Er is een uitzondering op die regel dat de raceleiding met de veiligheid in het oog nemend van de regels mag afwijken. Van dat "recht" heeft Michael gebruik gemaakt toen de 4-5 rijders tussen Lewis en Max vandaan werden gehaald waarna de SC als een razende verdween en de race werd herstart. Volgens de letter van het FIA regelboek mag dit, of het ook echt iets is dat je moet willen is een andere vraag. Want het maakt het voor de coureurs en voor de kijkers niet duidelijker, hoe vermakelijk die laatste ronde ook was.
Extra ronde's rijden zoals bij NASCAR is in de F1 lastig, omdat er vanwege veiligheid niet getankt mag worden, dus courreurs hebben maar een minimale hoeveelheid extra brandstof bij zich, en moeten daar ook nog een litertje van overhouden voor het testen.
Dus ik twijfel ook of het een verkeerde beslissing was van Michael, als dat namelijk zo was had Mercedes dat proces wel aangegaan (en na die eerste afwijzing wel doorgezet), dat maakt het niet minder twijfelachtig.
Ja, twijfel daarom ook hoeveel macht Mercedes heeft en of zij niet een vinger in de pap hadden wat betreft de nieuwe 2022 regels én de toekomst van Michael Masi (en hoe de race direction is opgezet). Nu denk ik dat een VAR, en minder radioverkeer tussen de wedstrijdleiding en renstallen sowieso beter is, maar dan nog, denk ik dat sommige keuzes eigenlijk gewoon orders van Mercedes zijn geweest richting de FIA.
F1 kan het zich (nog) niet veroorloven als Mercedes de stekker uit zijn F1 renstal trekt.