Ik ben vrijdag tot en met zondag in Europa Park geweest en heb de nodige ritjes in Voltron mogen ervaren. Tijd voor een ongezouten mening:
Op vrijdagochtend stond er om half 8 al een file richting de parkeerplaats. Het plein bij de ingang was volledig gevuld, maar iedereen stond wel netjes in rijen. De nieuwe capaciteit van de ingang deed zijn werk, want alles verliep hier (nog) vloeiend en vlot! Binnen 5 minuten na het openen van de entreepoortjes, stonden er nog amper rijen voor de ingangscontrole.
Wij zagen de bui al hangen en besloten gewoon in Voletarium te gaan voor Italië open zou gaan. Toen we daar om 8:45 uit kwamen, schrokken we ons rot. De drukte in Italië was abnormaal extreem. We besloten zelf om bij de doorgang naar Duitsland te gaan staan en vervolgens via de ballonnetjes naar Griekenland te lopen. Om 8:55 ging, zoals gebruikelijk, het park open en toen begon de hel...
Drukken, duwen, trekken. Iedereen wou zo snel mogelijk in Kroatië zijn. Mensen renden letterlijk over elkaar heen. Het was 1 grote ongecontroleerde chaos. Wij liepen snel door en stonden ongeveer bij de ingang van Abenteuer Atlantis. Het Social Media team stond vrolijk op het "dak" van de Voltronshop met camera's het publiek op te hypen, alles voor de filmpjes. Het publiek wou echter Kroatië in. We werden tegen gehouden. Iedereen duwde tegen elkaar aan. Achteraf hoorden wij dat het pad tot aan de ingang van Eurosat ramvol mensen stond, en het plein bij EuroMir bomvol stond tot aan de Historama.
Het ergste was nog wel de houding van Europa-Park. Overdonderd van de situatie, besloten ze maar nog meer PR mensen in te zetten met camera's. "Voltron had toch storing". Er vertrokken lege treinen en hij leek bijna open te gaan. Mensen gingen duwen, trekken en Europa Park kwam met 0,0 informatie richting de menigte en ze stonden gewoon ons te filmen en fotograferen. Ze hadden gewoon de mensen in de overflow-rij op het Traumaticaterrein moeten stoppen, voor de ingang van de officiële wachtrij zelf. Maar daar kun je geen mooie filmpjes van maken, dus besloten ze Kroatië maar dicht te houden. Op een bepaald moment kwam 1 hele medewerker duizenden mensen uitleggen dat het gebied geëvacueerd werd door de drukte en chaos. Niemand verstond diegene, waardoor er nog steeds niet duidelijk was, wat er precies aan de hand was en wat de bedoeling was.
Na deze vreselijke ervaring (shame on you, EP!), kwamen er meerdere beveiligers zeggen dat het gebied helemaal leeg moet zijn. Eerder zou Voltron niet openen. "GA NAAR EEN ANDERE ATTRACTIE!" werd er constant gegild. Hier gaven wij maar gehoor aan, en na gevloek en gescheld besloten anderen ons te volgen. Ik ben nog nooit zo teleurgesteld in EP geweest. De communicatie was barslecht. De melding in de app zag niemand (want niemand keek op zijn/haar telefoon in het gebied) en het was een kleine moeite geweest om alles veel beter te communiceren met meer medewerkers. Achteraf hebben ze gelukkig wel geleerd: zaterdag en zondag stond de overflowrij meteen bij parkopening open. Daardoor kwam deze chaos gelukkig niet meer terug.
Na een ritje Silverstar zagen we dat Voltron open was en er mensen in zaten. We besloten meteen naar Kroatië te gaan. Het hele park was er blijkbaar al: de overflowrij op het Traumaticaterrein stond overvol. De wachtrij was "minstens 3 uur". De bezoekers stonden dwars over het plein met veel beveiliging tussen de ingang en de menigte in. Niemand mocht doorlopen en iedereen moest richting Traumzeitdome. Mensen met een beperking werden tegengehouden om naar de VirtualLine te lopen, waar weer enorm veel onduidelijkheid door ontstond. Er was weer 0,0 communicatie. Medewerkster A zei iets anders dan medewerker B. Mindervaliden beukten door de beveiliging heen om bij VirtualLine te komen. De chaos was weer compleet. De beveiliging had geen idee wat ze moesten doen of zeggen. Mensen van Mack Magic kwamen erbij staan en communiceerden constant andere dingen naar mindervaliden. Na een half uur mochten ze eindelijk doorlopen naar de VirtualLine rij, welke vol stond met mindervaliden die door de beveiligers heen waren gebeukt.
Voltron lag inmiddels weer in storing en daardoor stonden de rijen weer stil. De Single Riders line was open, maar ook daar stonden enkel mensen in die zichzelf door de beveiliging hadden moeten beuken. Tijdens de storing was er ook weer totaal geen communicatie. Er werd niks omgeroepen. De showcontrol stond uit, maar sommige effecten binnen werkten gelukkig buiten de showcontrol om. De "donderdingen" op het plafond die het themalied van Voltron afspeelden, bleven gelukkig wel werken. Deze hebben we dan ook goed kunnen zien en horen. Bij de launch hoorden de luiken dicht te gaan, maar dat gebeurde niet altijd. Daardoor werden wij helaas gespoilerd dat er een bouncetrack in de baan zat. De projectie met de Mackjes aan de andere kant van het station was ook erg gaaf gedaan! De animatronic van Nicola Tesla vond ik dan wel minder geslaagd, maar ik hoop dat dit nog niet de definitieve versie/vorm is van deze animatronic.
Na ongeveer 45 minuten storing was de storing opgelost en liep de rij weer vlot door. Het bagagesysteem is ontzettend goed gedaan. De verschillende groottes van kluisjes waren top geregeld en er leken ook nét genoeg kluisjes te zijn zodat er altijd een paar vrij waren. Na het wegleggen van onze tassen, liepen we de trap op en kwamen we bij de grouper. Het station viel een beetje tegen na de geweldige binnen-meandering. Het is een beetje kaal en kil, maar dat past natuurlijk wel bij het thema. De grouper groupt groepjes van 4, en na een kleine 2-3 minuten mochten we instappen. De capaciteit was met 6 treinen echt opvallend hoog. De rij liep na de storing namelijk constant door!
De treinen zaten comfortabel, maar daar kom ik later nog op terug. Eerst gingen we de bocht door waar medewerkers van Mack nog druk bezig waren met het programmeren/afstellen van alle effecten. De animatronic van Nicola Tesla stond stil en zei het eerste ritje niks. We reden de bouncetrack op, welke we dus al helaas hadden gezien. De trilling was tof, de 2 "airtime" hopjes waren tof, en toen kwam de launch... Die was nogal teleurstellend. De beyond vertical launch was minder krachtig dan ik dacht. De rit die daarna volgde, was bij ons soepel maar "koud". De snelheid viel een beetje tegen tijdens het eerste ritje. De draaischijf was een aangename toevoeging. Omdat de luiken naar de remises open stonden, kwam het special effect hier niet tot zijn recht. De launch achteruit was krachtiger dan verwacht en daarna volgde het stuk na deze launch. Dit was veel beter dan het eerste stuk! Toffe elementen volgen elkaar in rap tempo op. De lage bocht voor de laatste inversie was heerlijk intens. We knalden de remmen in met een wisselend gevoel: de baan is tof, maar niet zo intens als dat we hoorden van anderen. Daar kwam al snel verandering in...
... Want na een heerlijk middagje in het park, besloten we in de namiddag nog een ritje te maken. Dit keer zonder storing en zaten we backrow. Ik ging aan de rechterkant zitten (voor de kijkers links) en tot mijn verbazing was de beyond vertical launch al meteen een stuk krachtiger. Wat daarna volgde was bizar: elk element was veel intenser en de trein ging met een veel hogere snelheid door de baan heen! Ik had écht even het "rustmomentje" bij de draaischijf nodig om bij te komen, want voor je het weet wordt je naar achteren gelanceerd voor het tweede stuk van de baan! Wat een intensiteit. Wat een perfecte opvolging van elementen! Zodra Voltron warm is gedraaid, komt de brullende leeuw tevoorschijn. Voltron stond na dit ritje meteen in mijn top 3.
We besloten al snel nog een ritje te maken en toen zaten we frontrow. We hadden nu 3 rijen gehad, en Voltron werd met de rit leuker. Backrow heeft bij mij een lichte voorkeur op frontrow, maar beiden rijen zijn veel leuker dan rij 2 en 3. Na 3 ritjes stond Voltron zéker in mijn top 3! Zoals een bekende Engelse vlogger altijd zegt: "Een achtbaan kun je niet beoordelen van 1 ritje", en dat klopt zeker!
De volgende dagen zouden we Voltron nog de nodige ritjes doen. Elke rit was heerlijk, tot de vijfde rit. Daar zaten we in trein 1. Dit is duidelijk een trein die nog niet goed is afgesteld. Waar de eerste 4 ritjes heerlijk soepel waren, stuiterde trein 1 door de baan heen. Dat was écht niet oké en niet comfortabel. De Condor was er niks bij! Gelukkig maakte ritje 6 in trein 3 dit helemaal goed, maar ik hoop wel dat Europa-Park en Mack Rides die trillingen zo snel mogelijk weg halen bij de 2 treinen die nog niet goed zijn afgesteld!
Het themagebied zelf is ook een aanrader. Op zaterdagavond hebben we de wachtrij leeggedraaid zien worden vanuit alle kronkelpaadjes in het themagebied en de grote toren waarop je kunt staan. De ijsburger is een aanrader, maar wel met chocoladeijs. Het deeg in combinatie met suikerspinijs viel hier namelijk niet echt in de smaak. Al met al is Kroatië een enorme toevoeging voor Europa-Park! Ik kan niet wachten tot ik met Hemelvaartsdag weer in deze hemelse achtbaan zit!