Ik vrees dat dit , als Mercedes doorzet wat ik eigenlijk niet hoop, er niet zo goed uitziet voor de FIA. Hieronder staat wat Masi zelf heeft gezegd na de SC vorig jaar in de Eiffel GP.
Masi` said that was the only reason for the length of the safety car.
"That one was the fact that we had to, there's a requirement in the sporting regulations, to wave all lapped cars past," Masi said.
"I think from that point, it was position 6 onwards that was still running.
"So 10, 11 cars, that had to unlap themselves, and therefore the safety car period was a bit longer than what we would have normally expected.">
Wat mij vooral stoort, als McLaren en Norris-fan, is dat de FIA/race director gewoon regels kan ombuigen zoals het hem uitkomt. Toevallig goed voor de inkomsten van de F1 (en dus FIA) als ze nog een laatste groene vlag hadden. En ja, de teams hadden besloten dat dit 'moest' gebeuren als ze de kans hadden, maar je regels zo verbuigen dat je een kans creëert is toch wel heel extreem en een brug te ver. Dit is voor mij veel erger dan een deelnemer die vals speelt (Armstrong bv, of Senna/Prost of omkoopschandalen in het voetbal, etc.) Dit gaat over de wedstrijdleiding die haar eigen regels aanpast in het heetst van de strijd. Dit zou nooit mogen gebeuren.
En dat is vooral spijtig voor de sport zelf én voor de sporters zelf (vooral Max en Lewis). Zij hebben totaal geen fout gemaakt, maar kunnen niet ten volle genieten want ze weten ook dat dit eigenlijk niet kan. Dat is zoals een voetballer een doelpunt maakt terwijl de bal via een gat in het zijnet binnen is gegaan. Je weet dat dit niet eerlijk is, maar je accepteert het wel aangezien je een competitiebeest bent. En in dit geval zou de scheidsrechter dan nog eerst het gat gemaakt hebben...
Het feit dat er al meer posts zijn gemaakt rond dit debacle dan rond eender welke race en dat zeer velen de Sporting regs. gedownload hebben toont aan dat er een gevoel is dat dit gewoon niet eerlijk verlopen is, hoe je het ook draait of keert. En dat er een dergelijk debat ontstaat over de wedstrijdleiding is eigenlijk alleen maar zielig voor de FIA.