LEGO topic
Ik heb vooral lego in losse bakken zitten. Dus niet in sets. Er is nu 1 bouwwerk waar ik klaar mee ben (Liebherr hijskraan) en 1 bouwwerk waar ik nog mee bezig ben (High Energy / AIR)
Ik zal straks een foto delen van mijn sets, er zit Marvel tussen, Star Wars, Ideas en nog meer
ppc-anoniem-2 Die zijn gaaf! Zelf ben ik niet de grootste fan van Technic, ik vind het ‘normale’ Lego toch wel echt veel mooier en leuker om in elkaar te zetten.
Leuk te zien dat er meer mensen hier nog met Lego spelen
Ikzelf ben al jaren MOC's aan het bouwen, voornamelijk van kermisattracties, maar de laatste tijd ook stad toevoegingen en andere dingen.
Wauw die van Villa Volta is echt heel gaaf! Het is een van mijn favoriete attracties in de Efteling, het ziet er erg tof uit in Lego vorm!
- Bijgewerkt
Ik was bezig ook met een topic te maken, dus die post die ik net gemaakt had heb ik hier geplakt, want ik zag opeens deze in de lijst, dus dat andere topic is als het goed is weer verdwenen.
Kleine historie:
Als klein jongetje was ik al geobsedeerd door de plastic blokjes, maar naar mate we ouder worden kwamen er andere interesses.
Als we even 30 jaar vooruit skippen naar 2020 was daar het eerste seizoen van Lego Masters, een programma wat ik met veel plezier keek en vertelde thuis dat als ik ooit weer eens zou beginnen met Lego dat de Millennium Falcon dan waarschijnlijk mijn eerste build zou worden, maar die prijs van die set, 849 keiharde euro's die leg je niet zomaar even op tafel dat is echt een spaar projectje, dus langzaam werd het digitale potje gevuld en begon er een leuk budget te ontstaan.
Een jaar later was daar dan het tweede seizoen van het programma, en met de beruchte Star Wars aflevering.
Dit moest een teken zijn van de Lego goden, en het spaarpotje was inmiddels lekker gevuld, maar toch bleef het een grote investering, dus enige terughoudendheid had ik nog steeds.
Maar aangezien er in de regio een Lego winkel was geopend in Leidschendam, toch maar eens de stoute schoenen aangetrokken om die winkel te bewonderen, enige nadeel was wel nog die verdraaide wachtrij, het leek wel een pretpark, er stond een behoorlijke rij om in de winkel te mogen komen.
Het is niet de grootste winkel dus er mochten maar totaal 6 bezoekers in, dus het geduld werd aardig op de proef gesteld.
Maar goed, ik had mijn flesje water, volle telefoonaccu, lekker muziekje, ik vermaakte mij wel in die rij.
Een kleine twee uur later was het dan zover, ik mocht naar binnen en het voelde stiekem toch als thuiskomen.
Mooie winkel, vriendelijk personeel, foto's van binnen de winkel heb ik niet gemaakt(ik wist niet of dat mocht en stond er eigenlijk ook niet bij stil) maar ik voelde mij echt als een kind in een snoepwinkel.
En meteen werd ik aangetrokken tot een vitrine, daar stond hij opgesteld, de Millennium Falcon in al zijn glorie opgebouwd uit 7541 onderdelen.
Wat een machtig ding was en is dat om te zien, en geloof het of niet, in mijn oortjes klonk er op dat moment muziek uit de films van Star Wars, zonder dat ik dat geselecteerd had, was dit weer een teken maar dit keer van de Star Wars goden?
Maar toch twijfelde ik nog, ja ik wilde hem graag hebben, maar die aankoopprijs het is een behoorlijke investering, en de doos zelf was qua formaat ook niet erg handig om mee te nemen in het openbaar vervoer dus besloot ik om het niet te doen.
Diezelfde dag was wel de release van de nieuwe R2D2, ook een leuke set om te bouwen maar ik kreeg er nog geen wow gevoel van.
Maar toen zag ik vanuit mijn ooghoek " The Child" oftewel Baby Yoda uit de serie The Mandalorian.
En die kon ik zeker niet aan mijn neus voorbij laten gaan, dus met de doos onder mijn arm ging ik naar de kassa, rekende hem af melde mij aan voor een VIP pas en de tas werd gevuld met nog meer leuke Star Wars goodies voor niks, je begrijpt wel, gratis goodies krijgen is altijd goed!
Vol enthousiasme vertelde ik over mijn bezoek thuis en werden plannen gesmeed om nog een keer te gaan op een wat rustiger moment.
Een weekje later zouden we nog een keer gaan, en in de tussentijd ben ik lekker aan het bouwen geslagen aan The Child.
En ik moet zeggen, tijdens het bouwen hiervan kreeg ik echt de smaak te pakken weer, lekker ontspannen iets moois in elkaar zetten en ik merkte echt dat ik er heel erg zen van werd en niet veel later stond deze kleine force gebruiker te pronken op de kast.
Een week later ging ik met mijn gezinnetje zoals eerder gezegd weer naar de Lego winkel.
En zowel mijn vrouwtje als mijn dochter waren ook zwaar onder de indruk van de Millennium Falcon, en toen sprak mijn vrouwtje de illustere woorden uit:
"Zou je niet eerst met iets anders beginnen te bouwen, kijken of je een wat groter bouwwerk wel aankan?"
Huh hoorde ik dit nou goed, is dit gewoon groen licht om iets anders tofs aan te schaffen, is dit mijn get out of jail for free card zoals bij Monopoly?
Inderdaad dat was het ook, en meteen viel mijn oog op de Batmobiel uit de films van begin jaren 90.
Ook niet goedkoop, maar goed hebben is hebben, en als verrassing gooide ze daar ook nog de Ecto-1 bij!
Gestaag begon ik met bouwen, en dit was toch wel even iets andere koek als ik eerlijk ben, veel bouwtechnieken waar ik vooraf geen flauw idee van had wat het uiteindelijke doel er van is, maar ongeveer 16 uur later viel alles mooi op zijn plek en stond hij al mooi te glimmen op zijn kleine standaardje waarbij je de auto ook nog eens kan ronddraaien.
Na een dagje rust genomen te hebben na het bouwen werd het tijd voor die andere iconische auto uit de filmwereld.
De Ecto-1.
Ook deze wagen had weer een paar leuke uitdagingen om te bouwen en sommige onderdeeltjes die we kennen op een andere manier van Lego sets krijgen hier ook weer een andere functie.
Zo is de gril aan de voorkant opgebouwd uit alleen maar kleine rolschaatsjes die normaal onder een mini-fig gezet kunnen worden.
Ik plaatste van deze build wat foto's op de socials, en uit diverse hoeken stroomde leuke reacties binnen en kreeg ik van iemand de tip om aan het begin van elk zakje even een foto te maken van de progressie.
Bij een volgende build zou ik dat zeker doen, want dat is ook altijd leuk voor later om nog eens terug te kijken.
Inmiddels had ik mij ook iets meer verdiept in de randzaken rondom Lego, en er zijn gewoon hele lichtsets te koop om je bouwwerken op te leuken, ook niet goedkoop maar de licht en geluidsset voor de Ecto-1 is inmiddels besteld!
Viel ik na het bouwen van de Ecto-1 in een zwart gat, integendeel het Lego vuurtje wakkerde behoorlijk hoog op, en inmiddels had ik de rest van het gezin hier aangestoken.
Mijn dochter sleepte haar Lego Friends weer eens uit de kast, en mijn vrouwtje zat lekker te bouwen aan haar engelse bus.
Maar ik moest natuurlijk voor mijn gevoel een gebaar terug doen, tenslotte was de Ecto-1 een bonus, dus bestelde ik voor haar een set waarvan ik wist dat ik haar als liefhebber van Londen een groot plezier mee zou doen.
Namelijk Big Ben. (ze zit niet hier op het forum, maar zal daar ook eens wat foto's van maken)
Met plezier keek ik hoe de dames bezig waren(op dat moment nog met de engelse bus) en weer werd er een "get out of jail for free card" in mijn schoot geworpen.
Mijn vrouwtje vroeg wanneer ik die Millennium Falcon nou eens ging halen, en mijn dochter kwam ook erachteraan met de woorden: Ja papa wanneer komt die nou?
Van diezelfde vriend die zei dat ik meer foto's tussendoor moest maken kreeg ik ook de tip van een andere site.
Tenslotte als je bij Lego zelf iets koopt betaal je nou eenmaal de hoofdprijs, dus ik nam de tip ter harte en ging eens kijken op de site van Mister Bricks.
En daar stond hij digitaal te pronken, de Millennium Falcon in volle glorie, en ook nog eens op voorraad en ook nog eens 100 euro goedkoper als bij Lego zelf.
Ik wist niet hoe snel ik op wat knopjes moest drukken en een dag later werd er aangebeld door een aardige bezorger.
En ja er zijn inmiddels grotere sets, maar dit voelde echt episch aan, inclusief de verpakking hebben we het over 14,4 kilo totaal wat hier nu op tafel stond, het boek alleen al weegt 2.9 kilo dus we hebben over aardig wat Lego wat verstouwd moet worden.
Ik zette een toepasselijk muziekje op en begon de doos langzaam te openen.
Het boek was als eerste aan de beurt en wat een monster is dit al zeg maar van zeer hoge kwaliteit papier.
En ook heerlijk om het begin te lezen, hoe is de Millennium Falcon ontstaan, het ontwerpen van het ruimteschip door Ralph McQuarrie en de geschiedenis van het schip in Lego door de jaren heen.
Na het boek even doorgebladerd te hebben, werd het tijd om eens te duiken in de zakjes met Lego, eerst alles maar eens nummer op nummer leggen, zodat de stappen makkelijker te doen zijn en ik me niet suf hoef te zoeken tijdens het bouwen van heb ik alle zakjes die ik voor deze stap nodig heb.
Alles uitgezocht en netjes op volgorde in een tas gelegd werd het tijd voor zakje 1, en dit bestond uit meerdere zakjes en vol goede moed begon ik de zakjes open te maken en te sorteren.
Eenmaal klaar met sorteren begon ik voorzichtig met de eerste kleinere stapjes met bouwen en bedacht ik mij opeens, oh wacht ik moet nog even een foto schieten.
Zo gezegd zo gedaan dus, en toen kon het grote bouwen beginnen, en aangezien het Hemelvaartsweekend was, had ik genoeg tijd om hieraan te spenderen...
_Om deze post niet langer te maken dan dat hij al is ga ik voor nu zeggen word vervolgd, en kan ik even al mijn foto's uitzoeken en de mooiste eruit halen om te delen. _
- Bijgewerkt
JaydenCKO Zelf ben ik niet de grootste fan van Technic, ik vind het ‘normale’ Lego toch wel echt veel mooier en leuker om in elkaar te zetten.
Technic lego is ook normale lego hoor
Maar ik snap wat je bedoelt. Qua miniland en deze schaal heb ik alleen een kerstdorp in huis
Voor het ontwikkelen van bouwen van mijn eigen ontwerpen vind ik technic meer geschikt. Ik denk dat @DennisvO zijn modellen ook in beweging kan brengen maar ik vind net een slag groter mooier en toffer om te maken en daar leent technic zich perfect voor. Verder ben ik ook van het zelf ontwikkelen, een set bouwen is grappig, maar meestal ligt hij na een week weer uit elkaar en dan ga ik kijken wat ik met de onderdelen zelf kan bouwen en verzinnen.
ppc-anoniem-2 Klopt, mijn modellen hebben allemaal motoren ingebouwd, je kan op de gelinkte pagina een aantal filmpjes vinden als je dat graag zou willen zien.
DennisvO ik vond dat Mark Zuckerburg zoveel data wilde hebben om 3 foto's te kunnen bekijken en dat er een perversie je moet veel vrienden hebben om dingen te zien -prikkel in zit zodat ik gedag heb gezegd tegen Facebook, en ben er intussen achter dat je zonder account praktisch niets meer mag zien
Doen we het op een andere manier;
Fijn dat ze ook op Youtube staan DennisvO
Nog wat wat betere foto’s van die High Energy van een tijdje terug. Moet eigenlijk weer eens verder gaan bouwen aan dat ding! En eens kijken of er een fijn nieuw alternatief is voor de Lego Digital Designer.
Het blijft leuk speelgoed
Wat leuk dat dit topic "terug" is, hopelijk volgen vele foto's van die prachtige bouwwerken.
Hoezo terug, dit topic hadden we nog niet?
In het “hoe vermaak jij je” topic ging het er wel regelmatig over @Niek
Vervolg van een eerdere post.
Ik neem jullie graag mee in de bouw van de Millennium Falcon, ik heb nog veel meer foto's maar soms moet je een selectie maken.
Het is een grote build dus het aantal foto's zal ook misschien voor sommige nog te veel zijn, excuus daarvoor.
Maar het blijft lastig om een build van 7541 steentjes in zo min mogelijk foto's te vangen.
Na het uitzoeken van de zakjes is het natuurlijk beginnen met de basis, het frame waar alles aan vast moet worden gezet.
Eigenlijk het minste werk van alles, want later bleek dat het bouwen van deze big boy best wel heftiger gaat worden per zakje.
Met het songfestival op de achtergrond, lekker doorgebouwd aan het onderstel, de 6 poten is echt niet nadenken om te maken, 6 keer hetzelfde, en bij de 3e kan je het praktisch al uit je hoofd, maar het songfestival zorgde ervoor dat dit stukje toch langer duurde dan "normaal" .
De eerste details zitten er nu ook op, en ik had hier echt het idee van, huh moet dat nu al?
Later bleek waarom dit nu al moest.
Ook de eerste kamer is een feit, een belangrijke kamer in de films, de kamer met de holografische schaakset.
Waar je natuurlijk altijd een Wookie moet laten winnen om gedoe te voorkomen.
Ook een stukje onderkant is hier al er op gezet.
Die onderkant, ooh wat verfoeide ik die op dat moment, door een eigen fout had ok wat bricks verkeerd geplaatst waardoor dat landingsgestel maar niet op zijn plek wilde, oftewel een half uurtje werk kon overnieuw gedaan worden.
De volgende kamer was ook weer een feit, het leuke is je zet die kamers eerst apart in elkaar, en dan moet je ze via de onderkant erin hijsen en vastklikken.
Ook deze kamer was een feest van herkenning, natuurlijk de hyperdrive zien we rechtsboven, en vlak daaronder zien we het kamertje waarin de film Han even lekker stond te vozen met Leia.
In het midden onder zien we de escapepods en zien we ook nog twee gangen die naar andere ruimtes van het schip gaan en op de vloer een plek waar Han meestal zijn smokkelwaar heeft verstopt.
Je gaat van hot naar her met deze build, hartstikke leuk voor de afwisseling en hier zien we vanaf rechtsachter een stuk van de onderkant erop zitten, linksachter zit diezelfde onderkant er ook op.
Best wel wat gepuzzel om dit netjes erop te krijgen.
De achterkant zit erop, althans een deel van de motor, nu zijn het nog 6 blauwe plastic buisjes, maar later is het een krachtige motor die de Kessel run onder 12 parsecs kan maken natuurlijk.
De achterkant zit erop, tijd om eens te beginnen aan de neus.
Ik vond dit een leuk stuk om te maken, geen ingewikkeld gedoe, maar wel veel friemelen met hele kleine onderdeeltjes.
De mate waarin bestaande stukjes hergebruikt worden is heel erg hoog te noemen in deze set.
De meest gekke dingen heb ik voorbij zien komen, in een latere foto is dat heel goed te zien.
Ze zitten erop, de outline van deze build is nu heel erg goed te zien, en ja hij is heel erg groot zoals je kan zien.
Ik zit te bouwen aan de eetkamer tafel en als ik hem iets schuin draai dan valt hij over de randen van de tafel heen.
Is mijn tafel dan zo klein, of is deze build zo groot?
Nog meer werk te verzetten aan de onderkant, hoe komen we daar in hemelsnaam bij zonder letterlijk eronder te gaan liggen.
Nou eigenlijk heel simpel, de doos waarin hij verzonden is op tafel zetten daar heel voorzichtig het hele circus bovenop zetten en dan is het makkelijk doorbouwen.
En dan zit dit deel er al weer op, en worden we volgens de handleiding weer naar de bovenkant toe gestuurd om daar de boel langzaam dicht te maken.
Om vervolgens daarna weer door te gaan aan de onderkant, want een ingang mag zeker niet ontbreken.
Het begint zeker al ergens op te lijken, een paar ventilatieroosters zitten er nu op, evenals het middenstuk.
Deze platen met de roosters liggen dus los op het bouwwerk zodat je er makkelijk bij kan om ermee te spelen.
Iets wat ik nu al ten strengste niet adviseer, want er valt dan geheid wel een stukje eraf.
Hier zie je een mooi detail van hoe onderdeeltjes hergebruikt worden, in bovenstaande foto en die hieronder zie je telefoonhoorns, pistooltjes, fietsstuurtjes, wieldopjes van auto's waterpomptangetjes, mini-fig drinkbekertjes, kan jij ze ontdekken?
En dan ben je 52 uur verder, heb je je door 1379 stappen geworsteld, heb je meer als 7541 steentjes van allerlei formaten door je handen laten gaan, heb je een Wookie met Holo-chess moeten laten winnen, en doen je vingertoppen echt zeer van al die stukjes aandrukken.
Maar ik moet zeggen, wat is dit een episch heerlijke build om te maken.
Bij elk stukje dat af was, kreeg ik de grootste smile van oor tot oor op mijn gezicht gewoon vanwege het feest van herkenning van de films.
Nu zijn er mensen op internet die vallen over het feit dat deze build niet helemaal accuraat is qua afmetingen.
Zo zou de cockpit iets meer moeten uitsteken, zou de twee neuzen iets breder moeten zijn en meer van dat soort details.
Nou als liefhebber van StarWars kan ik mij daar geen seconde druk over maken, dit blijft een machtig ding om te bouwen.
Ja toegegeven het was en is veel geld, maar wat mij betreft is het het elke euro waard.
Zoveel toffe bouwtechniekjes die erin zitten verwerkt, het feest van herkenning uit de films, de mini-figs die door de zakjes heen gestrooid zijn zorgen er ook voor dat je tijdens het bouwen gewoon ze zit te poseren en scenes in je hoofd uit de films zit af te spelen.
Dus heb je budget over, en je kan aan deze set komen en je hebt ruimte om hem neer te zetten want hij is echt groot gewoon, dan kan ik je hem echt aanraden.
Enige minpuntje is het gemis van R2-D2, maar daar had bol.com een mooie oplossing voor.
Die verkocht de X-wing met een leuke korting, en wie zit daarin? R2-D2.
Ook een leuke build die met een uurtje wel in elkaar zat.
Ga ik verder met bouwen, jazeker, en mijn vriendin en dochter ook.
Ik heb al wat sets op mijn verlanglijstje staan, maar voordat ik verder iets koop wacht ik eerst het event af wat Lego heeft aangekondigd voor eind deze maand.
De wereldmap staat hier wel op de radar, maar ik kijk die kat nog heel even uit de boom.
De Lego World Map is binnen. Bijna ons thuis zit alles verpakt in dozen. Hoe krijg ik hier foto's erop? Dan zal ik volgende week eens wat tijd vrijmaken voor een kleine bijdrage aan dit leuke topic. Voor nu, laatste nacht werken @ DAF Eindhoven.
celebrate1st Je kan foto's heel simpel plakken met ctrl C + ctrl V. Als je via je telefoon de foto's op het forum zet, moet je dat knopje met "bestand uploaden" gebruiken en dan kiezen voor je fotobibliotheek. Ben erg benieuwd!
celebrate1st @ DAF Eindhoven
Mooi nieuw spul gaan ze daar fabriceren!
celebrate1st De Lego World Map is binnen. Bijna ons thuis zit alles verpakt in dozen. Hoe krijg ik hier foto's erop?
je moet gewoon op dit knopje drukken: