In 2018 maakten @Yolande en ik een mooie roadtrip door Duitsland, in elkaar gezet door Yolande (en daar ben ik heel blij mee want ik heb een hekel aan dat soort planningen maken). Aangezien die roadtrip ons zo goed bevallen was heeft Yolande ook vorig jaar weer een mooie trip in elkaar gezet. Maar deze keer met Denemarken op het programma! Voor een zo compleet mogelijk plaatje begin je natuurlijk bij deel 1 en leest door tot en met deel weet ik veel.
Hieronder een handig lijstje met topics in deze serie:
Roadtrip door Denemarken 2019, deel 1, Tolk Schau
Roadtrip door Denemarken 2019, deel 2, Universe
Roadtrip door Denemarken 2019, deel 3, Legoland Billund
Roadtrip door Denemarken 2019, deel 4, Fårup Sommerland
Iedere keer als we op vakantie gaan neem ik me voor om mijn trip reports snel daarna te schrijven en online te zetten. Maar elke keer slaag ik er weer in om dat niet te doen, dat is eigenlijk ook wel een kunst toch? Het zal jullie dan ook vast niet verbazen als ik vertel dat we op dinsdag 4 juni 2019 vertrokken om te beginnen aan onze roadtrip door Denemarken. Maar om daar te komen met de auto zal je eerst een stukje door Duitsland moeten natuurlijk. En om van de nood een deugt te maken pakken we dan maar meteen zo’n typisch Duits parkje mee waar je niet zo snel komt als het niet op de route ligt, namelijk Tolk Schau. Naja parkje, qua attractie aanbod klopt dat wel maar qua oppervlakte zeker niet!
Rond een uur of 2 komen we aan bij Tolk-Schau, kopen onze tickets en gaan het park in. Zoals vele van dit soort parken is ook Tolk-Schau gebouwd in een bergachtig gebied. Na de ingang moeten we dan ook meteen een stukje naar beneden, dat kan via een pad, trap of glijbaan. Wij kiezen ervoor om het pad te volgen en komen in het eerste deel van het park terecht. Hier vind je zoals gebruikelijk in dit soort parken een halve catalogus aan Heege attracties en nog wat ander standaard spul. Maar als eerste valt ons oog op een klassieke stoomlocomotief met een paar wagons die staat opgesteld in het park als een soort van museumstuk.
Best een hip ding toch?
Je kunt ook een kijkje in de locomotief nemen!
In de wagens ook maar daar vind je dan ineens een hele verzameling miniatuurtreintjes.
We vervolgens onze weg door het park en pakken meteen de eerste “credit” van de dag mee, een butterfly met de naam Rollenbahn. Daarna gaan we door naar een van de twee hoofdattracties waarvoor we hier komen, namelijk de Familien-Achterbahn. Deze standaard Zierer Force One is natuurlijk geen heel spectaculaire achtbaan maar het is een stuk meer achtbaan dan een Butterfly 😉
Vlak bij deze achtbaan vinden we de Kanalfahrt durch das Zwergenland. Een klein boottochtje waarbij we kennelijk langs de dwergen gaan komen. Aangezien we tot nu toe vooral standaard attracties met weinig poging tot thema zagen zijn we benieuwd en nemen plaats in het bootje. Uiteindelijk stelt het allemaal niet zo heel veel voor natuurlijk maar we hebben wel wat kunnen lachen onderweg.
Het begint met een tochtje tussen het groen
Dan staat er ineens een mini King Kong 😅
Om uiteindelijk in de grot met de dwergen te komen
En een nogal brutale dwerg ook..
Na de tocht op het water gaan we via het Max und Moritz Haus het sprookjesbos in! Je leest het goed, hier waren Max & Moritz al lang te vinden en word het hele sprookje middels scenes met simpele bewegende poppen uitgebeeld. Overigens is dit ook meteen het meest uitgebreide sprookje dat we hier gaan vinden. Andere huisjes zijn een stuk kleiner en ook de popen zien er toch net wat minder uit. Maar he, je bent in een fout Duits parkje of je bent het niet (en ik ben er stiekem enorm dol op)!
Benieuwd wat die twee in hild schild voeren
Ja hoor, daar gaat de kip van Frau Bolte! (in deze uitbeelding van het sprookje loopt het overigens niet goed af met de jongens)
Ook Hans en Grietje zijn in dit park te vinden.
En de Gelaarsde Kat kan zeker niet ontbreken.
We vervolgen onze weg dieper het park in en komen in het “tweede” deel van het park. Ik noem het maar even zo omdat je om hier te komen onder een viaduct door loopt van een weg die hier het park doorkruist. Hier vinden we vooral wat natuur. Een watertje met eenden, een goedvissenvijver, je kent het wel. Daarnaast zijn hier nog wat grotten/kelders te vinden met wat tentoonstellingen. Ontwikkeling van de mens, fossielen en mineralen nog wat ander opgravingsspul. Op zich leuk om even doorheen te lopen maar niet heel bijzonder. Wij wandelen dan ook snel verder en beginnen aan onze klim de berg op om bij het instapstation van de tweede, voor ons hoofdattracties te komen.
Jawel, het is een Sommerrodelbaan!
Als we bovenaan komen nemen we echter niet direct de rodelbaan terug naar beneden want hier valt ook nog het een en ander te ontdekken. Op weg naar boven passeerden we bijvoorbeeld ook al wat reuzeninsecten (lekker random). Maar hier bovenop de berg staat dan weer een miniland en in een van de schuren verderop vinden we een nog kleinere ministad inclusief treinbanen die je zelf kunt starten en stoppen. Ook vinden we hier nog de Feldbahnstrecke, een treintje dat ons weer een stuk terug het dal in brengt en door het verblijf van de hertjes rijd. Daar aangekomen zet de machinist de trein even stil en komt ons wat crackers brengen om de hertjes van een snack te voorzien. Als de crackers op zijn, de foto’s gemaakt en de machinist ook uitgerust is (die is er ook even lekker bij gaan zitten) brengt de trein ons terug naar de top van de berg en is het tijd voor ons ritje rodelbaan.
Zie hier, een mier!
Miniland!
Nog mini-erland!
We hadden trouwens een privé ritje met de trein 😎
Onderweg komen we ook nog langs deze opslag met oude treinstellen, er stonden ook nog wat andere locomotieven verstopt.
“kap met poseren en voer ons!”
Best een leuke rodelbaan! Mooi in het groen, goede snelheid, fijne bochtjes, top!
Zoals je net al kon lezen heeft deze rodelbaan bovenop de berg een instap station. Dit betekend dat er onderaan een uitstap station is. De snelle rekenaars hebben dan inmiddels al in de gaten dat om een tweede ritje te maken we de berg weer zullen moeten beklimmen. Daar hebben we gezien de temperatuur (ik had nog niet gezegd dat het vandaag erg warm is he?) eigenlijk niet zo heel veel zin in. Gelukkig bied het park hiervoor een oplossing! We nemen de Wegebahn! Oftewel, zo’n typisch pretpark treintje dat over de weg rijdt. En het word nog beter want de halte voor dit treintje is bij de uitgang van de rodelbaan. We stappen dan ook snel in en laten ons terug naar boven transporteren. Dit treintje voert ons opnieuw langs de hertjes maar dit keer buiten het verblijf langs. Als we weer boven aangekomen zijn kijken we nog even rond vanaf het uitzichtpunt dat we eerder negeerden en dalen daarna weer af met de rodelbaan.
En nog in de goede kleur ook!
Tijd voor nóg een treintje want aan transport systemen geen gebrek in dit park! Deze rijdt ons rond in het lager gelegen deel van het park. Hierbij komen we wederom langs een stukje hertenpark maar ook langs een verzameling plastic dino’s. Ook maakt het treintje nog een rondje om het stukje park met de Heege attracties waar we onze middag begonnen zijn.
Hip treintje
Een iets minder hippe dino maar he we maken er wel wat van!
We hebben nog even de tijd tot het park gaat sluiten en zin om weer helemaal die berg op te hobbelen hebben we niet meer dus we besluiten ons nog maar even te vermaken met de Heege attractie die we eerder over sloegen. We beginnen natuurlijk met de tweede Butterfly (BINGO!), daarna een ritje in de Luna-Loop en ook de rupsbaan kan niet ontbreken. We sluiten onze dag in Tolk-Schau af met een glijpartij van de reuzenglijbaan. Daarna is het tijd om naar ons hotel voor deze nacht te gaan.
Zo kun je nog eens goed onthouden waar je je bingo gescoord hebt.
Lekker over de kop geweest?
Toch blijven deze leuk om te doen en de sport is natuurlijk om zover mogelijk te komen op het uitglij-stuk 😉
Doei Tolk-Schau, het was leuk!
We slapen deze nacht in het Hotel Des Nordens, inclusief diner en ontbijt (laat dat uitzoeken maar aan Yolande over). Een prima hotel waar we een fijne ruime kamer hebben, sla echter de wijn niet af tijdens het diner want anders word het een kille bedoeling 🤣
Het hotel
Het zitje in de kamer
Het bedje in de kamer
Zoals gezegd is dit Hotel Des Nordens maar hoe noordelijk het nu eigenlijk echt gelegen is had ik geen idee van, daar kwamen we de volgende ochtend snel achter 😄