Convival Zoals eerder genoemd zou ik een trollen-aanpassing heel erg tof vinden! Beetje LotR-vibe er bij en helemaal klaar
Zoals ook eerder vermeld denk ik dat dat de moeite niet waard is. Die attractie staat er nog omdat de muziek sterk en één van de herkenningsmelodieën van de Efteling is, niet vanwege de attractiewaarde of esthetische waarde. Dan liever vervangen door iets volledig nieuws, een soort upgrade.
Overigens denk ik ook dat de financiële prioriteiten van de Efteling nu elders liggen, en dat zolang deze ride technisch nog niet op is, hij voorlopig ongewijzigd blijft staan.
Ik ben het eens dat zogenaamde 'grapjes' over dit onderwerp de discussie ook geen goed doen, daar ben ik me bewust van. Tegelijkertijd moet je ook niet krampachtig overal bij in een stuip schieten, want een beetje selectieve verontwaardiging is het ook wel, hoor. Zo sprak iedereen schande om het feit dat Trump corona in eerste instantie een 'Chinese virus' noemde, maar hebben we het nu wel zonder blikken of blozen over de Britse variant. En zo vind ik de aanpassingen in Carnaval Festival dus meer dan terecht, maar zie ik daarin grote verschillen met de weergave van de kannibaal. Die laatste is een karikatuur, geen stereotype. Kijk in de Efteling maar eens naar Holle Bolle Gijs. Dát is een stereotype van een dik persoon die veel eet. Terwijl er ook 'dunne' mensen zijn die veel eten en niet aankomen. Hij wordt ook continu aangeduid als gulzigaard, veelvraat, slokop, noem maar op.
Als iedereen een beetje z'n best doet komen we een heel eind, maar zolang er dingen als de toeslagenaffaire gebeuren en het wk in Qatar doorgaat is de weg nog lang en gaan we als individuen dat einddoel nóóit halen.