The_Real_Infernape Dit wordt een beetje mierenneuken, maar dat zou dus verhaaltechnisch echt niet kloppen. Dan heb je weliswaar hetzelfde 'thema', maar daar is dan niet echt een logische aanleiding voor. Het is wat in parken als Plopsa of Slagharen kan, maar wat ik van de Efteling beter zou verwachten. Daarom is Joris en de Draak ook zo'n er-aan-de-haren-bij getrokken verhaal. Prima om tegen een draak te strijden in een achtbaan, maar in het verhaal van Joris en de Draak wordt die draak verslagen door Joris. Wij kunnen dus wel tegen die draak strijden, maar dan kan van heel Joris (nog) geen sprake zijn. En als we dat verhaal wel willen vertellen, zou de draak al verslagen/dood moeten zijn.
In het geval van Max en Moritz zien we ze hun streken uithalen in de omgeving van hun dorpje. We zien ze nergens dubbel, ook al zijn ze wel meerdere keren te zien. Of we zien het 'resultaat' van hun streken, zoals bij Oompje Gijs. Die structuur zien we sowieso het vaakst in de Efteling. Een verhaal heeft zich afgespeeld, wordt verteld en wij gaan de gevolgen ondervinden, zoals bij Villa Volta en De Vliegende Hollander. Baron 1898 is een beetje de vreemde eend in de bijt, want dat is eigenlijk de enige attractie waarin men het echt wil laten lijken alsof wij in 1898 een mijn gaan betreden. Dat mijngebouw is volop in bedrijf en de hoofdpersoon zelf spreekt ons ook steeds in leven toe. Bij Villa Volta krijgen we te horen dat het verhaal zich eeuwen geleden afspeelde en is de hoofdpersoon vervloekt en daardoor nog te zien. Symbolica speelt zich gewoon in het nu af en geeft in de attractie de aanleiding voor het gebeuren.
Simpel gezegd stap je steeds in de 'tijdlijn' van een verhaal. Ten minste, dat zou de bedoeling moeten zijn om het meerwaarde te laten hebben. Natuurlijk is er altijd een bepaalde vorm van 'suspension of disbelief' nodig, maar als een perspectief consequent wordt toegepast ga je daar vanzelf in mee. In het geval van het Vogel Rok thema, en de opzet die VR en MC nu ten opzichte van elkaar hebben, zou ik het niet kunnen rijmen als die twee rides zich in hetzelfde 'universum' of 'tijdspad' afspelen. Ja, ze liggen geografisch bij elkaar, maar dat was het ook. Als we nu in een darkride langs de avonturen van Sinbad zouden rijden, zou de suspension of disbelief me wel laten voelen dat tussen verschillende scènes meer tijd of afstand verstrijkt dan de daadwerkelijke afgelegde rit in het karretje. Dat vind ik ook een minpunt aan Pinokkio. In het Sprookjesbos weet ik dat ik van verhaal naar verhaal loop. Maar bij Pinokkio zie ik alle onderdelen van het verhaal naast elkaar staan. In de 'bubbel' die ik dan betreed klopt dat niet. En dat zou ik bij 2 Vogel Rok attracties tegenover elkaar ook hebben.