We kunnen ook nog niet echt een oordeel vellen op themagebieden binnen de Efteling, in mijn zicht is dit het eerste themagebied dat ze kunnen bouwen van scratch: de andere "themagebieden" waren aanpassingen van eerdere zones: Max & Moritz, Wereld van Sindbad. Bij Symbolica stond Polles Keuken er ook al een tijdje en zijn de plannen tussen de bouw van Polles Keuken en Symbolica ook volledig op de schop gegaan.
We kunnen pas oordelen hoe de Efteling dat doet zodra het Huyverwoud volledig open gaat. Dat gezegd zijnde, je kan ook niet verwachten dat de Efteling nu alles in themagebieden gaat smijten, laat hun dat alsjeblieft niet doen: de attracties op zich zijn al sterk genoeg dat ze geen themagebied an sich nodig hebben. Ze kunnen bijvoorbeeld wel het plein rond de Fata Morgana wat aanpassen en verbeteren, maar mochten ze indertijd gekozen hebben voor de opvolger van de Bob in hetzelfde Oosterse jasje te steken net omdat het er dichtbij lag, zou ik doodzonde gevonden hebben.
Ik zie hun liever nieuwe themagebieden maken dan bestaande dingen geforceerd in een themagebied smijten.
Dat gezegd zijnde, de reden waarom er werken gekomen zijn aan Panorama is omdat het gebouw gewoon dringend aandacht nodig had. Het had een dringende renovatie nodig en dat hebben ze in de rustige periode proberen doen, zodat het de komende jaren nog mee kan. Ze kunnen nog alle richtingen op nu.
Onderschat het belang van de capaciteit van Kashba niet: het is het 2e grootste restaurant van het park, dat kunnen ze écht niet makkelijk missen.
Het hele traject van het afgelopen jaar is ook gewoon vreemd te noemen: eerst wordt besloten dat het hotel gebouwd wordt en dat de Vrolijke Noot gesloopt gaat worden. Dan opent in mei 2022 na een korte verbouwing La Place in Panorama - waar duidelijk een minimum aan moeite voor gedaan is.
Dan, nog geen jaar later, wordt er besloten om toch te investeren in het restaurant: zowel binnen als buiten. Die verbouwing wordt ook last minute aangekondigd en er komt vrij laat pas een concept art naar buiten - mogelijk is die concept art pas later gemaakt, mogelijk zelfs na het starten van de werkzaamheden (er zullen wel eerdere tekeningen geweest zijn, maar die concept art kwam verdacht laat naar buiten).
Het lijkt mij gewoon alsof er meerdere pistes waren op verschillende punten in het afgelopen jaar: de Wereld van Sindbad is tenslotte al aangekondigd in zomer van 2021. We weten ook al dat er latere fases zouden komen waarbij Panorama aangepakt zou worden.
Het lijkt mij duidelijk dat dat toen uitgesteld werd door corona. Dan kwam het hotel, en moest een oplossing gezocht worden voor La Place: de minieme aanpassing aan het gebouw toen geeft ook aan dat het ofwel heel snel moest gaan, ofwel dat er gekozen werd om niets te doen omdat er andere plannen waren (op korte termijn) met het gebouw.
Dat dan ineens beslist wordt om het gebouw toch een renovatie te geven en te herthematiseren, op zo'n korte termijn, betekent dat die plannen toch wel vrij recent moeten zijn. Wat daartoe de aanleiding gegeven gaat hebben, weet ik niet, maar het steeds opnieuw uitstellen van Strookrijk kan een rol gespeeld hebben.
Het zijn gewoon heel veel bizarre keuzes na mekaar geweest, waarbij het mij lijkt dat keer op keer de plannen vrij abrupt gewijzigd zijn. Waarom dat is, geen idee, maar opvallend is het wel.
Waarom zou je een restaurant verhuizen en binnen het jaar volledig herthematiseren?