Nieuwe update met betrekking tot het bestemmingsplan. Weinig concreet nieuws, maar dat is in dit stadium te verwachten natuurlijk. Het proces loopt in ieder geval lekker door 🙂

Raadssessie

Op zaterdag 25 september heeft er in het kader van het participatietraject een bijeenkomst plaatsgevonden voor de fractieleden van gemeente Horst aan de Maas. In deze sessie zijn de plannen voor het bestemmingsplan verbrede reikwijdte uitgebreid aan bod gekomen. Ook is er gesproken over thema's als duurzaamheid en sociale inclusie. De leden van de fracties zijn hiermee op de hoogte gebracht van alle ontwikkelingen rondom Toverland en de speerpunten voor de toekomst.

Voortgang proces

De Notitie Reikwijdte en Detailniveau (NRD) en bijbehorende nota van zienswijzen is op 27 september 2021 vastgesteld door het college van burgemeester en wethouders.

De NRD is de eerste stap in de formele procedure. In de NRD is beschreven welke milieueffecten op welke wijze worden onderzocht in het milieueffectrapport (MER). Nu de NRD is vastgesteld, staan de kaders voor het MER vast. Het ontwerp MER wordt op dit moment opgesteld. Ook het ontwerpbestemmingsplan verbrede reikwijdte wordt de komende periode verder uitgewerkt en afgerond.

Bekijk de NRD

Vervolg participatieproces

Begin dit jaar hebben wij voor omwonenden en belanghebbenden een participatieproces gestart. Dit omdat wij het van groot belang vinden om de omgeving bij het nieuwe bestemmingsplan te betrekken. Het participatieproces bestaat uit 3 stappen. Stap 1) het informeren van de belanghebbenden en stap 2) het ophalen van wensen, ideeën en kansen zijn afgerond.

We zijn bijna klaar voor stap 3) het terugkoppelen. Bij deze stap bespreken wij met omwonenden en belanghebbenden welke wensen en eisen wij kunnen en willen meenemen in de plannen. Binnenkort ontvangen omwonenden en belanghebbenden een uitnodiging voor deze bijeenkomst, die in november zal plaatsvinden.

De resultaten van het participatieproces worden meegenomen in het ontwerp bestemmingsplan verbrede reikwijdte.

• NR92 vindt dit leuk.
2 maanden later

Toverland heeft weer een update naar buiten gebracht met betrekking tot het nieuwe bestemmingsplan. Weinig daadwerkelijk nieuws maar goed dat Toverland toch blijft informeren over het lopende proces zodat het onder de aandacht blijft en duidelijk is welke stappen worden uitgevoerd op dit moment.

Voortgang proces

De onderzoeken voor het bestemmingsplan verbrede reikwijdte en het participatieproces kosten meer tijd dan vooraf ingeschat. Zorgvuldigheid is het uitgangspunt bij de planvorming. Afstemming met deskundigen, bevoegde instanties en de omgeving vindt bijna uitsluitend digitaal plaats. Hierdoor zijn er soms extra stappen nodig om het proces goed te voeren en stukken op een zorgvuldige wijze af te kunnen ronden. De verwachting is dat het ontwerpbestemmingsplan verbrede reikwijdte het eerste kwartaal van 2022 in procedure wordt gebracht. Wij houden u op de hoogte.

Vervolg participatieproces: bijeenkomst in januari

Wij vinden het van groot belang om de omgeving bij het nieuwe bestemmingsplan te betrekken. Daarom hebben wij begin dit jaar een participatieproces gestart voor omwonenden en belanghebbenden. De eerste twee stappen, het informeren van de belanghebbenden en het ophalen van wensen, ideeën en kansen zijn afgerond.

De derde en laatste stap is het terugkoppelen. Bij deze stap bespreken wij met omwonenden en belanghebbenden welke wensen en eisen wij kunnen en willen meenemen in de plannen. In nieuwsbrief 5 hebben we aangekondigd dat de bijeenkomst met omwonenden en belanghebbenden zou plaatsvinden in november. Deze bijeenkomst wordt echter verplaatst naar januari 2022. Met het oog op de huidige coronamaatregelen zal dit overleg digitaal plaatsvinden. De betrokkenen ontvangen hiervoor tijdig een uitnodiging.

2 maanden later

De bijeenkomst met omwonenden en belanghebbenden is geweest, binnenkort kan Toverland de plannen gaan indienen bij de gemeente!

Vervolg participatieproces: Bijeenkomst omwonenden en belanghebbenden

We zijn aangekomen bij de laatste stap van het participatieproces: het terugkoppelen. In het kader hiervan heeft in januari een digitale bijeenkomst plaatsgevonden met de omwonenden en belanghebbenden die eerder in het proces betrokken waren.

Tijdens de sessie is toegelicht op welke wijze de opgehaalde wensen zijn meegenomen in het proces om te komen tot een ontwerp Milieueffectrapport (MER) en een ontwerpbestemmingsplan verbrede reikwijdte.

Voor het MER en het bestemmingsplan zijn diverse onderzoeken en studies uitgevoerd. De uitkomsten hiervan zijn nog niet met de omwonenden en betrokkenen gedeeld. De uitgangspunten voor de onderzoeken, de wijze van onderzoeken alsmede de uitkomsten van deze onderzoeken dienen namelijk eerst formeel te worden getoetst en afgewogen door gemeente Horst aan de Maas, alvorens het College van B&W hier een besluit over neemt.

Voortgang proces

Nu de terugkoppeling heeft plaatsgevonden is het participatieproces bijna afgerond. Het participatieproces is een informeel traject, waarbij Toverland het gesprek is aangegaan met de omgeving. Hierop volgt het wettelijke traject, waarbij het ontwerp MER en het ontwerpbestemmingsplan verbrede reikwijdte worden ingediend bij gemeente Horst aan de Maas met het verzoek deze vrij te geven voor de zienswijzenprocedure. Tijdens de wettelijke procedure worden in het kader van de zienswijzeprocedure de plannen door Toverland en gemeente Horst aan de Maas aan de omwonenden en belanghebbenden toegelicht. Tijdens de zienswijzenperiode van 6 weken die hierop volgt kan iedereen een zienswijze indienen tegen het plan. Ingebrachte zienswijzen worden vervolgens door gemeente Horst aan de Maas beantwoord en meegenomen in de besluitvorming.

Toverland zal ook na afronding van het participatieproces in contact blijven met de omwonenden en belanghebbenden.

een maand later

Ben benieuwd wanner we iets gaan zien verschijnen op ruimtelijkeplannen. Lijkt me dat ze binnenkort wel iets willen gaan indienen. Want het ontwerp-plan was volgensmij voor eind vorig jaar gepland.

22 dagen later

Toverland verwacht het nieuwe bestemmingsplan in de aankomende maanden.

Spannend allemaal.
Een toffe hyper zou ook niet misstaan in Toverland denk ik zo, ben benieuwd naar de toekomst!

• Enil vindt dit leuk.

Ben benieuwd! Iemand van het forum die toevallig bij de presentatie aanwezig was en ons wat meer kan vertellen? 😄

Ik was aanwezig maar helaas valt er niet meer te vertellen dan wat er op de slide staat. Er is uiteraard wel naar gevraagd maar wat we allemaal kunnen verwachten in de toekomst houden ze voorlopig nog voor zichzelf bij Toverland.

10 maanden later

Heeft iemand wellicht iets vernomen over wat de status is van het bestemmingsplan ?

Te weten dat mogelijk dit jaar een aankondiging volgt voor een camp resort, ben toch benieuwd of er ook nieuwe aankondigingen gaan volgen qua nieuwe gebieden vooral achter Port Laguna, denk dat het ook gaat helpen om dan de infrastructuur te verbeteren met een makkelijkere doorstroom naar Avalon.

Het belangrijkste is dat ze natuurlijk eerst nu de uitbreiding goed neerzetten en dat lijkt te lukken als ik de foto’s zo zie, maar daarna stil zitten is geen optie met grote openingen bij vele parken in 2024 of 2025/2026…

@KevinRollercoaster27 ik weet alleen dat het plan na 2026 wss pas in gebruik wordt genomen. Dan verloopt het ouden plan. Ik verwacht dat Toverland door pakt met een nieuw themagebied langs Avalon met een multi launch coaster (volgens de meest gehoorde gerucht) zover ik heb gehoord moet het openen in 2025

Bran Jammer, achtbanen genoeg tot nu toe lijkt me. Tijd voor een mooie darkride, dat heeft het park op dit moment nodig.

mikeee volgens de geruchten die ik heb gehoord komt die pas na 2027

mikeee Dat klopt zeker, maar een groot nieuw themagebied met achtbaan zou ook niet verkeerd zijn.

mikeee Voor zover ik weet krijgt het volgende gebied ook een darkride, daar hebben ze al zo vaak over gepraat en er zijn ook al studenten geweest van de Fontys die er een project voor hebben gedaan, zo'n project doen ze echt niet zomaar.

Het artikel van de studenten van Fontys kan ik niet meer terug vinden, maar ze waren toen aan het onderzoeken om een darkride te plaatsen achter Flaming Feather, hierbij zijn diverse verhaallijnen en moodboards gemaakt, best leuk om te lezen.

Wat betreft verdere uitbreidingen zou een flinke darkride hal wel passen links naast Fenix, en deze hal kunnen ze dan bekleden als een ware berg.

Verder zie ik die uitbreiding in de komende 5 jaar nog niet gerealiseerd worden, maar dat is ook niet erg.

• cas794 heeft hierop gereageerd.

Bran Ik weet niet wie de bron van die geruchten is, maar die zou ik met een korreltje zout nemen 🙂

• Bran heeft hierop gereageerd.

msnguy geruchten moet je altijd met een korreltje zout nemen. Ik zeg alleen wat ik het meest hoor

5 maanden later

Weet iemand misschien wat de status is van het huidig bestemmingsplan en hier van op de hoogte is?

5 maanden later

Er is vandaag meer informatie gekomen over het bestemmingsplan. Verder is naar buiten gekomen voor verblijf accommodatie het linkje is hier https://omroephorstaandemaas.nl/nieuws/artikel/toverland-wil-uitbreiden-800-hotelkamers-en-ruim-700-vakantiewoningen/

Verder is het bestemmingsplan ter goed keuring verzonden en ligt ter inzage. Ik verwacht dat binnenkort meer van bekend komt

Hier zijn fotos van de aanvraag

Edit hier is het linkje van het bestemmingsplan
          https://www.ruimtelijkeplannen.nl/documents/NL.IMRO.1507.BPToverland2023-BPO1/t_NL.IMRO.1507.BPToverland2023-BPO1.pdf