Aurelius
Jij denkt echt serieus dat de mensheid in 2050 ophoudt te bestaan als we niet allemaal een nieuwe koelkast en een warmtepomp kopen? Kun je mij dat uitleggen?
De mens leeft en woont op vrijwel alle plekken op aarde. In of nabij de woestijn, in gematigde klimaatzones en in of nabij de noordpool. De mens kan zich bij uitstek goed aanpassen aan de (veranderende) natuurlijke omstandigheden. Daarom zijn we nu ook met zoveel (en naar mijn idee voor de gezondheid van de aarde met teveel).
Dus ook als het iets warmer wordt; dan passen we ons daarop aan. Er zullen wellicht plekken komen waar we niet zo lekker meer wonen; maar er zullen ook plekken komen waar het prettiger wonen wordt.
Even voor de duidelijkheid:
- Ik geloof in klimaatverandering; dat doet het namelijk al 4.5 miljard jaar
- ik geloof dat de mensheid (enige) invloed heeft op de klimaatverandering door het verstoken van fossiele brandstoffen, het kappen en verbranden van bossen en oerwouden voor landbouw of woningbouw.
- ik geloof niet in de "einde der tijden-verhalen" van Gretha-adepten. De mens kan zich prima aanpassen.
- ik heb moeite met de stuitende arrogantie van mensen die denken dat we zomaar even de thermostaat van de aarde een paar graden kunnen terugzetten.
Neemt niet weg dat het goed is om minder afhankelijk te worden van fossiele brandstoffen (en de minder fijne landen waar dat vandaan komt). Ook is het goed om beter voor de aarde te zorgen en veel bos aan te planten (justdiggit.org bijvoorbeeld). Maar ik vind het wel fijn om de hele dag stroom te hebben in huis en niet alleen als de zon schijnt of als het waait.
De haast om bijvoorbeeld bestaande (oudere) woonwijken van het gas af te halen; daar zie ik de noodzaak niet direct van in. Veel is symboolpolitiek, kost belachelijk veel geld of is juist slecht voor het milieu (kijk naar biomassacentrales)
Dat je nieuwbouw gasloos maakt is helemaal prima; maar de kosten om oudere huizen gasloos te maken wegen niet op tegen het vermeende milieu-voordeel.
Waar ik vrijwel niemand over hoor is de pandemie die de aarde teistert.
De mensheid is in slechts 200 jaar van 1miljard naar 8 miljard gegaan.
Zou dat niet een belangrijke invloed hebben over hoe de mens met de aarde omgaat?
En is dan al het andere niet zinloos zolang we met zijn allen maar door blijven fokken?
En even over jouw 11 jaar oude linkje:
https://www.climategate.nl/2019/02/het-creatieve-boekhouden-van-de-97-klimaatconsensus/