In het BD stond vanmorgen een interview met Fons Jurgens.

Waar de meeste parken doorgaan met geplande investeringen om na de corona crisis er goed voor te staan heeft de Efteling besloten de bouwwerkzaamheden voorlopig uit te stellen.

Het geld is even op", aldus directeur Fons Jurgens die in een exclusief interview over de plannen voor de ‘Wereld van de Efteling in 2030' open kaart speelt. Maar zo positief als hij de uitspraak van de rechter inschat, zo negatief is het saldo van de Efteling voor het jaar 2020. En dat miljoenenverlies, vanwege corona, zorgt voor een uitstel van de geplande groei van het park.

Het hele interview lees je hier

Het premium artikel bij omroep BD vind je hier

Tonnie Waar de meeste parken doorgaan met geplande investeringen om na de corona crisis er goed voor te staan

Tja, bij de meeste parken zijn ze namelijk ook al een heel stuk verder in het traject rond hun nieuwe attracties dan bij de Efteling. De Efteling heeft nog niet eens de vergunning rond (En die achtbaan is volgens mij dan ook nog niet eens in bestelling), terwijl bijna alle andere parken die wel door gaan met hun investeringen dat al wel hebben. En ga er ook maar van uit dat die parken hun nieuwe attractie al lang in bestelling hebben staan of dat deze momenteel zelfs al gemaakt word bij de fabriek.
    Het zou voor deze parken dan ook stom zijn om hun lopende investeringen nu te stoppen. Maar mogelijk kiezen deze parken er na deze laatste attracties dan alsnog voor om een volgende uitbreiding uit te stellen vanwege financiele moeilijkheden.

• Tonnie heeft hierop gereageerd.

Zonde! Ik heb natuurlijk geen inzicht in hoe het park er financieel exact voor staat maar ik zou denken dat men juist nú moet zorgen dat je er perfect voor staat voor het moment dat alles weer normaal wordt en de wereld weer aantrekt.

En als het onverhoopt toch nog dramatisch lang duurt en we nog jaren aan de 1,5 meter samenleving vasthouden dan zou meer ruimte (en dus meer capaciteit) met 1,5 meter tussen vreemde gasten ook welkom zijn voor het park.

John Ja, maar aan de andere kant is het natuurlijk totaal onduidelijk hoe lang deze crisis nog duurt. Kan een jaar zijn, maar net zo goed twee of drie. De Efteling zit natuurlijk in een branche die als geheel nogal op losse schroeven staat. Het internationale toerisme zal ook nog wel een hele tijd sterk gereduceerd blijven.
        Als je ziet dat de besmettingen nu weer flink oplopen is het niet ondenkbaar dat het park nog een keer moet sluiten.
        Ik kan me heel goed voorstellen dat je als bedrijf in een zo onzekere situatie zonder duidelijk eindpunt geen grote nieuwe investering doet als dat niet noodzakelijk is. Kijk naar Disney: ook daar verdwijnen grote uitbreidingen en aanpassingen voorlopig in de ijskast.

Daarbij: in het interview zegt Jurgens expliciet dat hij de plannen voor Strookrijk niet wil wijzigen. Hij wil het in één keer goed neerzetten. “Mét thema, met aankleding en mét horeca. Een heel plein. Het is alles of niets.” Elders zegt hij: “De plannen zijn niet gewijzigd, ook al is het geld nu even op.”
        Ik concludeer daaruit niet dat de Efteling helemaal níets gaat doen de komende tijd. Misschien komt er iets dat sneller en goedkoper gerealiseerd kan worden dan het circusgebied. Vergeet niet dat daarvoor ook het hele gebied nog bouwrijp moet worden gemaakt, infrastructuur aangelegd, etc. Wellicht krijgen we eerst iets kleiners binnen de huidige parkgrenzen.

• Tonnie heeft hierop gereageerd.

Ik heb in de openings post nog een linkje gezet maar het 2e grotere interview van het BD.

Wat mij daar opvalt is dat Fons vooral verteld hoe slecht het gaat, en ook 'klaagt' dat ze geen recht hadden op het 2e steun pakket "want het park is open". Maar dat betekend dus dat ze in die periodes minder dan 20 procent omzet verlies hebben gemaakt (anders mag je er gewoon aanspraak erop maken)

The_Bullgod (En die achtbaan is volgens mij dan ook nog niet eens in bestelling),

Volgens vrij stevige geruchten is hij al geproduceerd en ligt de track ergens in opslag 😅

Progress Ja, maar aan de andere kant is het natuurlijk totaal onduidelijk hoe lang deze crisis nog duurt. Kan een jaar zijn, maar net zo goed twee of drie.

Het is niet totaal onduidelijk. Als je kijkt naar de ontwikkelingen op gebied van vaccinaties en op gebied van hoe het virus veranderd dan kan je al inschatten dat in de loop van volgend jaar we de gang naar 'normaal' gaan inzetten.

Tonnie Volgens vrij stevige geruchten is hij al geproduceerd en ligt de track ergens in opslag 😅

Hmmm, heeft de Efteling de baan dan ook al (gedeeltelijk) betaald?

Tonnie Het is niet totaal onduidelijk. Als je kijkt naar de ontwikkelingen op gebied van vaccinaties en op gebied van hoe het virus veranderd dan kan je al inschatten dat in de loop van volgend jaar we de gang naar 'normaal' gaan inzetten.

Ik hoop het Tonnie. Maar de gang naar ‘normaal’ is nog lang niet ‘normaal’. We weten niet wanneer er een vaccin is en we weten ook niet hoe goed het gaat werken áls het er is. Sowieso is er nog bedroevend weinig bekend over immuniteit; het kan zomaar zijn dat één inenting niet voldoende gaat zijn. Die gang naar normaal zou dus nog best wel eens lang kunnen duren. En zoals ik al aangaf: ik zie het nog wel gebeuren dat we voor die tijd weer steviger maatregelen krijgen. De Efteling is jaarrond open, dus voelt het ook hard als ze deze winter nog een keer dicht zouden moeten.

Daarbij: nergens staat dat ze helemaal niets nieuws gaan doen he. Maar dat je in een onzekere tijd kiest voor het in het interview geschetste scenario 2, dus kleinere (en snellere?) uitbreidingen in plaats van een grote attractie in een gebied dat nog helemaal bouwrijp moet worden gemaakt en nog op het park moet worden aangesloten, vind ik niet vreemd. Het zou ook zomaar kunnen dat men na goedkeuring door de RvS al wel vast begint met bouwrijp maken. Alleen heeft de bezoeker daar nog niet zoveel aan.

En over het ‘klagen’ van Fons en vertellen hoe slecht het gaat... waar klaagt hij nu precies? Het eerste deel van het interview gaat volledig over het bestemmingsplan en de aanpassingen die de Efteling daarin heeft gedaan. Vind ik geen klagen eerlijk gezegd. Het enige wat hij verder zegt is dat ze geen recht hadden op het tweede steunpakket, dat ze een miljoen hebben uitgegeven aan coronamaatregelen, dat ze dit jaar verlies maken en dat ontslagen niet kunnen worden uitgesloten. Lijkt me precies het type informatie dat ik als krantenlezer uit een interview als dit wil halen. Als ik de economiepagina’s de laatste tijd bekijk heeft elke directeur een dergelijk verhaal. Jarenlang hebben we het als liefhebbers vervelend gevonden dat de Efteling zo weinig communiceerde... nu is er een directeur die gewoon vertelt hoe de stand van zaken is en vinden we dat er geklaagd wordt :-)

De onderstaande uitspraak zegt voor mij echt alles over de huidige Efteling en haar directievoering:

Vriend_van_de_club Je maakt daaruit op dat er daarvoor helemaal geen plan was of zo?

Het gaat hier over het openbaar maken van je lange termijnplannen, zodat iedereen (de overheid, de omwonenden en je concurrenten) een idee krijgt van wat je de komende 10-15 jaar van plan bent. En dat je daar vervolgens ook aan vast zit. Dat dat een nieuwe stap was voor de Efteling (en de gemeente en de provincie) wil natuurlijk niet meteen zeggen dat er intern helemaal geen lange termijn-plan lag. Waarschijnlijk niet zover uitgewerkt als voor zo’n wijziging bestemmingsplan nodig is, maar dat lijkt me niet vreemd.

De gemeente heeft de Efteling verzocht een alles omvattend uitbreidingsplan in te dienen. Het voordeel daarvan is dat áls het eenmaal is goedgekeurd, de Efteling de komende jaren veel minder van dit soort procedures hoeft te voeren. Het nadeel ervan zien we nu: omdat alles in één groot plan zit, dat veel langer nodig heeft om goedgekeurd te worden, wordt ook een uitbreiding waar omwonenden geen last van hebben (Strookrijk) vertraagd. Als men voor Strookrijk apart een vergunning had mogen aanvragen, was de attractie nu zo’n beetje klaar geweest.

Progress Je maakt daaruit op dat er daarvoor helemaal geen plan was of zo?

Fons zegt: ,,We moesten stoppen met korte termijn denken en twintig jaar vooruit kijken." Prima, dacht jurgens. ,, Doen we dat. Zetten we de grote lijnen uit". Daaruit maak ik op dat ze dit hebben gedaan voor het bestemmingsplan. Als ik naar de uitbreidingen van het park kijk van de afgelopen jaren dan weet ik 100 % zeker dat er geen helder masterplan ligt, als die er wel zou zijn dan zou het toch een belabberd plan zijn.

Ik heb toch altijd de indruk gehad dat de Efteling een financieel sterke positie had. Als het echt zo is dat het niet meer mogelijk is dan is dat wel zorgelijk. Ik heb daarom de indruk dat het wellicht een kwestie is van niet willen in plaats van niet kunnen.

Ik hoop dat men zich niet bindstaart op de huidige situatie. Dit soort beslissingen neem je op basis van de verwachtingen die je hebt voor de toekomst en niet op basis van de huidige situatie of het verleden. Daar komt nog bij dat investeringen in de pretparkbusiness essentieel zijn. Het is vooral een kwestie van lange termijn belangen afwegen tegen korte termijn belangen. Helaas lijken de korte termijn belangen ( wellicht noodzakelijk?) voorrang te krijgen. Maar voor de lange termijn gaat dit hoe dan ook gevolgen hebben. Zeker als andere parken wel mogelijkheden hebben om te groeien.

Vriend_van_de_club Heb je het bestemmingsplan gelezen? Enorm document waar tot in het kleinste detail beschreven staat wat er gaat gebeuren en wat de gevolgen zijn. Het enige dat er niet expliciet in staat is welke attracties er komen en wanneer precies.
                      Ik denk dat er geen enkel park is dat toekomstplannen op dit niveau heeft klaarliggen als daarom gevraagd wordt.

Daarbij is twintig jaar in de pretparkbranche een eeuwigheid. Denk jij dat er veel parken zo ver vooruit kijken?

NR92 Het is natuurlijk niet zo dat de spaarpot van de Efteling nu leeg is. En zoals ik al eerder aangaf: er wordt duidelijk gesproken van een scenario waarin men eerst kleinere (en snellere?) uitbreidingen toevoegt en daarna pas aan Strookrijk begint.

Bedenk ook: wat voor beeld geeft het als Jurgens nu roept dat het nieuwe circusgebied van tientallen miljoenen er gewoon gaat komen en volgende maand met het bericht komt dat er honderd man ontslagen moeten worden? Dan valt iedereen ook over de Efteling heen.

Wat die andere parken betreft: die maken nu hun geplande investeringen af, maar daar gaat het ook even wat rustiger worden denk ik. Kijk naar wat Disney allemaal al in de ijskast heeft gezet.

Progress

Ja heb ik gelezen, en ja bedrijven hebben een meerjaren begroting met idem dito lang lopende leningen.. Vooral de Efteling. (wellicht moet je de kvk gegevens van de Efteling er eens op naslaan). Daarnaast zijn er echt tal van voorbeelden van parken met minder bezoekers dan de Efteling met een uitgestippeld masterplan. Ik begrijp je manier van denken, maar je maakt een denkfout.

Goede beslissing. Er valt geen extra bezoekers binnen te trekken de komende 3 jaar. Die moesten namelijk komen uit het buitenland en voordat je die binnen krijgt ben je echt wel weer een tijd verder.

Vriend_van_de_club Maar kijken die masterplannen ook twintig jaar vooruit en zijn ze helemaal doorgerekend op milieu-effecten, verkeersstromen, aanzicht voor omwonenden en zaken als stikstofuitstoot? Dan ben ik heel benieuwd welke parken dat zijn.

Ik denk ook dat zaken die nú in het park geplaatst worden niet zoveel te maken hebben met wat de plannen voor de komende twintig jaar zijn. Maar misschien moet je iets concreter aangeven wat je precies bedoelt.

Progress

Plopsa is in 2005 begonnen met toekomstplannen voor het inkomplein. Een zone met aaneenschakeling van Entree + Indoorpark (Mayaland) + Theater + Waterpark + Hotel.
                            In 2007 is er in het masterplan al een zone aangewezen voor een hotel, deze winter gaat die dan uiteindelijk open.

Europa-Park is in 2004 begonnen met de verkenning en onderzoeken voor een Waterpark. Rulantica opende uiteindelijk in 2019 en daar liggen nu al vervolg fasen klaar.

Vriend_van_de_club Dank je, dat zijn goede voorbeelden en dat maakt het wat concreter!

Maar ik denk dus niet dat er de Efteling nog helemaal geen lange termijn-plannen had toen de gemeente er om vroeg. Men is toen alleen alles gaan samenvoegen tot één allesomvattend plan.

En, zonder iets aan je voorbeelden te willen afdoen, in beide gevallen gaat het om één gebied: voor Plopsa de entreezone en voor EP het waterpark. Ik zou dat vergelijkbaar vinden met een plan voor alleen het Strookrijkgebied in de Efteling (meerdere attracties en verblijf). Het huidige plan gaat natuurlijk een stuk verder, ook de westkant, parkeerplaatsen, verblijf en verkeersroutes zijn er in meegenomen. Dat zijn een stuk meer variabelen die elkaar beïnvloeden en dat zo’n allesomvattend plan niet direct klaar lag vind ik niet raar.

Begrijpelijk besluit dit. Deze investeringen zijn de eesrtkomende jaren nog niet terug te verdienen (in het meest gunstige Corona scenario) en waarschijnlijk nooit meer terug te verdienen in ieder minder gunstig scenario. Parken die hun plannen wel doorzetten zullen dat waarschijnlijk doen omdat na een belangenafweging bleek dat het ook te laat was om de stekker eruit te trekken.

Progress Ik denk dat Europa-Park, Rulantica echt ziet als een volwaardig park en daar zijn naast de inpassing van toekomstige hotels de zones aangewezen voor attracties die danwel binnen of buiten geplaatst moeten gaan worden.

Wat ik bij de Efteling een beetje mis is een heldere visie die niet enkel is gericht op het aantrekken van meer bezoekers maar meer gericht is op omzet maken in het park zelf. Meer aandacht voor de horeca en het beter inrichten van gebieden. Als ik kijk naar de uitbreidingen van de afgelopen jaren mis ik daar een heldere routing, nette winkels en goede horeca. Winkels waar iets leuks te vinden is voor alle leeftijden. Baron1898 bijvoorbeeld vind ik een hele nette attractie, maar daaromheen lopen te smalle paden voor het grote publiek, en vind ik het eigenlijk maar een klungelige verbinding maken met de rest van Ruigrijk. Ik mis daar ook een paar mooie horeca punten waar je kan gaan zitten en ook daar een volwaardige souvenir winkel die past bij zo'n grote attractie.

Een achtbaan cancel je niet zomaar bij een constructeur daar zullen wel flinke clausule's in zo een contract zitten. In een podcast ik weet niet meer welke zei er iemand wat als die van MPG de baan was voor Efteling. maar dat lijkt me sterk aangezien het voor de 25ste verjaardag was dat zal heus ook al ver van te voren gepland zijn geweest. Je hoort toch wel eens verhalen als een deal niet doorgaat dat het dan naar een ander park gaat zoals sky scream in Holiday park die hebben ze ook voor een leuke prijs op de kop getikt omdat die voor een chinese mall was bedoeld die al af bleek te zijn toen ze daar aankwamen met de track.