The_Bullgod Ik refereerde een beetje naar de ongelooflijke hoeveelheid geld dat het kost om alle credits te doen, haha. Met wat alcohol achter de kiezen is dat minder pijnlijk 😉 Zo lijkt dat op de kermis in Leiden ook te werken….

Uiteindelijk staan er toch best een aantal leuke en/of bijzondere zaken. Hoofddoel van deze korte reis was Olympia Looping; die had ik nog nooit gedaan. Echt een gave en krachtige achtbaan!

Het kermisgevoel bekroop me wel een beetje toen wij aan het instappen waren, en er vijf medewerkers op de track stonden om de baan in te vetten. Op het moment dat de trein omhoog ging, gingen ze er pas vanaf. Aan de andere kant, dat is juist ook een beetje de charme ervan…toch?

7 maanden later

The_Bullgod de grootste permanente achtbaan van Oostenrijk

Die op dit moment óók al op de Wiener Prater staat (Gsengte Sau).. Het park breekt dus in principe zijn eigen record, al neem ik aan dat het om een andere uitbater zal gaan die de eigenaar van Gsengte Sau wil overtroefen.

The_Bullgod weten we al wanneer deze achtbaan zal openen. Want hoe langer het duurt hoe meer ik twijfel van een 23 openstelling

Joell weten we al wanneer deze achtbaan zal openen. Want hoe langer het duurt hoe meer ik twijfel van een 23 openstelling

Nee, niet de precieze datum, alleen "ergens" in 2023. Maar dat kan dus net zo makkelijk eind 2023 worden, omdat er nu nog niets te zien is.

Coasterfrenzy Het park breekt dus in principe zijn eigen record, al neem ik aan dat het om een andere uitbater zal gaan die de eigenaar van Gsengte Sau wil overtroefen.

Dat dacht ik wel namelijk. Gsengte Sau is van Dostal en Wiener Looping zal van Sittler-Koidl worden.
      Die nieuwe baan zal over meerdere percelen geplant zijn en onder andere daardoor dus de grootste baan van Oostenrijk worden. Of deze nieuwe baan ook qua aantal inversies de grootste van Oostenrijk word, weet ik niet,

een maand later

Fahrt ihr gerne Achterbahn?
      Dann könnt ihr euch aufs nächste Jahr freuen.
      Im Wiener Prater entsteht bald die größte Achterbahn Österreichs, genannt „Wiener Looping.”
      Ihr Bauherr, Stefan Sittler-Koidl, leitet sein Unternehmen bereits in vierter Generation.
      Die Koidls betreiben unter anderem das berühmte Blumenrad, die Volare-Hochschaubahn und den Freifallturm.
      Eine eigene Achterbahn zu bauen war seit seiner Kindheit der Wunschtraum von Stefan Sittler-Koidl.
      Der „Wiener Looping” wird ein Einstiegshäuschen im Otto Wagner-Jugendstil haben und außerdem einen 40-Meter hohen Turm in der Mitte, mit dem man den Wurstelprater überblicken kann.
      Traut ihr euch eine Runde zu drehen?
      #wingstoideas #redbulletininnovator #redbulletininnovationmagazine #redbullmagazine #prater #praterwien #neuesprojekt #hochschaubahn #wurstelprater #achterbahn #wientourismus #tourvienna #viennaontour

https://www.facebook.com/theredbulletininnovator/posts/pfbid0Way8nj3Ua3J33aPkxBwY3BesMpmQ9XVx9NUkFY9dtRGsEd2SStEeeX2Bk1B9gH4zl

Vind je het leuk om achtbanen te rijden?
      Dan kun je uitkijken naar volgend jaar.
      De grootste achtbaan van Oostenrijk, de "Viennese Looping" genaamd, wordt binnenkort gebouwd in het Weense Prater.
      Uw klant, Stefan Sittler-Koidl, is de vierde generatie die zijn bedrijf leidt.
      De Koidls bedienen onder andere het beroemde bloemenrad, de Volare achtbaan en de vrije val toren.
      Het bouwen van zijn eigen achtbaan is al sinds zijn jeugd de droom van Stefan Sittler-Koidl.
      De "Vienna Looping" krijgt een ingangshut in Otto Wagner Art Nouveau-stijl en ook een 40 meter hoge toren in het midden, van waaruit men de Wurstelprater kan overzien.
      Durf jij een rondje te gaan?
      #wingstoideas #redbulletininnovator #redbulletininnovationmagazine #redbullmagazine #prater #praterwien #new project #hochschaubahn #wurstelprater #achterbahn #wientourism #tourvienna #viennaontour

5 dagen later

In het einde van de volgende video zijn enige seconden van de officiële onride te zien, tevens worden in deze video vermeld dat het hoogste punt van de looping 26 meter hoog is en je een 3 seconden gewichtloosheid zal ervaren in deze looping. Tevens wordt vermeld dat er een Mack nieuwigheid op deze baan van toepassing is maar welke wordt nog niet bekend gemaakt.

[

een maand later
      3 maanden later

Deze achtbaan gaat (helaas) pas open in 2024, omdat er een juridisch geschil ontstaan tussen de ex-eigenaar van het illegaal gesloopte gebouw en de huidige eigenaar. Er moet een boete betaald worden en officieel toestemming om deze achtbaan (alsnog) te mogen bouwen.

Bron: https://www.facebook.com/plugins/post.php?href=https%3A%2F%2Fwww.facebook.com%2FCoasterFansandNews%2Fposts%2Fpfbid02Mv24xniTgBtosN2RZfVsMLMpSd2t2YwX8oXetasWyow5nJj7MY3z3a6jTbb42JCEl&show_text=true&width=500"

Philosopher Deze achtbaan gaat (helaas) pas open in 2024, omdat er een juridisch geschil ontstaan tussen de ex-eigenaar van het illegaal gesloopte gebouw en de huidige eigenaar. Er moet een boete betaald worden en officieel toestemming om deze achtbaan (alsnog) te mogen bouwen.

WTF, De huidige eigenaar van de tijdelijke pop-up bar had nog een lopende vergunning, dus ze zijn te vroeg met de sloop begonnen

5 maanden later

Nog meer geruchten.
        Vanwege de problemen met de benodigde vergunningen voor deze nieuwe Mack coaster, zou het Oostenrijkse parkje Fantasiana deze baan met een goede deal over hebben kunnen nemen. Deze baan zal dan in 2025 dan de plaats in kunnen nemen van de Pax Wild Train welke het park dan verlaten heeft

Bron:

Ik heb Wild Train niet gedaan in Fantasiana maar wel die in Parc Saint Paul. Naar herinnering echt een beuker, niet in de positieve zin. Geloof dat je dat ook kan zeggen over deze versie, dus hoewel het altijd jammer is om een achtbaan weg te zien gaan die je nooit hebt kunnen uitproberen, zou dit wel een grote verbetering zijn. Erg fijn voor Fantasiana als de geruchten kloppen dat ze deze zo hebben kunnen overkopen van de showman, perfect voor ze om een gelanceerde achtbaan met inversies te hebben. Er wordt ook genoemd dat een aankondiging zal volgen op de IAAPA beurs in Wenen, dus ik kijk erg uit naar het nieuws en wat dit daadwerkelijk gaat worden.

Volgens Coasterforce.com is het in ieder geval bevestigd dat deze baan NIET in het Prater zal komen.
        De baan is zelfs al in juli verkocht.

I offered the ride for sale at the beginning of July. Interestingly, I also immediately had an interested party! This means that the Wiener Looping coaster, which was previously planned for the Prater, may soon be set up in another park… [smiles] This would also mean that the schedule would be open for me again – theoretically even for a possible layout change…

Bron: https://coasterforce.com/forums/threads/wiener-prater-wiener-looping-2-0-mack-rides-%E2%89%A52023.45345/post-1160799

Ik sta nu op de IAAPA Expo en bovenstaande klopt. Zojuist is met veel bombarie het contract tussen Mack en Fantasiana getekend. De Wiener Looping gaat de plek van de Wild Train innemen.

luc136

Niet helemaal waar, het wordt een Custom lay-out, bevestigd door de eigenaar van het park en ook te zien in deze korte teaser.

Sorry hoor, ik was de draad even helemaal kwijt door alle geruchten en verwarrende benamingen en randzaken tussendoor. Wat een chaos van een topic. Maar als ik het goed heb, is de samenvatting als volgt:

• Bullet (Schwarzkopf uit Flamingoland/Selva Magica) komt niet naar Wenen.
            • In Wiener Prater zou dus een nieuwe coaster komen, met de naam Wiener Looping.
            • Olympia Looping (niet Wiener Looping, en niet die 'Bullet' Schwarzkopf) kwam in 2022 naar Prater.
            • Fabrikant van de nieuwe coaster is Mack Rides, baan zou tenminste 4 inversies moeten krijgen.
            • Baantype wordt Big Dipper, al dan niet met enkele stoelen achterwaarts geplaatst.
            • Leegstaand gebouw zou gesloopt worden om plaats te maken voor nieuwe achtbaan.
            • Sloop van gebouw is te vroeg gestart, de uitbater had nog een lopende vergunning voor exploitatie.
            • Gedoe met vergunning zou er toe hebben geleid dat de nieuwe baan niet geplaatst gaat worden in Prater, maar in het parkje Fantasiana, ter vervanging van Wild Train.
            • Fantasiana en Mack tekenen een contract op de IAAPA Expo voor een custom Big Dipper, dus niet de layout die naar Prater zou komen.

Zou de naam "Torwächter" zijn? Gezien de hashtags bij de video?

The_Bullgod dat in die teaser zijn nog beelden van de bestaande Wild Train.

Nee hoor, Taronco heeft wel gelijk. Er zitten óók beelden in van de nieuwe Mack. En aan die beelden kun je zien dat je direct na de lifthill géén bocht maar een duik rechtsom naar beneden krijgt, die wel wat lijkt op die van Lost Gravity.

Niek heeft de titel veranderd naar Mack Big Dipper voor Fantasiana in Oostenrijk .

The_Bullgod Heb je door gekeken? Want op een geven moment zijn er twee shots, de eerste is dat de first drop dezelfde wordt als Lost Gravity. Dat is dus al een bevestiging dat dit niet de Prater baan is. De rest van de baan komt qua layout niet overeen met LG.

Edit: Whoops ik heb de reactie van Niek hier boven helemaal niet gezien. Maar dat dus 🙂