Onlangs kwam ik op youtube een video tegen met een interessante kwestie. In deze video gaan ze namelijk in op de vraag of Rocky Mountain Construction (RMC) klaar is met het produceren van de Topper track model.
Voor de mensen die trouwens niet weten wat Topper track is, het is eigenlijk een soort houten rails zoals bij Troy en Joris en de Draak, maar de bovenste twee lagen hout zijn vervangen door een stalen, rechthoekige en holle rail.
Een voorbeeld van een stukje Topper Track. Bron: coastercritic.com
Er zijn een aantal aanwijzingen waardoor we kunnen stellen dat RMC geen topper track meer wil produceren. Van dit type zijn er maar 4 gebouwd (Outlaw Run in Silver Dollar City, Goliath in Six Flags Great America, Lightning Rod in Dollywood en natuurlijk Wildfire in Kolmården). Wildfire was de laatste en opende in 2016, sindsdien heeft RMC 8 andere banen geopend en er zitten nog welgeteld 4 in aanbouw of in de pijplijn (inclusief de Raptor prototype voor Wild Water West). Voor een bedrijf met maar 22 achtbanen in hun CV (los van het moordende bouwtempo) en maar 3 verschillende modellen is dit best significant.
Wildfire in het Zweedse dierenpark Kolmården. Foto door Marc Schaad via rcdb.com
Verder wordt er genoemd in de video dat IBox Track veel beter is voor de marketing. De IBox Track is wat een hybrid coaster een hybrid coaster maakt, een volledige stalen rails op een houten constructie. Het is een nieuwe rage waar alle grote parken aan mee willen doen, van Six Flags tot Busch Gardens en zelfs onze eigen Walibi Holland. Hoewel RMC inmiddels meer dan genoeg bekendheid heeft opgebouwd in de afgelopen jaren, is het toch zo dat Topper track meetelt als houten achtbaan. Niet heel bijzonder tegenover de andere fabrikanten zoals Great Coasters International Inc (GCII) en de Gravity Group, en die bedrijven zullen vast goedkoper zijn. Als je erover nadenkt is Topper Track eigenlijk een soort Intamin Prefabricated track: Het is wel een houten achtbaan, maar door het productieproces een stuk duurder dan andere fabrikanten. (Ironisch genoeg zijn er ook maar 4 Intamin Prefabs gebouwd).
El Toro, een Intamin Prefabricated houten achtbaan uit 2006. Bron: amusementpics.com via rcdb.com
Een paar andere dingetjes die mij opvielen maar die ik niet heb kunnen factchecken zijn dat er door RMC is gezegd dat ze veel liever met IBox achtbanen ontwerpen dan Topper track en dat ze de Topper track eerst hadden gemaakt voor marketing omdat het hybrid coaster idee nog zo nieuw was in 2011 (de opening van New Texas Giant). Als ik het goed begrijp wilden ze dus met de Topper track een soort boost pakken om RMC op de kaart te zetten, even laten zien wat ze in hun mars hebben. Maar nu de IBox track al zo voor zichzelf spreekt, waarom zou je dan nog een onderhoudsintensievere variant nemen? (want het blijft een houten achtbaan met houten rails die zo nu en dan vervangen moet worden).
Maar misschien de grootste aanwijzing is deze wel. De video benoemt het niet omdat die in oktober is geüpload, maar het heeft ook ongetwijfeld te maken met Lightning Rod. De baan is in het openingsjaar meer gesloten dan open geweest, en we weten nu inmiddels dat RMC bezig is om Topper track van Lightning Rod te vervangen door IBox track (check dit topic voor meer info).
Deze baan is al jaren een lastig punt voor RMC en als ze niet zelf al zat waren van het model, dan heeft het wel andere potentiële klanten afgeschrokken om een Topper track baan te kopen.
Maar moet RMC wel stoppen met dit model, of moeten er toch meer bijgebouwd worden? Ik heb er helaas nog geen enkele gedaan, hopelijk krijg ik snel een kans om Wildfire uit te proberen, maar ik denk niet dat ze er nog meer moeten bouwen. Houten achtbanen zijn sws al niet zo populair tegenwoordig en met GCII en Gravity Group is de markt al aardig opgevuld. Ik ben wel een groot fan van Untamed (mijn enige RMC credit) en ik denk daarom dat het beter is als ze doorgaan met innoveren aan hun IBox track, Raptor track en misschien komt dan ook nog een keer die T-Rex track, of een compleet nieuw model waar we nog niks van weten. Nu GCII bezig is met een eigen versie van de hybrid track zal RMC goed moeten blijven opletten dat ze niet achter komen te liggen. Voor de Topper banen dié er nu zijn, vind ik het vooral belangrijk dat ze net zoals de Intamin Prefabs in ere worden hersteld wanneer nodig en blijven behouden, maar het hoeven er niet meer te worden als je net zo goed voor IBox track kan gaan. Waarschijnlijk kan de IBox track nog meer verschillende elementen aan dan de Topper track dus dat geeft ook meer mogelijkheden.
Ook wil ik trouwens een RMC Raptor in Europa, maakt me niet uit waar zolang het maar in de buurt is 🙂