Progress Ik denk dat je moet accepteren dat de Efteling een organisch gegroeid park is
Ook organisch gegroeide parken kunnen themawerelden maken mét goed afgebakende gebieden. Dat kost inderdaad meer tijd en geld, maar om ervoor te zorgen dat de attracties bestaan in een afgebakend gebied om hun 'wereld' tot leven te laten komen, moet dat in mijn ogen wel.
De Efteling heeft zelf gezegd dit te willen doen/bereiken. Dan mogen ze van mij daar wel meer moeite in steken. Het huidige ontwerp team zit inderdaad op die lijn en wil daar komen, maar nog te vaak worden keuzes gemaakt (wat vast met budget te maken zal hebben), die deze lijn niet waarmaken. En dat is ongelofelijk zonde.
Progress We zien ook Disney langzaam afscheid nemen van het concept; kijk maar naar alle mini-themagebiedjes die nu voor Parijs in de planning staan.
Ben ik niet helemaal met je eens. Disney laat juist zien dat dit soort gebieden nog wél werken. Echter, ze zijn kleinschaliger geworden. Avengers Campus is een op zichzelf staand gebied waar je van buiten het gebied weinig ziet op enkele zaken na. De routing is misschien redelijk gelijk, maar het past wel in de omgeving! Ook het nieuwe Frozen gebied zal volledig op zichzelf staan. Hoewel je het vanaf de andere kant van het meer zal kunnen zien, zul je qua routing dit als een zelfstandig gebied gaan ervaren.
En datzelfde zie je in alle andere Disneyparken waar laatst iets nieuws is geopend is, of nog gebouwd wordt: Tron in Magic Kingdom, Frozen in Hong Kong, Zootopia in Shanghai en Fantasy Springs in DisneySea. De hoogtepunten zijn natuurlijk Pandora en Galaxy's Edge.
Dus nee, Disney stapt in mijn ogen hier niet van af 😉
Progress Dan had je een restaurant gehad dat zowel aan de buiten- als binnenzijde niet bij Sindbad had gepast en dan had je dáárover geklaagd.
Sommigen zullen wellicht inderdaad geklaagd hebben over deze situatie, maar ik persoonlijk niet. Hoewel het oude gebouw ontzettend ouderwets was en zowat uit elkaar valt, vind ik de huidige buitenzijde vele malen lelijker dan hoe deze voorheen was. Zeker wanneer er iets meer duidelijkheid zou zijn over de status, hadden we wellicht meer begrip kunnen hebben voor de keuzes van het park.
Had men bijvoorbeeld niks gezegd over een Wereld van Sindbad fase 2 (of vermeld dat dit pas over 5 jaar komt o.i.d.), zou het logischer zijn om de bestaande situatie te accepteren.
Progress Het is dus helemaal niet vreemd als we de komende jaren wat meer ‘improvisatie’ gaan zien.
Hoewel ik deze redenering heel goed snap en de lopende zaken in de wereld zeker niet als een 'normale' situatie zie, vind ik wel dat een masterplan altijd ontwikkeld kan worden. Ongeacht de situatie. Dierentuinen doen dit ook volop en moeten hier soms noodgedwongen vanaf wijken - om wat voor reden dan ook.
Tuurlijk kan altijd afgeweken worden van de ideeën en tekeningen die oorspronkelijk bedacht zijn. Niets hoeft vast en helemaal uitgedacht te zijn, maar een algemeen idee zal er toch moeten liggen om te voorkomen dat ze zich straks in hoekjes moeten gaan wringen. Die fouten hebben ze namelijk al meermaals gemaakt met de bouw van verschillende attracties, maar ook met de Hotels & Resorts.
Laat ze die fouten nou eens voorkomen, dat is het enige waar ik ze voor zou willen behoeden 😉