Het lijkt me logisch dat er voorlopig niets aan het sprookjesbos gebeurd.. en op zich hoeft dat ook niet. De Efteling heeft momenteel wel écht veel projecten lopen. Ze zijn nog maar nét klaar met een grote oplapping van droomvlucht en een update van DVH. Er word nog gebouwd aan een hotel en gerenoveerd aan een ander. Er wordt een nieuwe grote attractie midden in het park gezet en er word alweer gesproken van een grondige beurt aan Fata Morgana.
Het punt van de belevenis-economie vind ik best sterk. Een sprookjesbos werkt als een soort opvulattractie voor veel mensen. Daar is het sprookjesbos van de Efteling inmiddels al (veel) te groot voor. Een aantal sprookjes komen al redelijk dichtbij die belevenis. Niet alleen de 6 zwanen, maar ook bijvoorbeeld assepoester komt toch al aardig in de buurt.
Veel van deze sprookjes hebben voldoende potentie om een volledige eigen échte attractie te krijgen. Of minimaal een "Mash-up" zoals bij de Baron gedaan is.
Ik roep al lang dat het tijd word om "zwarte" verhalen te vertellen. Dat is toch in elk opzicht veel waardevoller dan het "blackwashen" van onze eigen geschiedenis en cultuur. Ook hier... nee.. JUIST hier lijkt het me van belang om er een grote attractie van te maken. We hebben natuurlijk al de oosterse vertellingen van 1001 nacht in FM en VR, maar er macht gerust een grote attractie komen rondom Afrika of Zuid-Oost Azië.