Afgelopen vrijdag over de bouwhekken gespiekt en ik moet zeggen: ik ben erg enthousiast. Leuk in thema, avontuurlijk qua opzet, tegenover een horecapunt en vult een enorm gat op voor de jonge doelgroep op een locatie welke sinds de creatie van Ruigrijk al om een dergelijke invulling vraagt. Het is overigens ook een stuk groter als ik in eerste instantie gedacht had. Het is zeker een speeltuin die passend is bij de Efteling en in geen enkel opzicht standaard. Achteraf had de Efteling wellicht beter voor één overkoepeld thema kunnen kiezen en daardoor meer verfijning toe kunnen voegen. Aan de andere kant: het is de eerste degelijke outdoor speel mogelijkheid welke de Efteling sinds decennia bouwt, dat kan ik alleen maar toejuichen.
Hopelijk zet deze trend zich voort en kunnen we meer speelse dingen zien verschijnen. Waarom geen chique kolenopslag bij de Baron met binnen leuke speelelementen? En bijvoorbeeld een speelse ‘hooizolder’ in een oud Duitse Boerderij bij het Max en Moritz Plein? Juist bij attracties die niet voor de hele doelgroep zijn óf bij horecapunten zijn dergelijke invullingen zeer welkom. Fijn zodat (jonge) kinderen hun energie kwijt kunnen of überhaupt iets te doen hebben. Daarnaast wanneer slim geplaatst bij een horeca gelegenheid goed voor het opkrikken van de gemiddelde besteding.
Wanneer goed aangepakt, zoals bijvoorbeeld de enorme indoor speeltuin / walkthrough in het indoor gedeelte van The Little Mermaid van Tokyo DisneySea, kan dit zelfs voor volwassenen een leuke verassing zijn. Of wat te denken van de prachtige Piratenschepen in Shanghai Disneyland welke barstensvol zitten met interactieve speelelementen? En ook in kleinere schaal: de prachtig gethematiseerde waterspeelplaats in Hong Kong Disneyland (zie onderstaand foto’s). Spelen kan een attractie op zich zijn, voor jong en oud.
Trollenbol Ik kan me niet voorstellen dat wanneer iemand behoefte heeft aan een prikkelarme plek deze een klein hoekje in Nest gaat zoeken. Er zijn veel andere plekken binnen de Efteling die van nature meer rust bieden dan een speeltuin ooit zou kunnen.
Het is toch juist het doel om een prikkelarm stuk te bieden in Ruigrijk? Wanneer de rest van het gezelschap een achtbaan in gaat is er in Ruigrijk geen plek te bespeuren waar je visueel weinig prikkels zijn. In zo’n geval ga je natuurlijk niet naar de andere kant van de Efteling lopen. Als de Efteling een nieuw horeca punt opent ga je toch ook niet zeggen: “ er zijn veel plekken in de Efteling welke eten aanbieden, beter dan het nieuwe punt ooit gaat kunnen.” Ruigrijk is zonder twijfel het gebied met de meeste kinetische energie en meeste visuele prikkels in de Efteling. Fijn dat diegene die dat willen en er behoefte aan hebben kunnen vertoeven in het prikkelarme gedeelte van Nest.