The_Real_Infernape Ik had altijd gehoord dat Thunderbird de enige LSM coaster was die "B&M zelf heeft gebouwd". Maar als het voelt als een Intamin launch doe ik hem nog liever een keer.
Fabrikanten kopen de techniek in en integreren deze met hun ontwerp. Er zijn heel veel systemen die fabrikanten extern inkopen. Denk ook aan lift- en remtechniek. - sterker nog, B&M koopt eigenlijk alles extern in, want B&M is tegenwoordig in feite niet meer dan een ontwerpbureau: "Bolliger & Mabillard Consulting Engineers Inc."
Intamin huurt vaak het "Ingenieurbüro Stengel GmbH" in. Denk overigens nu niet dat de beste man nog steeds daar banen ontwerpt, Werner is 84 en met pensioen.
Ook Bolliger en Mabillard zijn met (pre-)pensioen trouwens. B&M is nu in handen van ik meen de dochter van Walter Bolliger, maar het bedrijf is erg gesloten naar de buitenwereld toe. Heel soms zie je ze met een opening, maar ook dan is er maar weinig tijd voor foto's of interviews, verder dan een "Ms. S. Bolliger" kom ik niet.