Dutch23 Je moet wel heel naïef zijn om te denken dat de mensen die enorm enthousiast zijn en zo snel mogelijk als eerste ergens willen zijn rustig aan gaan lopen.
Ben zelf een pretparkenthousiast. Alsnog loop ik respectvol en rustig naar binnen als ik bij een opening aanwezig ben. Dit is echt gewoon kwestie van respect en opvoeding.
Dutch23 De fout ligt wel degelijk bij Europa-Park die de menigte meerdere malen laat ophopen en vervolgens niet druppelsgewijs, maar in een klap los laat zonder dit te begeleiden.
Als ze op slechts één plaats druppelsgewijs via een opening mensen binnen laten, staat iedereen te duwen om door de smalle opening te geraken. Krijg je hetzelfde effect.
Dan kreeg je bovendien weer commentaren dat er mensen waren die ergens aan het hek stonden en er al langer stonden, dat ze het niet eerlijk vonden dat anderen eerder binnen mogen. Had ook weer negatieve commentaar geweest.
Dit gebeurt er nu eenmaal, hoe de situatie ook had geregeld geweest. Als je dit niet fijn vindt, gewoon wegblijven de eerste dagen dan. Het is gewoon de mens zelf dat het probleem veroorzaken.
Er zijn altijd andere oplossingen, maar ook dan komen er weer bakken kritiek. Voorbeelden: een wachtrij aanleggen om het gebied binnen te geraken (zoals bij Rookburg), maar dat zorgt ook voor de nodige commotie.
Een online reservatiesysteem is ook een optie maar niet iedereen is digitaal aangelegd en het brengt ook weer onduidelijkheid met zich mee.
Het themagebied openen halfweg de dag had misschien nog wel het beste geweest. Maar ook dan: de mensen die hier stonden zijn fans. Die blijven wachten aan de hekken tot het open gaat om toch maar in één van de eerste ritten te kunnen zitten.
En nee, ik ben geen diehard fan van Europa-Park, en zeker niet de Efteling. Wel van Toverland & Phantasialand. Dat terzijde, de grotten van de Enzian vind ik op sommige plaatsen ondermaats maar zorgt dat ervoor dat het een slecht of mislukt project is? Nee, integendeel. Ik heb respect voor hoe snel ze het voor elkaar gekregen hebben (maar dan misschien toch net iets te snel).
Lang verhaal kort: het had nooit goed genoeg geweest, hoe ze het ook geregeld hadden. Toch niet voor de fans die zelf het probleem veroorzaken door daar te staan dringen. De modale bezoeker staat daar niet tussen, niets aan de hand dus. 😉