Michael De Efteling wordt nergens verboden te groeien. Groeien is meer dan alleen meer bezoekers ophalen dan een jaar eerder. Dat zit hem dus in de omzet per gast verhogen. Dat doe je door die gast een maximale ervaring te geven waarin de portemonnee op elke hoek wordt uitgenodigd flink leeg te lopen. En dat doe je door maximale ervaringen te bieden en dat had allicht in een nieuw gebouw beter gepast dan in de huidige oplossing. Het is jammer dat men in de Efteling blijkbaar alleen de klassieke groei kent door je omzet te verhogen door meer bezoekers. Want dat pad is, zoals je terecht zegt, onzeker. Dus zal je elders je krachten moeten gelden.
Het punt is dat er nú nog onzekerheid over bestaat.
Stel dat de Efteling wél een vergunning krijgt voor meer dan vijf miljoen bezoekers. Dan is het rendabel om Strookrijk te bouwen en dan verwacht ik dat Panorama/Kashba binnen enkele jaren gesloopt wordt. Op zo’n moment wil je het niet net voor miljoenen verbouwd hebben.
In een scenario waarin die vergunning er níet komt, zal het niet rendabel zijn om een grote uitbreiding a la Strookrijk te doen. Dan zal de groei inderdaad uit de omzet per gast moeten komen. Ik vind het vreemd dat je beweert dat de Efteling dat niet snapt; we zien het park momenteel tientallen miljoenen investeren in extra verblijfsaccomodatie.
Het punt is dat het verhogen van de omzet per gast verder gepaard zal gaan met zeer impopulaire maatregelen:
- verhogen van de entree- en horecaprijzen
- afschaffen en/of significant beperken abonnementen en parkeerabonnementen
- bestaande attracties vervangen door nieuwe
Het Phantasialand-scenario zeg maar :-)
Ik snap dat de Efteling die maatregelen niet neemt zolang het niet nodig is; zeker in de tijden van extreme inflatie en economische onzekerheid die we nu meemaken.
Als er nu al duidelijkheid was geweest over de vergunning (positief dan wel negatief), hadden we de Efteling denk ik een drastischer beslissing zien nemen m.b.t. Panorama/Kashba. Maar die duidelijkheid is er niet en dus houdt de Efteling de opties open. Jammer? Ja, maar ook begrijpelijk.