Ik gok ook op de 4 B's: Blitz Bahn en Booster Bike en ik ben om allebei eigenlijk niet echt rouwig. Blitz Bahn opende in 2015 en de voorganger heeft het amper 10 jaar volgehouden, dus dat laatste uur heeft sowieso geslagen. Bovendien is de capaciteit echt ondermaats voor een park van dit formaat. Voor Booster Bike geldt eigenlijk hetzelfde, maar dan nog vermeerderd met het feit dat die in zijn huidige vorm absoluut niet meer in het niveau en de ambities van Toverland past. Bye bye B's!

Op de plek van de BoosterBike is eigenlijk het enige wat je daar kunt plaatsen precies dezelfde baan, of een boomerang coaster. Anders zit de plek er echt niet in. Maar eigenlijk zouden ze inderdaad de blits baan moeten verwijderen, een attractie met zulke capaciteit in een park dat jaarlijks 1.000.000 bezoekers gaat trekken hoort er niet bij. Hier zou wel een toffe darkride/Arthur achtige hal gecreëerd worden, of weer een achtbaan maar dat zie ik hier niet gebeuren.

Als de Blitz Bahn vervangen wordt hoop ik dat ze deels de wachtrij kunnen behouden. Heb ik altijd een leuk gebouwtje gevonden.

Ik hoop dat ze de vervanging van of de BoosterBike of Blitz Bahn aangrijpen om ook die zijde van de hal wat beter aan te kleden. Sowieso kunnen beide indoorgebieden wel aan upgrade gebruiken qua akoestiek, aankleding en verlichting.

Benieuwd waarom we deze roadmap nu ineens zo openbaar horen. Volgensmij was TVL eerder nooit zo open over hun planning, is dit verplicht in het nieuwe bestemmingsplan?

mikeee Het is een planning om de impact te laten zien. In het tabelletje dat Looopings heeft gepubliceerd staan de stikstof en ammoniak uitstoot als je deze uitbreidingen zou doen. Waarschijnlijk staat er verder in het rapport ook wat de invloed is voor de verkeersstromen, uitstoot, geluidsoverlast, lichtvervuiling etc.

Ik zou hier verder niet teveel waarde aan hechten, in datzelfde document staan ook 10 varianten met hoe ze het park willen laten groeien. De vervangende attractie van 2025 zal wel vast staan, maar dat achtste themagebied zie ik zo opschuiven.

Is de attractie die vervangen gaat worden niet gewoon het Survival Parcours? Zou dat nou echt blijven?

Markiewong Dat ja. Daarbij is de tabel inmiddels achterhaald: ze gaan volgend jaar het kantorencomplex bouwen, die staat er helemaal niet in. Zo te zien heeft deze planning als een soort indicatie gediend om een basis te hebben voor stikstofberekeningen, net zoals de plattegrond van het Ithaka Resort gebruikt is als indicatie voor geluidsberekeningen.

Ik ga er eigenlijk vanuit dat beide (dus het tabelletje en de Ithaka plattegrond) wel daadwerkelijk een idee geweest zijn, maar het is absoluut niet in steen gehouwen. Dat blijkt wel uit het feit dat nu dus een kantoorcomplex gebouwd wordt die helemaal niet in het tabelletje stond.

Ik ben wel benieuwd wanneer deze tabel is gemaakt en gebruikt. Want de documenten voor het bestemmingsplan zijn op sommige punten al duidelijk ‘oud’: de ontwikkeling van bezoekersaantallen bijvoorbeeld wordt beschreven t/m 2020, Inmiddels zijn de aantallen van 2022 allang bekend. Dus wellicht komt deze tabel ook al uit 2020-2021, dan kan er inmiddels al veel geschoven zijn in de planning.

luc136 dit progress is ook al sinds 2020 bezig. Ik ga er vanuit dat dat het kantoor nog onder het oude bestemmingsplan valt. Verder dat de status waar toen het plan werdt gemaakt opgeschreven is als richtlijn waar ze naar kijken.

Er zal inderdaad al vast in de planning geschoven zijn. Naar wat ik begreep was het kantorencomplex meer een must om zo snel mogelijk te doen, gezien het huidige containerpark is afgekeurd. Dan moet je wel schuiven met investeringen.

Het zou me overigens niks verbazen als ze volgend jaar alsnog beginnen met het Resort om deze in 2025 te openen. Toverland bewijst keer op keer dat ze snel bouwen, dus ik kan me niet voorstellen waarom het niet haalbaar is om dit te doen. Daarnaast wijst de tekening van het Resort er op dat het veel tenten zijn en de Hotelkamers redelijk compact en klein zijn. Ofwel: veel grondwerk, weinig bouw. Als het gerucht klopt dat deze kamers inderdaad een soort wagons zijn, dan kan het ook prima zijn dat dit mobiele tiny houses of pre-fab kamers worden. Die staan snel overeind.

Het vervangen van een bestaande attractie verbaasd me dan weer wel. Booster Bike of Blitz Bahn staan hoog op het lijstje aan vervangbaarheid, maar ik vind de Toos hal ook nog steeds een gedrocht. De beloofde aanpassingen/vernieuwingen die een aantal jaar zijn aangekondigd, zijn nooit werkelijkheid geworden. Een compleet nieuwe invulling voor deze hal zou ik dan ook niet gek vinden.

Tja, als Blitz Bahn vanwege de lage capaciteit zou moeten wijken snap ik dat wel, ondanks dat het een van de meer memorabele attracties van het park is. Hopelijk kan de wachtrij hergebruikt worden want daar is niks mis mee.

JaylonToverlandgek Ik denk eerder Toos Express retrack

Een retrack voor een coaster die binnen staat (beschut is tegen de elementen) en pas 20 jaar oud is? Uhh, nee.

Debruijn7 Je mag wel iets meer aandacht aan je posts besteden dan alleen een linkje plakken. Zeker als je daarna gaat dubbel posten en een reactie op jezelf doet. Verwerk dat dan samen in een post.

Ik zet in op een vervanging van de Booster Bike. Hopelijk gaat hier dan om een retrack / ombouw van de baan met net wat meer track op dezelfde footprint. Dan kunnen ze daarbij ook meteen fixen dat de twee treinen tegelijk op de baan kunnen en er wat meer capaciteit is.

Marvin Ik zet in op een vervanging van de Booster Bike. Hopelijk gaat hier dan om een retrack / ombouw van de baan met net wat meer track op dezelfde footprint. Dan kunnen ze daarbij ook meteen fixen dat de twee treinen tegelijk op de baan kunnen en er wat meer capaciteit is.

Een retrack zou volgens mij wel het beste zijn, want Booster Bike is nog steeds behoorlijk uniek in deze omgeving.
                En inderdaad zou ik dan ook gaan voor de mogelijkheid van toevoegen van een tweede trein.
                Maar bij welk themagebied kunnen ze deze baan dan het beste gaan voegen? Daar kun je dan ook de nieuwe theming dan mooi op aanpassen. Maar of het dan Ithaka word of juist de Magische Vallei, is voor mij nog een twijvel geval.
                Ondanks de ligging van de baan zou ik dan toch voor Ithaka gaan. Paard en wagen (wagenrennen) zou dan denk ik toch het beste passen.

• Marvin heeft hierop gereageerd.

The_Bullgod Ik zou gezien de ligging juist voor Maximus Müller gaan. Maak de Booster Bike een uitvinding van hem en hij sluit mooi aan op Expedition Zork. Dan is het meteen een goede afscheiding naar de echte magie in de Magische Vallei en Port Laguna. Dan moet alleen wel de ingang weer terug geplaatst worden naar de hal.

Marvin opelijk gaat hier dan om een retrack / ombouw van de baan met net wat meer track op dezelfde footprint.

Dit zou heel tof zijn, maar ik vraag me alleen wel af of hier ruimte voor is? Als je naar het bovenaanzicht kijkt, is de Booster Bike toch redelijk ingebouwd door alle 4 de gebieden. Is er dan wel ruimte om de baan groter te maken zonder dat je door al die aparte gebieden moet óf de natuur daarin verpest? Of wil je juist krappere bochtenwerk toevoegen in het bestaande gebied (als dit al kan met dit ritsysteem...).

JerryBubbles Als de Blitz Bahn vervangen wordt hoop ik dat ze deels de wachtrij kunnen behouden. Heb ik altijd een leuk gebouwtje gevonden.

Het zou een prima toevoeging kunnen zijn voor Villa Fiasco.. maar de kans is groot dat er gewoon een nieuwe attractie komt.

Zelf heb ik altijd een beetje raar gevonden hoe belachelijk veel ruimte de baan binnen in beslag neemt. Vooral gezien een deel er van in een soort kelder ligt. Jaren geleden had ik al gehoopt dat ze er een soort 2e verdieping overheen zouden bouwen die dan als een grot in de bossen gethemed zou kunnen worden (toen was er van dat Duitse nog geen sprake). Het zou het "bos" wat meer groen, wat dichtheid en wat reliëf kunne geven om zo toch een beter themagebied te worden dan wat het was.

BlueSpirit Dit zou heel tof zijn, maar ik vraag me alleen wel af of hier ruimte voor is?

Ik zou vooral Vekoma niet onderschatten met wat ze kunnen op een relatief kleine ruimte. Daarnaast kunnen ze best nog wat ruimte "inpikken". Het pad dat paralel aan de BB loopt naar Port Laguna toe stelt thematisch sowiezo al heel weinig voor, dus daar kun je nog wat leggen. Ook het terrasje bij Troy kan nog (gedeeltelijk) ingepalmd worden.

Een groter issue is echter Theming. Als TVL die baan al zou willen vervangen, dan lijkt het me logisch dat deze ook mooi in een thema gegoten moet worden. Het semi-Afrikaanse thema rondom het station is leuk, maar aan de andere kant heb je dan nog het thema van de Magische Vallei liggen, het thema van Backstroke er tegenover en de helixen liggen tussen Griekenland en Port Laguna in. Nu zie ik zeker wel voldoende mogelijkheden om dat allemaal mooi weggewerkt te krijgen, maar eerlijk gezegd: Ik denk dat als de baan weg gaat, er een wat grotere flatride op het weitje komt waar nu de helixen zijn en de rest gewoon weg blijft ten gunste van Theming, Horecapuntjes en zitgelegenheden.

In dat geval hoop ik wel heel sterk dat er een soortgelijke baan elders in het park terug komt. Het is toch wel een uniek stukje toverland en een typische toverland attractie. Daarnaast is het type nog relatief uniek. Zo'n baan met een meer uitgestrekte layout die overal dicht bij de grond blijft om het motor-race-gevoel goed te benaderen zou enorm tof kunnen zijn.

Coasterfrenzy In dat geval hoop ik wel heel sterk dat er een soortgelijke baan elders in het park terug komt. Het is toch wel een uniek stukje toverland en een typische toverland attractie. Daarnaast is het type nog relatief uniek. Zo'n baan met een meer uitgestrekte layout die overal dicht bij de grond blijft om het motor-race-gevoel goed te benaderen zou enorm tof kunnen zijn.

Toverland heeft tijdens de fanday verteld dat ze deze achtbaan echt willen behouden door de uniekheid en dat het echt de eerste grote achtbaan was die Toverland op de kaart zette. Dus ik zie Booster Bike niet verdwijnen als Jean dat heeft gezegd. Ook zei die dat ze hem wilden thematiseren maar dat ooit wel komt net als andere delen van Toverland.

Ik zie dus echt dat de Blitx Bahn gaat verdwijnen en dat er een nieuw type komt of gewoon een andere attractie bijvoorbeeld een powered coaster. Ook zou ik de oude wachtrij opknappen en verlengen. Maar ik hoop als de Blitz weg zal gaan een Powered Coaster of een Maximus darkride. De loods voor deze darkride kun je door de bosrand eromheen al goed verbergen en binnen kun je dan echt machines maken van Maximus en al het andere! Maar we zullen volgend jaar wel horen wat er gebeurd maar ik ben enthousiast!

Een vervanging van een attractie hoeft natuurlijk niet op precies dezelfde plek in het park terug geplaatst te worden. Zeker niet in een analyse die stikstofuitstoot toetst. 🙂

Boosterbike is een baan die ik best kan missen in het park net zoals de Blitz Bahn, beide geen hoge capaciteit en sla ze nu al vaak over.
                        Maar persoonlijk zou ik eerder die Toos express weghalen en vervangen door een andere kinderbaan.

JaylonToverlandgek overland heeft tijdens de fanday verteld dat ze deze achtbaan echt willen behouden door de uniekheid en dat het echt de eerste grote achtbaan was die Toverland op de kaart zette. Dus ik zie Booster Bike niet verdwijnen als Jean dat heeft gezegd. Ook zei die dat ze hem wilden thematiseren maar dat ooit wel komt net als andere delen van Toverland.

Heeft toverland in het verleden niet vaker dingen verteld en dat het toch anders werd?

Coasterfrenzy Het terras bij troy is inderdaad nog een stuk dat ze zeker kunnen gaan gebruiken, hopelijk lukt het Vekoma om hier een wat langere baan in te proppen.