Yvan Mooi voorbeeld is het invullen van het formuliertje als je uit eten gaat. Je moet je telefoonnummer of e-mail adres achter laten en soms je naam. Met daarbij wat informatie over of je klachten hebt. Het nadeel hiervan vindt ik; het bedrijf heeft gegevens van me die het voor zijn normale manier van draaien niet nodig heeft. Een restaurant hoeft niet te weten wat mijn e-mail adres is en of ik verkoudheidsklachten heb.
Ik wil deze alinea toch even in het daglicht zetten.
Inderdaad heeft een restaurant geen bal aan de informatie of je verkoudheidsklachten hebt, maar de andere informatie word wel al bij je opgevraagd als je een reservering maakt.
Dit is al zolang ik mij kan heugen de standaard bij reserveren, zodat het doen van spookreserveringen van lolbroeken tot een minimum beperkt word.
Op wiens naam mag ik de reservering zetten is dan een veelgehoorde vraag en voila ze hebben een naam.
De vervolgvraag is of er ook een telefoonnummer genoteerd mag worden, en let dan op het woordje mag.
Naar mijn ervaring word dat ook altijd gevraagd zodat je als reserveerder gebeld kan worden bij calamiteiten, ook voordat Covid speelde.
En nu opeens met Covid zou het zomaar een probleem zijn om nog extra te vermelden dat je geen verkoudheidsklachten hebt?
Ik zie in het voorbeeld van die formuliertjes echt geen probleem met de privacy, want een goede restaurateur heeft die ingevulde formuliertjes ook niet meer voor het grijpen liggen voor derden.
Dus nee over privacy maak ik mij echt geen zorgen meer, want die hebben we allang niet meer, ondanks dat er velen nog stellig denken dit wel te hebben.
Als je echt privacy wilt moet je met je giechel wegblijven van social media, geen online bestellingen doen, en zeker geen gratis mailadres gebruiken zoals Hotmail of Gmail of noem ze allemaal maar op.
Sterker nog, je moet gewoon helemaal niet online zijn, niet met een mobiel, en niet met een computer, dan heb je pas echte digitale privacy.
Over de offline privacy...tja als mens staan we in Nederland bij heel veel databases geregistreerd.
Alleen de overheid heeft al tientallen databanken waar onze basisgegevens in staan.
(bron:https://autoriteitpersoonsgegevens.nl/sites/default/files/downloads/rapporten/rap_2009_onze_digitale_schaduw.pdf)
Om nog maar te zwijgen over andere databanken, de bank, de zorgverzekeraar, de verzekeraar voor je huis/auto, je huisarts, het ziekenhuis waar je kwam voor onderzoek, de winkel waar je met je pinpas betaalt hebt, de winkel waar je als vaste klant een klantenkaart hebt, je lidmaatschap van de club, je abonnement van een krant of tijdschrift je leverancier van internet, radio, televisie, streamingdiensten...en die lijst is eigenlijk veel langer maar ik denk dat jullie wel snappen wat ik bedoel.
Overal staan wij als gebruiker van commerciële diensten wel geregistreerd, en overal staat in de kleine lettertjes die niemand leest dat we akkoord gaan met het gebruik van de gegevens voor commerciële doeleinden.
Misschien soms in andere bewoording, maar op het moment dat je bijvoorbeeld een online bestelling doet bij bol.com, Coolblue, Wehkamp of waar dan ook, dan mogen ze doen met je gegevens wat ze willen.
Natuurlijk bewaren ze die netjes achter slot en grendel, maar worden ook doorverkocht, en hop daar krijg je de groep telemarketeers over je heen rond etenstijd.
Dus privacy, nee echt privacy hebben we niet meer, tenzij je in een hutje op de hei gaat wonen dan heb je nog wel kans op privacy, maar de kans is groot dat je dan toch nog ergens geregistreerd staat want de gemeente moet tenslotte wel weten wie waar woont.