ppc-anoniem-2 Met opnieuw een nare uitglijder van Rutte. Je zou toch hopen dat we intussen alle verschillende vormen van ”Ich haben es nicht gewußt“ wel gehoord hebben uit zijn mond. Maar er tekent zich, zoals gisteravond meermaals gezegd werd, wel een trend af.
Ik zie die uitglijder eerlijk gezegd niet. Wat is er nu helemaal gebeurd? Een ambtenaar heeft in een niet-officieel stuk een nogal slordige samenvatting gemaakt (‘functie elders’) van wat in de volledige gespreksnotulen een mogelijk ministerschap voor Omtzigt lijkt te zijn. Uit niets blijkt dat dit in het volledige gesprek een groot onderdeel was.
Dat Rutte (die naast de formatie nog met tientallen andere dossiers bezig is) niet exact meer weet wat er besproken is, vind ik niet vreemd. Uit de notulen blijkt niet dat er negatief over Omtzigt is gesproken, dus wat voor belang heeft hij erbij om erover te liegen? En áls hij al gelogen zou hebben was dat niet tegenover de Kamer, maar tegenover de pers. Toon me één politicus die niet af en toe liegt tegen de pers.
Het toneelstuk van gisteravond ging meer over een aantal slechte verliezers die de aandacht van hun mislukte verkiezingen probeerden af te leiden en politieke nieuwelingen die zichzelf in de kijker probeerden te spelen. Met een glansrol voor de krokodillentranen van het CDA van Hoekstra... als Omtzigt vanuit één hoek messen in zijn rug heeft gekregen de afgelopen jaren was het wel vanuit zijn eigen partij.
En die trend... ik vind dat allemaal wel meevallen. Rutte wordt de toeslagenaffaire aangerekend en daaruit heeft hij politieke consequenties getrokken. Bovendien heeft de hele Tweede Kamer (inclusief Omtzigt) hier boter op het hoofd, want zíj́ hebben in eerste instantie een strenge aanpak geëist.
Van de aardbevingen in Groningen krijgt hij ook vaak de schuld. Terwijl onder Rutte juist gestopt is met de gaswinning.
Verder vind ik dat het met de ‘leugens’ van Rutte wel meevalt. Verkiezingsbeloften die je niet kan waarmaken doen álle politici. En in de coronacrisis zijn garanties nu eenmaal niet te geven, dat snapt het kleinste kind.
Iedereen heeft nu de mond vol van ‘meer transparantie’. Wie er ook premier wordt: zolang er tienduizenden ambtenaren tussen kabinet en de burger staan, is die transparantie niet te geven. Deze affaire waarin een slordige samenvatting van een ambtenaar een politieke crisis veroorzaakt is daar ironisch genoeg een voorbeeld van.
Op social media en in de pers zie je nu vooral gejuich over een mogelijk politiek einde van Rutte. Maar als we over een tijd terugkijken op een premier Kaag die ons zonder slag of stoot aan de EU uitlevert, of een onervaren nieuweling die ons als premier uit deze megacrisis moet trekken, zullen we daar nog wel eens aan terugdenken.
Overigens hoop ik dat, als Rutte geen premier wordt, hij in de Kamer blijft als fractievoorzitter van de VVD. Wat je ook van de man vindt, hij is een politiek talent en dat is altijd leuk om naar te kijken.