Drukte vandaag in Walibi. Op sommige momenten was het 5 uur wachten om de wachtrij van Untamed te betreden. Dit kan toch niet de bedoeling zijn? We weten natuurlijk de cijfers niet maar laat Walibi teveel bezoekers toe?

Edit Marvin: aangezien de discussie m.b.t. het virtueel wachten in Walibi een interessante is hebben we ze afgesplitst van het algemene Covid-19 Impact op de parken topic.

We moeten natuurlijk wel een duidelijk onderscheid maken tussen virtueel wachten en normaal wachten. Virtueel wachten werkt gewoon met onzichtbare tijdsloten die mensen boeken en wanneer deze opgevuld worden wordt de wachttijd langer bij een attractie. Als alle bezoekers een kaartje boeken voor Untamed zal er een langere wachttijd gekoppeld worden aan de attractie.

Dit is iets wat Disney ondervangt door een terugkomtijd te geven inplaats van een aftel met de aantal minuten/uren. Ik heb ook wel eens een terugkom ticket voor Big Thunder Mountain gehad waarbij je pas halverwege je dag de wachtrij in mag. Heeft verder niets te maken met hoe druk of hoe rustig in het park is, de attractie is druk omdat die gewild is. Het zelfde is in Walibi, Untamed is gewild dus is er een lange wachttijd.

Bij een normale wachtrij zie je deze uren niet omdat als een wachtrij volstaat mensen vaak nadenken en weglopen om iets anders te doen. Dat gaat moeilijk als het digitaal is, want je ziet de wachtrij niet, alleen de eerst volgende tijd. Die mensen die dus nu digitaal boeken hebben vrije tijd om een andere attractie te doen zonder digitale wachtrij tot dat hun boeking is.

Ik ben zelf nog niet in Walibi geweest in deze corona tijd, maar als je voor untamed 'boekt' en de rij is meer dan 200 minuten (wat ik vandaag heb gezien), dan kun je toch in de dikke 3 uren alleen maar attracties doen die hier niet aan deelnemen. Dus dan klopt het wel dat je virtueel wacht, maar als je vervolgens geen Goliath e.d. kunt doen dan sla ik liever nog een jaartje over .
      Of heb ik het mis en dat je wel gebruik kunt maken van deze achtbanen ?

Hjalmar als we er nu eens achter komen hoeveel fast passes er worden uitgegeven (of is dit ergens al bekend?) en dit als wachttijd zouden zien dan ben ik benieuwd hoelang dan de wachtrij is😜.

The_Joker
        Als je een reservering doet voor een attractie dan kan je ondertussen geen andere grote attractie doen.
        Op de website van Walibi staat voor welke attracties je moet reserveren:

Off topic: Is het niet een forum primeurtje dat er een topic is met meer dan 1K berichten? Wat een activiteit hier, gaaf, mini party, congrats, vier altijd ook de kleine dingen🥳, whoop whoop💃!

Hjalmar Bij een Disney kan je dan nog wel in Space Mountain. In Walibi kan je niet in de Goliath als je een reservering voor Untamed hebt...

Convival Bij Disney kun je geen andere Fastpass boeken als je er al eentje hebt. We praten nu echt alleen over boekingen die je moet doen voor wachten, niet over reguliere wachtrijen.

Hjalmar Het enige voordeel van Disney is dat je na het trekken van een fastpass wel gewoon andere attracties kan doen die ook fastpassen aanbieden. Bij Walibi dus niet. Reserveer je voor grotere attracties dan kan je bij drukte niet veel doen. Ik gaf nu even het voorbeeld van Untamed omdat dit de extreemste was maar er waren meer attracties waar je gewoon echt lang voor moest wachten. Tuurlijk, het is virtueel en je kan gewoon lekker even wat eten maar toch klopt het nog niet echt als er teveel mensen in je park lopen.

Nogmaals, Disneyland Parijs geeft je maar een fastpass per keer. Die wachtrijen bij Walibi zeggen wat mij betreft helemaal niets omdat wij niet kunnen zien hoeveel boekingen er mogelijk zijn. Als het boeking systeem 10 mensen per uur of 10.000 mensen per uur laat reserveren, dat is wel een groot verschil.

Het laat in ieder geval zien dat dit systeem in Walibi bij grote drukte niet werkt.

Wanneer je een ticket reserveert, gaat er een teller aflopen. Wanneer deze is afgelopen ga je naar de attractie toe. Je scant je ticket en je gaat naar binnen en wacht dan nog even in de rij. Nadat je ticket is gescand en je staat dus nog even in die ‘kleine’ wachtrij dan pas kan je een nieuwe reservering maken. De grote attracties draaien alleen met het reserveringssysteem, ofwel er is geen normale wachtrij zoals bij Disney wel is (zo was het tenminste volgens verschillende vloggers, misschien is dit nu al anders). Ofwel als je een reservering maakt voor Untamed en je teller loopt pas over 5 uur af, kan je dus pas na die 5 uur, wanneer je ticket is gescand pas weer een nieuwe reservering maken. En dan zou je pas een andere grotere attractie kunnen reserveren en dan mag je weer zoveel uur wachten. Betekent dit dat je maar één of hooguit twee grote attracties op één dag kan doen? Lijkt me ook weer erg sterk. Misschien lopen er op drukke dagen wel twee tellers? En kan je toch eerder een volgende reservering maken terwijl de tijd wegtikt voor de reservering voor Untamed? Waardoor je zelfs een later gereserveerde attractie misschien eerder kan doen omdat daar minder wachttijd voor is? Iemand Walibi al ervaren met deze drukte, die hier meer duidelijkheid in kan geven hoe dit precies zit?

Aangezien de discussie m.b.t. het virtueel wachten in Walibi een interessante is hebben we ze afgesplitst van het algemene Covid-19 Impact op de parken topic. (Dit topic heeft dus geen 1000 posts, maar die losse post was niet terug te verhuizen naar het oorspronkelijke topic 😉)

Marvin heeft de titel veranderd naar Hoe goed werkt het virtueel wachten bij drukte? .

Goed ik heb even mijn concu-lega van Accesso bericht gisteren naar aanleiding van deze berichten en hij heeft mij even wat extra informatie gegeven omtrent deze virtuele wachtrij.

Allereerst, we hebben het hier over de Lo-queue systeem van Accesso welke nu gebruikt kan worden als een volledig wachtrij, maar ook als upsell voor fastpass. Aangezien Walibi het dynamische model gebruikt betekend dat iedereen wacht precies zoals dit gedaan wordt in een normale wachtrij. Zij waren trouwens een van de eerste die dit zo gebruikte.

A vir­tu­al queue behaves, just like how a phys­i­cal line would behave: First Guest in, First Guest Out, and the wait time is dic­tat­ed by the pop­u­lar­i­ty and live actu­al through­put of the ride. If the ride tem­porar­i­ly clos­es, every­one in the vir­tu­al queue will also ​“freeze,” just like the phys­i­cal line. If guests in front of the line decide to can­cel their reser­va­tions and there­fore leave, all oth­er guest reser­va­tions are pulled forward.

Waar ik initieel dacht dat dit tijdsloten waren, als ze dit zouden gebruiken is de influx van het aantal bezoekers bij elke tijdslot die je opent. Dit systeem is dynamisch wat betekend dat wanneer er (zoals ik eerder aangaf) 10.000 bezoekers de virtuele wachtrij ingaan, deze allemaal net zoals in een normale rij moeten wachten op hun moment. Aangezien mensen de rij niet kunnen zien kiest iedereen voor Untamed terwijl er dus eigenlijk een virtuele wachtrij slingert vanaf Goliath naar Untamed.

Vir­tu­al Queu­ing though is Dynam­ic and reacts when demand increas­es and most impor­tant­ly when oper­a­tional issues arise – which they always do. The result to the guest is that they are informed of a live wait time and there­fore parks can bet­ter man­age their expectations.

Het grote verschil is dus in dit geval dat Disney tijdsloten boekt met een tijd blok van 20 minuten terwijl Walibi een dynamische wachtrij heeft en dus constant fluctueerd aan de hand van capaciteit van de attractie, hoeveel bezoekers zichzelf inboeken voor de attractie of er operationele problemen zijn of niet.

Dus als walibi zegt dat er 201 minuten staan voor de attractie, dan hebben een hele boek mensen zichzelf in de wachtrij gezet, terwijl als ze naar de entree waren gelopen, die wachtrij fysiek hadden gezien, ze besloten hadden om iets anders te doen.

Oke duidelijk. Ik vind het menselijk brein altijd wel bijzonder. Ik zie dat namelijk weleens in andere parken. Vooraan bij de ingang staat bijvoorbeeld een bord waarop staat dat de wachtrij 40 minuten is. Mensen zien dat en vinden dat prima. Ze lopen de rij in en merken dan ineens van ‘oh de rij begint hier al’. Dan gaan sommige dus weer de rij uit. Alsof ze denken dat de wachttijd dan ineens langer is terwijl het toch echt 40 minuten is. En soms zelfs korter.

En in Walibi, mensen zien dus niet de fysieke rij van Untamed maar zien wel de wachttijd in de app. Ze kiezen er dan wel voor om zich in te schrijven en de komende uren (in het geval van gisteren) bijna geen andere attracties te doen.

Ik heb genoeg filmpjes gezien dat de app tijdens rustige dagen best ideaal is want je kan als je het goed aanpakt zo van de ene attractie naar de andere gaan. Als het druk word dan lijkt de app toch irritanter te zijn. Geef mij in dit soort gevallen dan maar de fysieke wachtrijen zonder app.

• Tonnie heeft hierop gereageerd.

Loekiloeki Drukte vandaag in Walibi. Op sommige momenten was het 5 uur wachten om de wachtrij van Untamed te betreden. Dit kan toch niet de bedoeling zijn? We weten natuurlijk de cijfers niet maar laat Walibi teveel bezoekers toe?

Ik was gisteren in Walibi en deze wachttijd kwam doordat 1 van de treinen vanaf begin van de dag met een defect kampte en dus van de baan moest worden gehaald.

Het was wel echt opmerkelijk druk dat zeker, maar het park voelt voor mijn gevoel drukker omdat je nu ipv de massa's wachtende mensen bij de grote achtbanen ze overal in het park hebt. Hierdoor hebben veel kleine/middelgrote rides ook snel langere wachttijden.

scagen Wat leuk dat je er was, hopelijk heb je een leuke dag gehad. Hoe heb je zelf het reserveringssysteem ervaren? Welke attracties heb je allemaal kunnen doen of wellicht niet kunnen doen?