Loekiloeki Ik vind het menselijk brein altijd wel bijzonder.

Hahaha, tja... dat is wel een understatement natuurlijk.
Menselijk gedrag blijft in parken sowieso altijd bijzonder... iedereen rent bij binnenkomst nogsteeds massaal de eerste grote ride in die ze tegen komen terwijl de rest van t park meestal nog leeg is....

scagen maar het park voelt voor mijn gevoel drukker omdat je nu ipv de massa's wachtende mensen bij de grote achtbanen ze overal in het park hebt. Hierdoor hebben veel kleine/middelgrote rides ook snel langere wachttijden.

Dat is ook de reden waarom de meeste grote parken er juist voor kiezen de virtuele wachtsystemen uit te schakelen (zoals Disney met FP+), ze hebben de ruimte nodig van de wachtrijen om mensen kwijt te kunnen (zie de Efteling met alle extra meters wachtrij), en je wilt over t algemeen mensen meer gecontroleerd in een wachtrij plaatsen dan "los door het park"

Hjalmar Leuk in theorie en als marketingpraat, maar helaas is het niet zo in werkelijkheid.

Het systeem staat volledig los van de attracties en elke wijziging rondom de operations van een attractie moet doorgebeld worden naar de teamleider van dit systeem. Het gevolg is dat het personeel continu moet monitoren of de rij 10-15 minuten volstaat maar ook bij enige instapproblemen en vertragingen dit moet doorgeven. En daar gaat het fout, omdat het systeem los staat van de daadwerkelijke throughput van de ride. Er wordt continu een gemiddelde genomen en manueel aangepast.

Dus als walibi zegt dat er 201 minuten staan voor de attractie, dan hebben een hele boek mensen zichzelf in de wachtrij gezet, terwijl als ze naar de entree waren gelopen, die wachtrij fysiek hadden gezien, ze besloten hadden om iets anders te doen.

Ja, logisch. Omdat mensen verder niets meer te doen hebben in het park staat iedereen in een wachtrij .Sterker nog, iedereen chekt meteen in als hun ticket is gescand bij een wachtrij. Ofwel, ze staan dan bij 2 attracties in de rij.

Het systeem wat Walibi nu gebruikt werkt super, totdat het te druk wordt. Dan zitten er teveel bugs in. Mede omdat er te weinig attracties in het park staan, men meerdere rijen kan wachten en iedereen die je ziet dus ergens in een virtuele rij staat.

Ik ben in totaal sinds de opening 6 dagen in Walibi geweest (waarvan 2 dagen uitverkocht waren) en ik moet zeggen; het virtueel wachten werkt écht fantastisch! Ik snap dat de online hoge wachttijden mensen afschrikken, maar eigenlijk is dat nergens voor nodig. Zonder problemen doe je alle grote rides én kleine attracties op 1 dag.

Waarom is het fantastisch?
    -je wacht niet opgepropt met andere bezoekers in een rij, maar op een plek waar jij wilt
    -in de tijd dat je virtueel in de rij staat voor een van de grote attracties kun je kleine attracties meepakken, rondlopen door het park, op een bankje genieten van het weer etc.
    -zodra je bent ingecheckt in de fysieke rij van een grote attractie kun je meteen weer virtueel in de rij gaan staan voor een andere. Zo is de werkelijke +- 15 minuten wachten bij de achtbaan zelf geen weg gegooide tijd
    -je kunt veel meer attracties doen dan op een normale drukke zomerdag. Waar je normaal op een bedrijvige dag voor de grote achtbanen 45-60 minuten aan staat te schuiven (met de Corona maatregelen zouden die rijen enorm oplopen overigens) doe je nu in de tussentijd enkele flatrides waardoor je niet echt het gevoel hebt dat je aan het wachten bent.
    -je kunt al in de rij gaan staan voordat je het park betreed. Zo kun je bij aankomst meteen binnen 5 minuten in een achtbaan stappen. Geen stress in de ochtend 😉
    -het laatste uurtje van de dag kakken ook met Fastlane de wachttijden enorm in. Telkens was er mogelijk om een kwartiertje voor sluiting de app te openen en nog even een ritje Untamed mee te pakken.

Als abbohouder mag wat mij treft dit systeem voor altijd blijven. Ik haal veel meer uit mijn pretparkdag en ben veel vrijer om te gaan waar ik wil. Oordelend op online berichten is het makkelijk om te zeggen dat het niet fijn werkt, in praktijk is het echter een verademing. Afgelopen week bezocht ik met ‘tegenstanders’ van het systeem het park. En na ons dagje konden ze niets anders zeggen dat het fijn te vinden.

Je wachttijd doorbrengen met wit-rode strepen, plexiglas en bezoekers die (al dan niet rokend) te dicht op je staan OF kleine attracties meepakken en gaan en staan waar je wilt? Ik weet wel waar ik voor kies 😃

Vanuit economisch oogpunt: ik kan me voorstellen dat de horeca/winkel besteding omhoog vliegt en ook dat de ‘single shot’ wat geld in het laatje brengt simpelweg omdat nu iedereen in aanraking komt met het fastlane systeem. Geen idee of iemand daar meer verstand van heeft? Dat is als pretpark meer dan fijn lijkt me in ieder geval 👌

• Meint heeft hierop gereageerd.
    • Simon vindt dit leuk.

Ik heb persoonlijk niks met flatrides dus voor mij geeft het een minder vrij gevoel (met drukte). Als ik in een park ben dan wil ik graag attracties kunnen doen die ik wil maar bij drukte zal ik daar in belemmerd worden.

Als je inderdaad geen problemen hebt om een Blast, Tomahawk of G-force in te stappen, dan snap ik wel dat het een fijn systeem kan zijn. Maar laten we eerlijk wezen, de meeste komen toch voor de grote attracties 😉

Loekiloeki In G-Force en de Thomahawk ben ik nog nooit geweest en dat wil ik graag zo houden haha 😉 Een rondje reuzenrad, rondlopen door het park, mensen nat schieten in de Splash Battle, even op een bankje zitten bij de pratende fontein en wat kiekjes maken: wat mij betreft veel beter vermaak dan stilstaan in een wachtrij 😃

Aangezien je niet van flatrides houdt: wat deed jij tijdens je bezoek in t park terwijl je in de virtuele rij stond? 🙃

ppc-anoniem-1 Ik heb het zelf niet meegemaakt dat ik 5 uur moest wachten op Untamed maar dit was gebaseerd op berichten en foto’s. Ik zou tijdens het wachten de Merlin in gaan en ergens wat eten maar daar raak je ook snel op uitgekeken 😉

Loekiloeki Ah zo. 😃 Los van 5 uur wachten bij Untamed, wat kwam door een technisch defect en slechts 1 middag heeft plaatsgevonden, wat heb je tijdens jou bezoek gedaan tijdens het virtueel wachten? En heb je dat als vervelend ervaren? 🙂

ppc-anoniem-1 Afgelopen week bezocht ik met ‘tegenstanders’ van het systeem het park.

Hier één van die tegenstanders. Ik kan zeker onderstrepen wat Lars zegt. Ik had grote vraagtekens bij het systeem, wat vooral neerkwam op het volgende:

• Spontaan willen kiezen wanneer ik wat doe.

Dit was bij het Walibi-systeem perfect mogelijk. Je stapt nu echter niet in een fysieke rij, maar in een digitale rij, waar je in en uit kan stappen wanneer je wilt, terwijl je tijdens het digitale wachten kleinere rides kan doen. Verder is het idee dat wanneer je code is gescand waarna je tijdens het fysieke wachten voor de ene grote ride al digitaal kan wachten voor de andere een fijne gedachte.

• Niet teveel tijd doorbrengen op de mobiele telefoon.

Eerlijk is eerlijk, je hebt je mobiele telefoon nodig bij dit systeem, dus je ontkomt er niet aan, maar de inbreuk is minimaal, zeker als één persoon de Fast Lanes van iedereen in de groep beheert.

• Niet kunnen profiteren van inkakmomenten in wachttijden.

Dit is echt een fandingetje natuurlijk, want als fan weet je wanneer je welke attractie het beste kan doen. Als ik in Walibi ben wil ik als een echte fan Untamed zo vaak mogelijk doen. Met een app waarin je actief moet reserveren leek iedereen me echt meer bewust van hoge en lage wachttijden. Hoe dit psychologisch nou precies werkt weet ik niet, maar zoals Lars zegt kakte alles aan het einde van de dag in waardoor meerdere rondjes zonder lange wachttijd mogelijk was. Die bewustwording was dus in de praktijk minder aanwezig dan ik dacht.

Ik ben dus zeker enthousiast over het systeem, maar daarbij wel als kanttekening dat het om elektronisch wachten gaat zoals het in Walibi Holland nu gebeurt. Disney's FastPass zie ik nog steeds liever vandaag dan morgen verdwijnen, met name door het gebruik van twee verschillende wachtrijen. Totaal geen fan van. Verder heb ik ook nog vraagtekens bij gebruik in het buitenland. In Walibi spreek je de taal, kom je vaker en kun je alles van tevoren precies uitzoeken. Van het idee dat ik in een willekeurig Aziatisch park moet uitzoeken hoe alles precies werkt - in tekens die ik niet kan lezen en zonder mobiel internet - wordt ik minder enthousiast. Als dat al te regelen is kan ik me voorstellen dat dat aardig wat parktijd kost.

Meint Ben zelf ook ongeveer een week geleden in Walibi geweest en ben groot voorstander van dit systeem tijdens 'het nieuwe normaal'. Ondanks dat we een uur later binnen kwamen en Untamed bijna de 2 uur aantikte, hebben we alles (en Untamed zelfs 5x) kunnen doen (en wat rerides op Goliath). Door de extreem lage capaciteit van de attracties zal zelfs op de rustigste dagen in Walibi een rij voor Untamed staan. Je dag is een stuk relaxter, ondanks dat de rijen wat langer zijn dan normaal.

Nu maak je een goed punt met het feit dat dit systeem erg verwarrend kan zijn, zeker als dit systeem in het buitenland gehanteerd gaat worden en de communicatie en vertaling niet sterk is. Ik denk ook dat als een park weer met normale capaciteit werkt (zoals nu in Duitsland), dit systeem alleen maar voor extra complicaties en extra lange wachttijden zorgt, fastpasses op grote schaal zorgt soms voor pijnlijk lange rijen (kijk inderdaad naar WDW). Echter zolang ze in Nederland niet met volle treinen kunnen rijden en er extra schoonmaak beurten moeten plaats vinden wacht ik liever 60 min buiten de rij met wat invul of iets te drinken dan 45 min in een fysieke rij. Capaciteit ligt toch laag, dus rijen zijn er sowieso. Dan is z'n systeem als dit, naar mijn mening, een erg mooie service van het park die ik liever rijk dan kwijt ben.

9 dagen later

Ik ben nog steeds niet naar Walibi Holland gegaan omdat het zo druk is. Maar hebben ze die snelpassen nog, waarmee je 95% van de wachtrij kunt overslaan tegen betaling. En werkt dat een beetje goed bij deze drukte.

hoe lang zijn de wachttijden bij de flatrides eigenlijk in een uitverkocht Walibi?

Remco82 de fastlane versies met verkorte wachttijden zijn er nog gewoon hoor 😉 je moet daarmee nu alleen ook door de normale entree ipv de fastlane entree.

9 dagen later

Super systeem, je teller loopt af, en kunt rustig door park lopen. Andere attracties bezoeken, of natuurlijk gewoon genieten. Van mij mag het zo wel blijft.

13 dagen later

Meint ik was gister in Walibi en de virtuele wachtrijen klopte voor geen meter een medewerker bij de express zei dat ze al een uur lang geen rij hadden en bijna lege ritjes dat was bij meerder attracties zo ook bij untamed daar stond de rij halverwege de trap en de virtuele wachtrij duurde 2 uur dus het werkt niet helemaal

Tompie Meint ik was gister in Walibi en de virtuele wachtrijen klopte voor geen meter een medewerker bij de express zei dat ze al een uur lang geen rij hadden en bijna lege ritjes dat was bij meerder attracties zo ook bij untamed daar stond de rij halverwege de trap en de virtuele wachtrij duurde 2 uur dus het werkt niet helemaal

De situatie bij Xpress klinkt niet optimaal, maar tenzij ik je verkeerd begrijp klinkt de situatie bij Untamed juist uitstekend. Als er een rij staat, maar die is heel erg kort, dan hebben ze de juiste inschatting gemaakt over de verwachte drukte en tijd. Zolang je maar iedere keer weer het treintje kunt vullen. Als je rij leeg is, dan klopt het uiteraard niet.

Als abbo houders zijn we de afgelopen weken iedere woensdagavond naar Biddinghuizen gereden, op het werk virtueel in de rij staan en in het park meteen instappen. Vorig jaar bleven we juist de woensdagavonden thuis omdat we het te druk vonden. Van mij mag dit systeem ook als de Corona maatregelen voorbij zijn blijven 🙃 Fijn om te zien dat zelfs het reuzenrad gisteren op volle capaciteit draaide, dat heb ik al jaren niet meer gezien 🙌

ppc-anoniem-1 Fijn om te zien dat zelfs het reuzenrad gisteren op volle capaciteit draaide, dat heb ik al jaren niet meer gezien 🙌

Ik vraag me dus af hoeveel mensen een betere dag hebben, omdat ze nu hun virtuele tijd vullen met ritjes op attracties die ze anders over hadden geslagen. Ik merkte zelf bij mij bezoek aan Holiday World dat ik toch een paar leuke flatrides meepikte "omdat ik nog twintig minuutjes had" en dat voegde iets toe aan mijn dag. Ik ben benieuwd of parken ook zien dat gasten meer geld uitgeven per bezoeker.

• Simon heeft hierop gereageerd.

Tompie Zal denk ik deels komen door die half uur buffer die je hebt zodra je een code krijgt. Als de ene meteen zodra ze die code hebben instappen dan schuift de digitale wachtrij weer wat op, maar als je mensen hebt die pas aan het einde van die 30 minuten of te laat komen dan kan het voorkomen dat de wachtrij na de scanner, voor instap vrij kort word.

ppc-anoniem-1 Fijn om te zien dat zelfs het reuzenrad gisteren op volle capaciteit

Dan moet het wel echt heel druk zijn geweest bij het reuzenrad😲

• Simon heeft hierop gereageerd.