OlympiaLooping om te beginnen denk ik dat dit een gebed zonder einde is. Zodra deze pop verdwijnt duikt er wel weer wat anders op waar iemand zich aan kan storen. Al dan niet de Fata Morgana waarin het midden oosten wordt uitgebeeld als een armzalige samenleving en de Arabieren afgebeeld worden als een stel criminelen. En er staat daar een stel zwarte knechtjes met een palmblad te wuiven.
Er zullen inderdaad in alles wat je doet, altijd mensen zijn die kritiek ergens op hebben. Ik weet dat Fata Morgana door enkele ook als racistisch bestempeld wordt, maar daar ga ik niet echt in mee. Het grote verschil hierin is dat Fata Morgana gebaseerd is op een sprookje (1001 Nacht), maar voornamelijk omdat de karakters in de attractie geen karrikaturen zijn. Overigens worden in Fata Morgana allerlei personen laten zien. Dakloze bedelaars, arbeiders, rijke mensen, poortwachters, gevangenen, steenrijke mensen, harem, noem het maar op. Als je verder kijkt dan de eerste scene, krijg je niet bepaald het idee dat het een armzalige samenleving is.
De pop in het midden van Monsieur Cannibale is niet gebaseerd op een sprookje, maar moet een willekeurige inboorling voorstellen en daar dan weer een karrikatuur van. Dat zijn toch wel twee andere dingen.
Daarnaast denk ik dat de Efteling het geld op dit moment beter aan iets anders kan besteden dan aan een relatief populaire attractie die het ook zonder wijziging prima doet bij het publiek.
Ben ik het niet echt mee eens. Enerzijds is de attractie nog best populair inderdaad, anderzijds is het een attractie waar een deel van je bezoekers echt aanstoot aan neemt. Een attractie voorbijlopen omdat je het type attractie niet leuk vind, wekt een heel ander gevoel op dan je beledigd voelen door een beeltenis van een attractie. Ik denk dat de Efteling er juist goed aan doet om dit aan te pakken, zodat niemand zich rot voelt tijdens of na een dagje Efteling. Iedereen die 9+ ervaring waar de Efteling het altijd over heeft.
Tot slot draagt dit soort afgedwongen politieke correctheid helemaal niet bij aan een prettige samenleving waarin iedereen zichzelf kan zijn. Het creëert juist en afstand tussen mensen. Dit soort veranderingen kunnen het beste door middel van natuurlijk verloop en een varanderend gedachtengoed binnen de samenleving plaatsvinden, niet doordat ze afgedwongen worden door schreewerige figuren zoals Sylvana Siemons of Akwasi. Dat voortkomt ook meteen dat er keiharde kampen ontstaan en dat iedereen zich aangevallen voelt. Laten we er voor waken dat er Amerikaanse toestanden gaan ontsaan in ons land.
Het gedachtegoed waar je over praat is al aan het veranderen, maar die veranderd niet of nauwelijks zonder discussie. Een paar jaar geleden vond ik het afschaffen van Zwarte Piet onzin en zou ik hetzelfde gezegd hebben over Monsieur Cannibale. Ik ben absoluut geen fan van de acties van Siemons of Akwazi, maar ze hebben wel de discussie goed losgemaakt en door hierover te discussieren ben ik zo goed als 180° gedraaid erin. Ik zie in waarom zo'n figuur als MC een negatief beeld neer zet en waarom zoveel mensen er tegen zijn.
Maar je komt nu met een aantal argumenten om niets te doen. Ik kan mij niet achter die argumenten scharen, maar goed ieder zijn mening. Argumenten om niets te doen, zijn echter niet hetzelfde als argumenten vóór het behoud van Monsieur Cannibale. Waarom moet die pop in het midden nou eigenlijk blijven bestaan? Welke waarde heeft hij?
Uiteindelijk zal het aanpassen van Monsieur Cannibale slechts een druppel op een gloeiende plaat zijn in de hele kwestie, maar als we besluiten om door die reden alles niet aan te passen, gebeurd er nooit iets. En er moet nu eenmaal veel gebeuren.