Dat gebied waar het om draait is echt gigantisch:

Overigens zou de gemeente deze bestemmingsplan wijziging willen aanmelden voor een pilot bij Binnenlandse Zaken om een flexibeler bestemmingsplan te kunnen realiseren. Maar ik krijg de ins & outs over zo een bestemmingsplan nog niet gevonden.

• NR92 vindt dit leuk.

Pfoeh, als het zo’n groot park wordt als is aangegeven met de lijntjes van het gebied, hoop ik dat ze de infrastructuur van het dorp ook meenemen in hun wensen. Al die eenbaanswegen...

Persoonlijk zie ik ze liever eerst de loodsen aanpakken zodat ze niet meer op bouwmarkten lijken, maar dat ben ik.

QDude24 hoe graag velen dit het liefst zo snel mogelijk zien gebeuren, zal het voor Toverland zelf een veel lagere prioriteit hebben, omdat de mogelijke uitgaven vele malen hoger zullen zijn dan de verwachtte extra inkomsten.

Ik ben wel benieuwd overigens, er kunnen best nog een paar moeilijkheden zijn op gebied van het buizen trace wat over de huidige parkeerplaats loopt, dit beslaat een aardig deel van het plan gebied wat in de video naar voren komt.

In het huidige bestemmingsplan staat dit al vermeld, het donker-paarse trace is een bestaande leiding die onder een nationaal plan valt van belangrijke leidingen, het licht-paarse deel is volgens mij hoe ik het nu lees bestemd voor "mogelijke uitbreidingen" van dit soort leidingen (niet dat die op dit moment gepland zijn).

Het trace van de leidingen zelf heeft een veiligheids marge van minimaal 70 meter (dus 35 meter beide kanten op), dit moet vrij blijven van bebouwing, daarna mag pas gebouwd worden, maar gezien ze misschien niet alle mogelijke uitbreidingen willen beperken kan ik mij voorstellen dat er een grotere ruimte vrij moet blijven, of Toverland moet de leiding laten verleggen oid.

Toverland heeft nog genoeg mogelijkheden om groter te worden, wist niet dat het gebied zo groot was. Ben erg benieuwd wat we in de toekomst allemaal kunnen verwachten.

Fijn dat ook dit park doorgaat, lijkt een serieus blijvertje te worden!
      Bovendien ruimte zat daar op die saaie eeuwige vlaktes, ook geen last van bomenknuffelaars, er staan nauwelijks bomen in het beoogde gebied.

QDude24 Maar wijziging bestemmingsplan zegt helemaal niets over de investeringen die eraan gaan komen. De wijziging kan best een lang traject zijn voor het gereed is. Kijk naar de Efteling waar ze al veel te lang bezig zijn om die bestemming te wijzigen. Die waren daar in 2015 of 2016 al begonnen met de participatie van buurtbewoners en nog altijd is er geen wijziging tot stand gekomen.

Ik zou overigens liever zien dat ze het geld gewoon lekker in een nieuw gebied of iets anders teken dan die loodsen aan gaan kleden eigenlijk....

Op Ruimtelijke plannen ziet dat er zo uit. Kenmerkend zijn natuurlijk de oppervlakte (een verdubbeling van het huidige bestemmingsplan) en de aanwezigheid van de pijpleiding. Die brengt een risicogebied met zich mee, daar zal zeer waarschijnlijk geen hotel of attractie boven verrijzen. Dat is het midden van het gebied.

Daarmee lijkt er wel een tweedeling in het gebied te ontstaan, dus wellicht aanleiding voor een tweede gate of zwempark aan de linker (wester) zijde van de pijpleiding.

Je ziet overigens ook de twee rechthoekige gebieden (waar nu de rode pin is gedropt), daar geldt op dit moment een bebouwingshoogte van 30 meter en een bebouwingspercentage van 25%. Dat is nog pure uitbreidingsruimte voor het park op dit moment. Daarover staat in het geldende bestemmingsplan:
        "Voor fase 5, 6 en 7 wordt uitgegaan van een uitbreiding met 4 nieuwe attracties". Dat zou betekenen dat in het huidige uitbreidingsgebied nog 2 attracties zouden moeten verrijzen.

Overigens kan b&w door middel van een omgevingsvergunning afwijken van het huidige bestemmingsplan en daarmee toestemming geven voor een attractie tot 150 meter hoogte.

De rechterbovenhoek in het roze gebied is het hotelgebied.

De enige directe buurtbewoners lijkt uit een boerderij te bestaan, probleem zal meer in de regio liggen mbt de verkeersafwikkeling. Daarnaast wonen in dit desolate gebied miljoenen varkens en kippen in mega vee fabrieken

De totale oppervlakte is ongeveer 125 hectare. Daar kan je heel wat op kwijt.

@Niek Kunnen ze het gebied ten westen van de pijpleiding niet gebruiken voor vakantiepark en camping en het gebied ten oosten voor het attractiepark en hotel?

Maar die boerderij is toch al lang van toverland jongens? 😉

Hopelijk zit er ergens in die uitbreiding een Gerstlauer infinity coaster zoals bijvoorbeeld Karacho, zou wel ideaal zijn voor een park zoals Toverland! Aan de andere kant is het wel een park dat goede variatie heeft in type achtbanen, dus een invert is al iets realistischer...
          Ik hoop zelf dat ze zeker nog een aantal van deze zaken gaan toevoegen in de toekomst:

• Vekoma STC of SFC
          • Zierer Family Freefall
          • Gerstlauer Skyfly
          • Intamin Gyro Swing
          • Gerstlauer Infinity
          • Theming in de Fenix loods
          • Vekoma Family Boomerang
          • Zamperla Disc-O-Coaster
          • Trackless Darkride (zoals Mystic Manor zou wel episch zijn)
          • Naastgelegen Zwempark (Beetje zoals Hellendoorn het doet maar dan met theming, niet persé Rulantica level)
          • Gerstlauer Bobsled
          • Jetski ride (zoals die van Legoland)
          • Boosterbike station retheme (want de treinen zijn toch al vervangen) [#]
          • Heel veel bomen naast de loodsen zodat ze minder hard opvallen vanaf de paden (lijkt me beter dan verven)

Er zijn natuurlijk nog veel meer attracties die ze kunnen toevoegen, sommige mensen willen bijvoorbeeld een B&M hyper of een Intamin Blitz en dat lijkt me toch nét iets te onrealistisch. Ik hoop vooral dat ze die variatie behouden en ook niet te veel dezelfde attracties krijgen zoals de buurparken zodat het nog steeds een uniek aanbod blijft. Ze kunnen nog énorm veel doen met die ruimte, dus hopelijk gebruiken ze het verstandig en gaan ze geen geld verspillen.

[#] Als ze het écht zouden willen kunnen ze gelijk aan vekoma vragen om het station om te vormen naar een rangeerstation zoals Dwervelwind heeft, waarbij de baan naar boven schuift om een nieuwe trein in te rangeren. In de zomertijden sta je best lang aan te schuiven voor Boosterbike, terwijl er technisch gezien zeker 2 treinen op kunnen staan. Als ze van zowel de launch als de final brakerun een bloksectiemaken waar de treinen kunnen stoppen als het blok ervoor bezet is dan kunnen ze telkens een trein laden terwijl er een volle op de baan rijdt. Het is hoogstwaarschijnlijk iets wat ze nooit zullen doen, maar het lijkt mij zeker mogelijk!

Tonnie Wij hebben heel wat gedoe gehad m.b.t. zo'n tracé dat om onze vinex-nieuwbouwwijk heen zou komen te lopen en waarbij de donkerpaarse lijn door de achtertuin van bepaalde woningen zou gaan. Dat betekende daar zelfs dat er geen bomen geplant mochten worden en dat er nog geen houten tuinhuisje mocht staan.

Eigenlijk kan je met je pretpark dus helemaal niks met die strook. Als je op streetview kijkt dan zie je ook dat er niets staat vanaf het zuiden:

En ook op de parkeerplaats lijken er geen bomen geplant te zijn boven de leiding. Je kan zo zien waar de buis loopt.

• Tonnie heeft hierop gereageerd.
            • stef vindt dit leuk.

Wat een heerlijke parkbeelden in die video zeg!

Spiegelbeeld Niet helemaal waar. Er ligt wel een mooi natuurgebied naast, de Kroonerbergerheide, al is dat volgensmij geen natura2000 gebied zoals de Loonse en Drunense Duinen.

broodje123 En ik kan me ook een conflictje tussen Toverland en omwonenden herinneren vanwege overlast door de vuurwerkshows in de zomer. De buren wilden dat Toverland zou stoppen met vuurwerk, maar het park gaf aan dat dat onmogelijk was (“dat is als een timmerman vragen te stoppen met timmeren” was het verweer van het park). Er wonen dus echt wel wat mensen in de omgeving.

Ook al lijken de plannen nog extreem vaag en is de vraag wanneer Toverland überhaupt weer met nieuwe uitbreidingen kan komen, is het sowieso een goed idee om een bestemmingsplan procedure nu al te starten. Al zou het nog jaren duren voor er daadwerkelijk een schop de grond in gaat, de waarde van het park gaat natuurlijk flink omhoog zodra de bijbehorende ongebruikte grond al is goedgekeurd voor toekomstige uitbreiding. Interessant als de familie zou besluiten te verkopen (een scenario dat ik nog steeds niet uitsluit).

• Tonnie heeft hierop gereageerd.

Ik hoop stiekem dat ze aan de west kant een waterpark gaan bouwen. Lijkt me ideaal als je in een hotel of vakantiepark verblijft. Na een dagje Toverland lekker ff een paar uurtjes zwemmen en glijden in een mooi aangekleed waterpark.

Wat attracties betreft zou ik graag het volgende willen zien...

• een powered inverted van Mack (zoals Arthur in Europapark)
                  • een volledige darkride
                  • een Madhouse (past bij het thema van Toverland: magie)
                  • een Gyro Swing van Intamin
                  • een goede Drop Tower (missen we voor mijn gevoel in Nederland)
                  • een sublieme launch coaster van Intamin
                  • zo'n family coaster van Gerstlauer