat vind ik dan weer wel fijn. En wat nog beter is:

• Waterspeeltuin!!
    • Plein wordt aangepakt.

Ik dacht Karel Willemen, maar ik lees nu dat het Sander de Bruijn is. (Gelukkig geen RJJ)
    De ontwerpen zijn er goed uit. Lekker frisse update daar op het plein. Goed bezig.

Hoe denkt de Efteling het effect van water IN die theekopjes attractie zelf te realiseren?
    Word het gewoon simpel een blauw geschilderd vloertje met enkele geschilderde golfjes?

Ja een Mack Twist & Splash was in het geval van echt water een goede keuze geweest als vervanging en paste dan ook goed bij die nieuwe waterspeelplaats.

Vind ik leuk! Alleen uhm, ben ik de enige die 2,8 miljoen echt heel veel vind klinken? 👀

Wow dit ziet er heel gaaf uit hoor! Dat wordt een drukke winter in de Efteling qua nieuwe dingen (Backerei Krumel, dit zit er nu ook aan te komen).

Ik vind dit in zoveel opzichten gewoon heel goed nieuws!

Als eerste, wat fijn dat de Efteling toch financiën heeft om te kunnen uitbreiden in het park. Na Backerei Krumel is dit al vrij vlot de volgende meevaller wat dat betreft. Is misschien niet het geweld dat je hoopt als na zes jaar eindelijk je bestemmingsplan is aangepast. Maar het park komt uit zeer lastige tijden en dit soort dingen had ik voorlopig niet verwacht. Ten tweede, Monsieur Cannibale gaat het veld ruimen en gezien de uitstraling van de attractie en de huidige tijdsgeest is dat alleen maar goed nieuws. De Efteling moet geen merk worden of zijn dat op die manier het nieuws haalt.

Als derde, eindelijk(!?) een attractie erbij in het park waar water een rol lijkt te gaan spelen. Met zomers die langer duren en warmer worden is verfrissing in dit soort speelelementen een goede toevoeging aan je park wat mij betreft. Ook mooi dat het levensloze Vogelrok plein dat vol stenen lag meer smoel en aanzien gaat krijgen. Zo te zien krijgen we een echte scheiding tussen Carnaval Festival en Vogelrok/Sinbad de Zeeman themagebied. Dit lijkt mij, na Symbolica en Max & Moritz, een nieuwe trend in het park om wat volwaardiger themagebieden te gaan bouwen. Heel eerlijk, ik weet nog niet wat ik daar van vind. Want Symbolica is prima geslaagd, maar Max&Moritz lijkt mij minder geslaagd in dat opzicht. Maar ik laat mij graag verrassen.

Dan als vierde, het houdt niet op hoor, staat er dat dit het eerste fase is naar totale gebiedsontwikkeling. Het persbericht heeft het over een opknapbeurt van Panoroma. Laten we hopen dat die uitbreiding er dan ook snel komt en dat Carnaval Festival misschien wel via de andere zijde op termijn te benaderen is. Op die manier zou het huidige plein geheel in het nieuwe thema komen te vallen. En ik hoop dat in deze eerste fase ook het binnenpleintje van Vogelrok meegetrokken gaat worden. Dat vind ik misschien wel een van de lelijkste stukjes park momenteel die voor bezoekers te duidelijk zichtbaar is. En anders in een volgende fase!

Al met al, wat een goed nieuws uit Kaatsheuvel! 😎

Heel leuk nieuws zo op de donderdagochtend, ben ook vooral benieuwd naar de waterspeeltuin en dan vooral rechts op de tekening lijkt het wel of we een watervalletje krijgen waarna het water doorstroomt naar Sirocco (naam is nog wel even wennen).

Als je de aankondiging zo leest lijkt het er wel op of ze deze winter naar buiten gaan brengen dat het plein voor Carnaval Festival ook alweer aangepakt gaat worden met misschien extra infills? Fijn om te zien dat de plannen voor het gehele reizenrijk die al jaren op de plank lagen nu eindelijk uitvoering gaan krijgen.

Wel jammer dat ik het muziekje van Monsieur Cannibale moet gaan missen, misschien kunnen ze alleen de tekst veranderen naar Sindbad de Zeeman, gaat op avontuur, Sinbad de Zeeman, Zijn bootje gaat op en neer 😉 . Of laat het muziekje maar lekker zonder tekst in het waterspeeltuin afspelen, hoeft Aquanura ook niet aangepast te worden.
        Ben benieuwd of de walvis van de Polka Marina misschien wel een waterelement gaat worden bij het waterspeelplaats?

The_Bullgod Hoe denkt de Efteling het effect van water IN die theekopjes attractie zelf te realiseren?
        Word het gewoon simpel een blauw geschilderd vloertje met enkele geschilderde golfjes?

Projecties vanuit de kap van de attractie misschien? Met een paar projectoren erboven kan je best leuke effecten maken op een anders saaie plaat. De huidige AI technologie kan je daar leuke dynamische reacties van de animaties mee toevoegen.

The_Bullgod Ja een Mack Twist & Splash was in het geval van echt water een goede keuze geweest als vervanging en paste dan ook goed bij die nieuwe waterspeelplaats.

Dat was ook het eerste dat ik dacht, dat de attractie techniek ook veranderd zou worden naar iets nieuws, ook dat je dan weer met de attractie 20 jaar vooruit kan. Monsieur Cannibale is intussen ook 33 jaar oud.

• Eric heeft hierop gereageerd.

Onderstaande dronebeelden geven een beeld van het huidige gebied en ook kort hoe de getoonde concepten daar overheen passen:

Dit is thematisch heel mooi! Buitenlandse gasten al jaren niet snapte, wel heb ik een paar kleine puntjes van kritiek;

• De naam klinkt meer als een boektitel dan dat van een themagebied, kijk naar gebieden als Avalon, dat heet ook niet "Wereld van Merlijn".
          • Waterattractie is zeker een goed idee! En ik sta helemaal achter de keuze, alleen had ik liever een waterattractie voor het hele gezin gezien ipv een voor alleen kinderen, maar je weet nooit wat de toekomst zal brengen!
          • Qua doorstroom is dit ontwerp dan weer een stuk minder, zoals eerder al gezegd staat het plein regelmatig vol met wachtrijen voor CF en Vogel Rok. Een oplossing zou natuurlijk zijn om de verlengde VR wachtrij weer te heropenen.

Overall, vooral nitpicks, want dit is toch een partij goed gelukt (het ontwerp natuurlijk). Ik ben ook erg benieuwd naar fase 2, met de vernieuwing van Panorama en het CF plein.

Vraag me ook af of er op lange termijn ook voor het overige reizenrijk (Pagode en Gondoletta) een retheme aan komt, daar kan je een mooi Aziatisch gebied van maken.

Edit: Kijkend naar de geruchten van een ingang verplaatsing voor CF, heb ik hier grofweg getekend hoeveel ruimte er dan is voor het CF gebied, daar kun je wel wat kiddie flats in kwijt! Vraag is dan of het een overdekt of buiten gebied is.

• Eric heeft hierop gereageerd.
          • Tim vindt dit leuk.

Leuke aankondiging!

Ook leuk dat je straks rond de attractie kunt lopen - daar wat schaduw kunt pakken van de bomen.
            Als ik het goed zie komen er ook nieuwe planten op het plein zelf, palmbomen gok ik dan.
            Tegels er uit en groen er in, dat is altijd prima 🙂

Ik vind het er mooi uitzien. Alleen jammer van de muziek van Monsieur Cannibale.

Ik hoop dat ze de verhalen van Sindbad er duidelijk bij gaan vertellen, want die ken ik eigenlijk helemaal niet.

Heel tof nieuws! Goed dat Monsieur Cannibale tot het verleden gaat behoren en vervangen wordt door een update die meer thematische eenheid gaat brengen op de tot nu toe kaalste vlakte van het park. Juist Sindbad vind ik daar een heel geschikt thema voor, zowel omwille van zijn avonturen en inclusiviteit als omwille van de lange traditie die de Efteling heeft in Arabische en Oosterse attracties. Sterker nog: Reizenrijk wordt met deze transformatie bijkans de exotische tegenpool van nautisch Ruigrijk. Sanders waterspeelplaats versus misbaksel Nest!, ik zet m’n geld vast in, rien ne va plus 😉