Spiegelbeeld Dat blijkbaar niemand zich druk maakt om mijn punt dat we onze privacy te grabbel gooien baart mij enorm veel zorgen
Ik vind persoonlijk dat er kwa privacy soms heel erg op het randje gespeeld wordt. Maar tegelijkertijd besef ik ook wel dat het met sommige dingen gewoonweg niet anders kan.
Mooi voorbeeld is het invullen van het formuliertje als je uit eten gaat. Je moet je telefoonnummer of e-mail adres achter laten en soms je naam. Met daarbij wat informatie over of je klachten hebt. Het nadeel hiervan vindt ik; het bedrijf heeft gegevens van me die het voor zijn normale manier van draaien niet nodig heeft. Een restaurant hoeft niet te weten wat mijn e-mail adres is en of ik verkoudheidsklachten heb.
Maar omdat we willen achterhalen waar de besmettingen plaatsvinden, om uit te sluiten dat het van de restaurants komt, om te voorkomen dat we die weer dicht moeten gooien zullen we het toch moeten doen. In die zin kan een restaurant daar nu helaas niet omheen. Andere oplossingen zouden zijn: restaurants dicht. Of alleen toegang met vaccinatie of een negatieve pcr test. Wat beide dus weer een ''vorm van discriminatie'' zou kunnen zijn.
Het lijkt mij heel moeilijk om daar een goede weg in te vinden, en de huidige oplossing is in mijn ogen daarom prima. Veel restaurants bieden ook de mogelijkheid nu door corona om eten af te halen voor thuis, of thuis te bezorgen. Iets dat voorheen niet kon, dus je krijgt wel een redelijke optie om alsnog van dat eten te genieten zonder je gegevens achter te laten.
De test-maatschappij waarbij je je moest laten testen voor pretparken en dierentuinen heeft ook mede omdat het volk niet al die moeite wil doen, en geen zin heeft in die privacy-breuk het niet gehaald. De fieldlabs werden gecancelled of waren niet succesvol genoeg. Ik zelf was daar ook best tegenstander van. Niet eens zo zeer om 't feit dat ik me zou moeten laten testen om daarheen te gaan. Maar meer om 't feit dat ik me als werknemer zou moeten laten testen constant, terwijl ik daar nooit voor gekozen heb.
Maar er is in mijn ogen een verschil tussen kritisch kijken naar de overheid, waarbij je ook echt gefundeerd vraagtekens zet bij bepaalde dingen (o.a. de privacy, maar ook de vraag of sommige maatregelen ooit nog afgeschaft gaan worden) En hele vage verhalen online gooien over chips in vaccinaties, en theorieën die nergens op slaan en dat als ''bewijs'' aan draagt.
Ik zelf vind me meer tot de 1e groep horen. Ik ben kritisch maar kijk wel redelijk naar wat realistisch is (en helaas kun je in een informatie fuik terecht komen waardoor je de echte realiteit uit het oog kunt verliezen) Dat is de schuld van de social media en de bedrijven daar achter, en ik vind dat de overheid daar echt harder aan de knopjes moet draaien.
Naar mijn idee behoort spiegelbeeld ook gewoon tot diezelfde groep. Ik zie hem in dit topic althans geen gekke theorien posten. Natuurlijk heb ik bij enkele dingen in zijn visie mijn vraagtekens. Maar andersom kan dat net zo goed. Maar het is de manier waarop je er tegen in gaat die 't 'm doet.
Overigens leuk expirimentje om te ervaren hoe een informatie fuik werkt. Kijk voor de grap eens een avondje op youtube een filmpje of 3 van een onderwerp dat je totaal nooit kijkt. Bekijk er de dag daarna nog 1. En vervolgens komt het elke dag langs bij je aanbevolen video's. Vervolgens krijg je al dat andere niet meer te zien. En je kunt er zelf helemaal niets tegen doen. Die algoritme's zijn best gevaarlijk. Ik zelf heb facebook al lang links laten liggen, en youtube gebruik ik enkel ter vermaak, en niet voor informatie winning. daarvoor kun je niet uitgaan van die partijen.