In 2018 maakten @Yolande en ik een mooie roadtrip door Duitsland, in elkaar gezet door Yolande (en daar ben ik heel blij mee want ik heb een hekel aan dat soort planningen maken). Aangezien die roadtrip ons zo goed bevallen was heeft Yolande ook in 2019 weer een mooie trip in elkaar gezet. Maar deze keer met Denemarken op het programma! Voor een zo compleet mogelijk plaatje begin je natuurlijk bij deel 1 en leest door tot en met deel weet ik veel.
Hieronder een handig lijstje met topics in deze serie:
Roadtrip door Denemarken 2019, deel 1, Tolk Schau
Roadtrip door Denemarken 2019, deel 2, Universe
Roadtrip door Denemarken 2019, deel 3, Legoland Billund
Roadtrip door Denemarken 2019, deel 4, Fårup Sommerland
Na een goed ontbijt met een mooi uitzicht vanuit de ontbijt zaal in het Munkebjerg Hotel is het tijd om onze weg weer te vervolgen. Vandaag hebben we namelijk een relatief lange rit van zo’n 2,5 uur voor de boeg om naar zo’n beetje het noordelijkste punt van Denemarken te rijden. We gaan namelijk naar Fårup Sommerland!
Best een leuk uitzicht dus 😎
Zo rond het middaguur komen we aan bij Fårup Sommerland, we laten onze reservering voor Hotel Fårup zien bij het oprijden van het terrein en worden de goede kant op gestuurd. We blijven hier dus een nachtje slapen en hebben dan ook twee dagen de tijd om het park te ontdekken. Aangekomen bij de receptie blijkt dat onze kamer nog niet klaar is (zoals verwacht gezien de tijd), maar dat is natuurlijk niet erg want dan gaan wij eerst even een rondje door het park doen. Je zou denken dat je dan nog tickets o.i.d. moet krijgen om het park in te kunnen maar ons werd simpelweg verteld dat we het hotel aan de andere kant uit moesten lopen en we dan in het park staan. Fårup Sommerland is zo’n typisch Deens park waar je bij het oprijden van het parkkeerterrein de entree al betaald. Op die manier kun je zonder controles op en neer lopen tussen het park en je auto. Wat natuurlijk heel handig is voor al die mensen die in het park komen barbecueën op de daarvoor ingerichte barbecue plaatsen. Doordat wij met onze hotelreservering konden zwaaien hadden we van dat vooraf entree betalen alleen niks gemerkt (behalve het vooruit betalen voor onze reservering natuurlijk). Maar, genoeg gekletst, snelt het park in nu!
De ingang van Hotel Fårup, een erg sfeervol gebouw!
Wanneer je het hotel doorgelopen bent heb je meteen zicht op 2 van de grotere achtbanen van het park die aan de overkant van een klein meertje liggen. Vekoma Suspended Family Coaster: Orkanen en Falken, een woodie van S&S (tegenwoordig dus ook een beetje Vekoma eigenlijk 😉) met Gerstlauer treinen. We besluiten dan ook om meteen maar een ritje te maken in beide achtbanen, beginnende bij Falken waar we vanwege afwezige drukte meteen een dubbele rit cadeau krijgen. Een vermakelijke woodie die niet heel heftig is maar wel een goede lengte en elementen heeft zodat die mooi past bij de doelgroep van het park. Van de operator mochten we zelfs nog langer blijven zitten, maar aangezien we nog een heel park te gaan hebben besluiten we eerst eens door te wandelen naar Orkanen. Ook hier krijgen we een 2e rit cadeau en ook hier past de achtbaan perfect bij de focus van dit familiepark. Ik snap trouwens ook heel goed waarom we dit model achtbaan op steeds meer plekken terugzien. Met zijn uitgestrekte maar toch redelijk compacte footprint is hij goed te plaatsen en heeft daarbij leuke elementen onderweg zoals de tunnel die hier in Fårup in het meertje verwerkt is.
Op naar boven!
Geen splash, wel door het water 😉
Het hotel vanaf het park, wat een plaatje he? 😍
Na nog even omgekeken te hebben naar het hotel is het tijd om het bos in te gaan en de rest van het park te ontdekken. Fårup ligt namelijk in een heel bosrijk gebied en dat zie je overal in het park terug, alles ligt heerlijk in het groen!
Al snel komen we onze volgende stop tegen, Pindsvinet een kleine Zamperla kinderachtbaan die voor de Coaster-Count niet kan ontbreken natuurlijk. We mogen hierin van de vriendelijke operator, maar wel op voorwaarde dat we daarna ook in de net zo spannende Egerntårnet gaan. Je raad het al, een kinder Free Fall zoals je die ook in bijvoorbeeld Phantasialand vindt. Wij zijn natuurlijk de flauwste niet en doen gezellig mee en krijgen op de Free Fall nog een bonusrit cadeau ook.
We vervolgen onze weg en komen aan bij het “ingangsplein” van het park. Zoals gezegd is de entree eigenlijk al bij het oprijden van de parkeerplaats maar tussen het park en de parkeerplaats staat wel nog steeds het oude ingangsgebouw waar vroeger ook duidelijk kassa hokjes in gezeten hebben. Bij dit gebouw draait overigens de hele dag een vrolijk en aanstekelijk liedje om iedereen welkom te heten en als je dat eenmaal gehoord hebt neem je dat de rest van de dag met je mee.
Aan dit pleintje ligt ook nog een soort van foodcourt waar je binnen verschillende counter service restaurantjes vindt met een ruime keus aan gerechten (denk hierbij aan pasta, nacho en rijstgerechten). Wij hebben echter niet zoveel honger dat we een volledige maaltijd willen en besluiten voor de Belgische wafel te gaan, een echte pretparklunch dus 🤣
Terwijl we wachten op onze wafel spotten we @Eftelflags, @RickMarkestein en David op het terras van de foodcourt. Alsof we het afgesproken hadden, maar dat was dus niet al wisten we wel van elkaar dat we op dezelfde dag in het park zouden zijn. We blijken zo ongeveer dezelfde attracties al gedaan te hebben dus sluiten aan bij hun groepje en gaan samen verder het park door.
Her I Fårup Sommerland… (een extra reden waarom we dat liedje de rest van de dag met ons meenemen was dat Danny het steeds begon te zingen 😁)
De eerstvolgende attractie is een standaard spinning coaster zoals we die zo vaak op de kermis zien, Flagermussen. Verder niet heel noemenswaardig maar leuk om mee te pakken. Daarna is het tijd om te zien wie een nat pak gaat halen in Fårup Rafting, een rapid river die mooi in de bossen is aangelegd. In mijn herinnering was de rit verder echter niet heel spannend en is ook niemand echt heel nat geworden o.i.d.
En dan sta je ineens op de schietbaan 😅 ja je leest het goed, in dit familiepretpark vind je een schietbaan waar je na een kleine instructie met een luchtgeweer aan de slag kan om te zien wie het scherpst schiet. Je verwacht het niet, maar ergens is het ook wel weer grappig om eens gedaan te hebben.
Yolande vermaakt zich in ieder geval best zo te zien
Opperste concentratie bij Rick
Ik heb het zo slecht niet gedaan al zeg ik het zelf
Na de avonturen op de schietbaan is het weer tijd voor de wat meer standaard avonturen die je zou verwachten in een pretpark. Zo varen we een rondje in de elektrische bootjes, doen een ritje mijntrein achtbaan, draaien rondjes in de zweefmolen, lopen behendig door de Rævens Hule (fun house) en gaan op Skattejagt!
Skattejagt!
Huh, Skattejagt? Wat is dat dan? Als ik heel eerlijk ben denk ik dat ik het je niet had kunnen vertellen als Danny er niet bij was geweest. Die roept namelijk ineens “hey dit is leuk!” en loopt een soort van nagemaakte holle boom in waar dus Skattejagten op staat en de ingang van deze attractie is. Wat volgt is echt een enorm klim en klauter parcours door de bossen van Fårup met een doolhof, touwbruggen, wankelbruggen over water, stapstenen, kabelbanen en noem maar op. Dit alles om dan uiteindelijk in de giftshop terecht te komen waar een grote schatkist staat waar je een certifikaat mag meenemen dat jij de Skattejagt succesvol voltooid hebt!
Zo eentje dus!
Nu we toch in deze hoek van het park zijn pakken we meteen nog een ritje (of eigenlijk weer een dubbele rit) mee op Lynet, de Gerstlauer lanceer achtbaan. Een lekker pittig baantje zoals we dat van Gerstlauer gewend zijn!
We hebben vandaag al geschoten, geklommen en gerent, dus wat ontbreekt er dan nog? Inderdaad, minigolf! Op een eilandje in het park vind je een minigolf baan waar je gewoon zelf clubs, scoreformulier en een potloodje kunt pakken om daarna een rondje te minigolven.
Op naar de golfbaan!
Er volgt een zware strijd op de golfbaan…
En Rick gaat er met de winst vandoor!
Afsluitend maken we nog een ritje door het park met de trein
En ook de vlog moet worden afgesloten natuurlijk
Dan is het tijd om afscheid te nemen van Danny, Rick en David die hun reis gaan vervolgen richting (ik meen) Zweden. Wij blijven zoals gezegd een nachtje slapen in het hotel en gaan daarom inchecken. We krijgen een kamer met uitzicht op het park, iets waar we bij onze boeking ook om gevraagd hebben wat duidelijk gelukt is. De kamer is netjes maar de deur naar de gang is niet heel dik dus met regelmaat horen we een kindje door de gang rennen. Niet dat dat heel erg is want die liggen straks toch allemaal op bed en dan hebben we daar ook geen last meer van.
Prima tweepersoonsbed
Stapelbed voor als je wel kinderen bij hebt 😉
Nette badkamer
En dit uitzicht wil je toch zeker altijd hebben? 😍
Bij onze overnachting hadden we ook meteen avondeten bijgeboekt in het buffet restaurant van het hotel. Ik was hier niet zo enthousiast over omdat er vrij veel koude gerechten waren, maar Yolande was daarmee dan juist weer erg tevreden. Het toetjesbuffet waren we het trouwens wel over eens, da beviel ons beide prima 😉
Een leuk extraatje aan hotelgast zijn bij Fårup is dat je tot 10 uur in de avond wanneer het park allang gesloten is nog vrij mag rondwandelen door het deel van het park dat tussen het hotel en de park ingang ligt. Dat betekent dat je bijvoorbeeld nog een lekkere wandeling rondom het meer kan maken. Nog leuker wordt het als je weet dat de minigolf en de waterfietsen rondom dat eilandje ook gewoon openblijven. Je hoeft dus zeker niet meteen naar bed zodra het park sluit.
Rondje om het meer
Falken in de avondzon
Ahja, ze hebben hier dus ook nog een aquapark maar ik vond het persoonlijk net iets te koud om glijbanen te gaan testen 🥶
En natuurlijk maken we nog even een vaartochtje met de waterfiets
Nemen we nog een kijkje bij Pindsvinet
Wandelen in een leeg pretpark
Nog een laatste keer genieten van het uitzicht voor we naar bed gaan
De volgende dag staan we redelijk op tijd op want we hebben al meteen weer een druk programma! Na het ontbijt moeten we namelijk onze koffers inpakken en uitchecken zodat we op tijd zijn voor de ERT voor hotelgasten op Orkanen en Falken! Waarbij we in een half uurtje 6 ritjes Falken en 4 ritjes Orkanen doen, niet dat het daar overdag te druk voor zou zijn geweest maar zo exclusief voor hotelgasten is toch anders he 😉
Na deze ERT gaan we het park weer in voor wat re-rides en om wat attracties te doen die we gisteren over sloegen. We weten al dat we het niet al te laat moeten maken want er is slecht weer op komst. We beginnen dan ook met een ritje Lynet en stappen daarna in de Afterburner Hvirvelvinden (sommige van die namen is wel heel raar typen hoor!).
De mascotte van dit park is trouwens een eekhoorn, tot groot plezier van Yolande
Een stukje van de Skattejagt
Als de gesmeerde Lynet!
Het blijven leuke machines
De nevel blijft vandaag lekker hangen bij de rapid
Daarna maken we nog een ritje in wat kleinere draai attracties, een dubbele rit in de mijntrein achtbaan, verbeteren onze score op de schietbaan en dan… Wolkbreuk. Dus welke optie heb je dan? Angry Birds 4D gaan kijken in het 4D theater een van de weinige attracties van het hele park 🤣 Daar kunnen we verder ook heel kort over zijn trouwens, het is een 4D film met bewegende stoelen. Na deze film was het gelukkig wel weer droog en nemen we het treintje terug naar de ingang van het park. Daar eten we nog iets bij het foodcourt voor we aan onze reis naar het volgende hotel beginnen, maar niet voor ik de cd van het park kocht zodat we in de auto verder konden met.. “Her I Fårup Sommerland…” 😆
Die was er dus nog niet
In het restaurant vind je plattegronden van oude en inmiddels achterhaalde uitbreidingsplannen
Het hotel waar we deze nacht logeren is niet veel bijzonders evenals het plaatsje waar het ligt. Begrijp me niet verkeerd, je hebt een kamer met een prima bed en badkamer. Maar verder is er in de Auning Kro (het hotel dus) of plaatsje (Auning) niks te beleven. Morgen snel door naar het volgende park dus 😉