In 2018 maakten @Yolande en ik een mooie roadtrip door Duitsland, in elkaar gezet door Yolande (en daar ben ik heel blij mee want ik heb een hekel aan dat soort planningen maken). Aangezien die roadtrip ons zo goed bevallen was heeft Yolande ook vorig jaar weer een mooie trip in elkaar gezet. Maar deze keer met Denemarken op het programma! Voor een zo compleet mogelijk plaatje begin je natuurlijk bij deel 1 en leest door tot en met deel weet ik veel.
Hieronder een handig lijstje met topics in deze serie:
Roadtrip door Denemarken 2019, deel 1, Tolk Schau
Roadtrip door Denemarken 2019, deel 2, Universe
Roadtrip door Denemarken 2019, deel 3, Legoland Billund
Roadtrip door Denemarken 2019, deel 4, Fårup Sommerland
Na ons vooraf ongeplande bezoek aan Universe van gisteren hervatten we vandaag ons geplande programma en dat doen we meteen goed. Het eerste echte Deense pretpark dat we deze reis bezoeken (voor mij zelfs überhaupt mijn eerste Deense pretpark) is namelijk meteen een speciale. We gaan namelijk naar Legoland Billund! Het originele Legoland dat gebouwd werd naast de originele Lego fabriek. We vertrekken op deze donderdag 6 juni lekker op tijd uit Odense zodat we rond openingstijd aankomen op de parkeerplaats van Legoland. Daar valt al snel op dat we ook in Legoland geen drukke dag gaan treffen, een trend die zich gedurende onze vakantie zal doorzetten. We kopen snel onze tickets en gaan het park in.
We zijn er!
Bij binnenkomst zien we een groot deel van de mensen meteen Miniland in duiken en hoewel het een beetje heiligschennis is besluiten wij om dat juist niet te doen. Zo komt het dat onze dag begint met een ritje in de Pirate Splash Battle. Nu er nog haast geen andere mensen in zitten kunnen we een mooi droog ritje maken, normaal gesproken zal je mij namelijk niet snel in een Splash Battle zien gaan 😉 Daarna gaan we door naar de X-treme Racers, een wilde muis achtbaan waarvan we verwachten dat de rij later toch iets zou kunnen oplopen door de lage capaciteit. Dit blijkt uiteindelijk mee te vallen maar wij hebben ons eerste ritje alvast binnen in ieder geval! Grappig trouwens dat dit dus een gespiegelde versie is van de baan die in Europa-Park staat en dan ook een gewone lifthill heeft. Daar kwam ik achter toen we boven waren en gingen beginnen aan onze afdaling. Hele vette treinen ook trouwens die eruit zien alsof ze gemaakt zijn van Technic Lego.
Het half gezonken scheepswrak achteraan op de foto was vroeger trouwens een gewoon aangemeerd schip, die ellendige piraten ook altijd! 🏴☠️
Een goede foto van deze baan maken is overigens best lastig.
De volgende attractie die we tegen komen is The Temple, een gave shooter met een Egyptisch thema. Daar tegenover vinden we de Fire Brigade en uit gekkigheid besluiten we die ook eens mee te pakken. Hierbij moet je dus met je team in een brandweerwagen springen. Deze moet je vervolgens met een pomp systeem richting een “brandend” huis rijden en daarna moet je de brand ook gaan blussen natuurlijk. Wanneer het sein brandmeester gegeven word moet je de brandweerwagen ook weer terug rijden naar het startpunt, wie dat het snelste doet wint! Wellicht overbodig om te zeggen dat we niet echt tot de doelgroep van deze attractie behoren, maar we hebben wel lol gehad.
Ken je die mop van die mum… Nee dat is echt te flauw he?
🎵Wij zijn bij de brandweer!
Dan komen we bij de tweede achtbaan van vandaag, de Polar X-plorer. Ik had, zoals wel vaker, vooraf niet teveel opgezocht over de parken en attracties die we op deze reis zouden gaan bezoeken. Zo wist ik wel dat deze Zierer achtbaan hier te vinden zou zijn maar niet dat deze halverwege de rit nog een leuke verrassing voor ons in petto zou hebben! En dan heb ik het niet over de ijsberen gemaakt van Lego en de echte pinguïns die je onderweg tegen komt 😉 (als je wilt weten wat het is moet je even op RCDB kijken). Die laatste snapte ik overigens ook niet helemaal waarom die daar zaten in een Park dat op de waterdieren van Sea Life na geen dieren bevat. Ik vond het gebied an zich overigens niet zo heel mooi. De berg waar de achtbaan omheen/doorheen raast ziet er best ok uit maar het stationsgebouw en de winkel zijn weinig bijzonder. Na nog een tweede ritje over de poolcirkel gaan we door naar de Ice Pilots School. Hier kun je zelf je eigen ritprogramma samenstellen alvorens je plaats neemt in een zitje voor twee personen aan het einde van een KUKA robotarm die vervolgens het door jouzelf samengestelde programma op je los laat. Yolande heeft goed haar best gedaan dus we worden lekker door elkaar gezwierd op standje 5 (de meeste intense optie).
Zoals gezegd geen heel bijzonder stationsgebouw voor de Polar X-plorer.
Bijzonder hoe een industriële robotarm ineens als vermaak ingezet kan worden, maar wel heel tof!
We schieten lekker op want het is pas 11:00 als we het achterste gedeelte van het park (Polar Land) al gehad hebben en het ging toch echt pas om 10:00 open 😅 We besluiten terug te wandelen richting Knights Kingdom en aan de sluiten voor The Dragon, een Powered Coaster van Mack met een custom layout en ook een leuk stukje darkride. Hierin zien we diverse middeleeuwse taferelen uitgebeeld in Lego. Ook hier trouwens weer een erg gave achtbaan trein, ride vehicles ontwerpen kunnen ze hier wel! Na dit ritje slaat het weer echter ineens om en gaat er een flinke stortbui over het park. Het zwaarste deel van de bui wachten we af onder het afdak van een winkeltje en zodra het iets droger is wandelen we snel naar Ghost - The Haunted House.
Niet dat je het op de foto ziet maar ook hier trouwens twee treinen op een Powered Coaster.
Een beetje regen..
Ondanks de stortbui lijken weinig mensen hetzelfde idee te hebben gehad als ons en we kunnen dus meteen naar binnen bij Ghost. We hadden totaal niet gekeken naar wat voor attractie we konden verwachten en komen in een leuke walkthrough terecht waarbij je met zaklampen kleine tafereeltjes in de scenes kan activeren. Opnieuw zijn die scenes natuurlijk uitgevoerd in Lego dat spreekt voor zich. Aan het einde van de walkthrough komen we echter ineens een kamer binnen met twee soort van banken die tegenover elkaar staan. “Zijn we nu ineens in een Mad House beland?” is mijn eerste gedachte, maar die blijkt niet te kloppen. Het is namelijk een indoor Free Fall torentje, die zagen we niet aankomen en is erg vermakelijk!
Hoewel het een tof gebouw is knaagt het ergens wel een beetje dat dat er dan weer niet Lego achtig uit ziet.
De figureren en taferelen binnen doen dat natuurlijk wel!
Na het spoken is het tijd voor de lunch, dat doen we bij de Mexica Cantina in Legoredo Town. Ondanks de regen die nog steeds een beetje door gaat weten we hier prima een vrije tafel onder een overkapping te vinden. Daar eten we op ons gemak onze burrito op voor we weer verder gaan met het verkennen van het park.
Na de lunch is het tijd om de laatste nieuwe achtbaan van vandaag af te gaan vinken op onze Coaster Count. Door de regen heeft deze net als even stil gelegen maar zodra het droog is sluiten we snel aan voor de Flying Eagle, opnieuw een Zierer achtbaan. Hier staat dan ook meteen de langste rij van de dag aangezien dit de rustigste achtbaan van het park is en het merendeel van de bezoekers toch wel families met (kleinere) kinderen zijn. Gelukkig weten we na een paar ritjes wachten voor de regen terug komt ons ritje te maken en kunnen we ook deze afstrepen!
Gave trein.. Ik val in de herhaling he?
Inmiddels is het weer lichtjes gaan regenen maar we kunnen het niet laten om in de Lego Canoe te stappen waar door diezelfde regen dan weer geen lange rij staat. Dit is namelijk een Log Flume waarbij je in een kano met een Lego uiterlijk plaats neemt in plaats van de standaard boomstammetjes. De rit voert je verder langs een bergachtig gebied met daarin ook allerlei dieren gemaakt van Lego, wederom erg tof gedaan.
We vervolgen onze weg door het park en komen in het Ninjago gebied terecht waar je, hoe kan het ook anders, Ninjago The Ride kunt vinden. Zonder enig idee te hebben wat deze attractie in houd lopen we de wachtrij in. Als we een 3D bril aangereikt krijgen begint het te dagen en wanneer we bij de ride vehicles aan komen weten we het zeker, het is een shooter darkride! Maar ook daarna is het even puzzelen, want er zijn geen geweertjes en door het gebrek aan wachtrij hebben we de uitleg gemist. Onze eerste rit bestaat dus uit het uitpuzzelen dat je om te schieten met je handen moet gebaren waarbij een sensor op het voertuig dat registreert en vertaald naar een actie op het scherm. We hebben zoiets beide nog nooit gedaan en als we het eenmaal snappen vinden we het dan ook heel tof. We besluiten meteen een re-ride te doen nu we weten hoe het werkt.
Best wel lompe bakken als je ze zo ziet.
Het blijft gaat van die grote Lego props.
Er was ook een hoekje met Star Wars scenes in Miniland.
En zo zijn we dus ook aangekomen in Miniland, al stellen we het rondje langs het Madurodam van Lego nog even uit. We gaan hier namelijk eerst wat van de kleinere attracties meepakken die in dit gebied te vinden zijn. Zo maken we een ritje in de uitkijktoren, de monorail, de trein en we maken zelfs een tochtje met de Jeeps (iets wat je in andere parken vaak als oldtimers tegen komt) waarbij we langs allerlei uit Lego vervaardigde dieren komen. De dame bij de uitstap moet er een beetje om lachen dat wij met zijn tweeën in die Jeep gestapt zijn, maar als we roepen dat je nooit te oud bent voor Lego kan ze dat alleen maar bevestigen 😁
🎵Met de Jeep door het oerwoud op safari!
🦓
Terug in het piratenland is het tijd voor de towboat ride met de naam Pirate Boats. Wat we daar onderweg te zien krijgen laat zich denk ik wel raden ook.. Inmiddels zijn we het park wel zo’n beetje rond ook dus doen we vooral nog wat re-rides op de attracties die we erg leuk vonden. Dat zijn uiteraard de achtbanen maar ook de Ice Pilots School word nog even bezocht. Daar staan we bij het scherm best een tijd te puzzelen omdat we een zo intens mogelijke rit voor elkaar willen krijgen. Zo lang, dat de medewerker ons komt vragen of het wil lukken. Als we vertellen wat we proberen te maken vraagt hij of we zijn programma dan niet willen proberen. Volgens hem is die combinatie dusdanig intens dat het eigenlijk een verborgen nummer 6 intensiteit is. Dat klinkt natuurlijk fantastisch maar met hoe snel hij vervolgens op het scherm tikt om een programma samen te stellen lijkt het wel complete willekeur. Maargoed we gaan het proberen natuurlijk en man dat hebben we geweten. Het was daadwerkelijk een extreem intens programma. Dus na ons ritje sluiten we direct opnieuw aan, bedanken hem voor de toffe rit van zojuist en vragen ons hetzelfde programma nog eens te geven. Maar nu wel zo dat we het zelf ook na zouden kunnen doen. Hij zegt ons goed op te letten en met de snelheid van het licht tikt ie het programma opnieuw in elkaar “veel plezier”. Dit bevestigd wel meteen dat het niet willekeurig is want de arm doet precies wat hij de rit ervoor deed. Uiteindelijk doen we nog zo’n derde knotsgekke rit maar erachter komen wat hij nu allemaal precies aantikte doen we helaas nooit. Maar als je hier zelf een keer komt en van intens houd, vraag de medewerker om advies 🤣
Wat kom je tegen als je in een piraten bootje gaat zitten 😉
De Vikings River Splash lijkt ons (of met name mij) net iets te nat, dus die word overgeslagen.
Heerlijk dit soort details op wegwijzers en wat fijn dat ze niet gesloopt/gejat worden!
Er is ook nog een Jet Ski met Lego karretjes, deze is trouwens ook dubbel uitgevoerd.
Inmiddels begint het tegen 6’en te lopen en gaan de attracties in het park zometeen sluiten. Langzaam beginnen we ons weer richting Miniland te begeven, niet alleen omdat dit inclusief het restaurant en de grote Lego winkel (kassa 🤑) nog wat langer open blijft. Maar ook om nog snel even een ritje te kunnen maken in de hele krappe bootjes langs Lego tafereeltjes (en die medewerker ons aanmoedigen dat we er prima samen in passen wat net aan lukte 😅) en om nog even bij Sea Life binnen te kunnen. Dit lukt beide gelukkig prima. Daarna maken we nog een uitgebreid rondje door het Miniland waarmee het allemaal begonnen is waarna we neerstrijken bij het restaurant bij de ingang om nog wat te eten voor we weer op weg gaan.
Zelfs in de aquaria vind je Lego!
Wel heel gaaf hoor dit soort bouwwerken.
Of dit soort tafereeltjes.
Later deze reis zullen we dit ook nog in het echt zien!
Heel gaf hoe zo weinig blokjes toch een realistisch ogend voertuig kunnen weergeven.
Na het eten is het echter niet meteen tijd om naar ons hotel te rijden, de winkel is namelijk nog geopend en Lego heeft wat sets die exclusief in de parken te koop zijn.. Moet je net @Yolande bijhebben zullen we maar zeggen 🙊
De portemonnee begon al te klagen nog voor we over de drempel stapten.
Gelukkig is dat totaal bedrag niet in Euro’s 😅 (een paar van deze sets waren overigens ook voor de broer van Yolande, dan valt het nog enigszins mee).
We zijn wel zo’n beetje de laatste die vertrekken.
Na een ruim half uur komen we aan bij ons hotel in Vejle, het Munkebjerg Hotel. Dit hotel is daadwerkelijk gelegen op een kleine berg met een mooi uitzicht over het Vejle Fjord. Vanaf de hoofdingang of onze kamer zien we daar niet heel veel van, maar tijdens het ontbijt de volgende ochtend zullen we een mooi uitzicht hebben. Voor nu is het tijd om te gaan afronden, morgen begint de toch naar wat bijna het meest noordelijke punt van Denemarken is.
Munkebjerg Hotel
En een plaatje van onze kamer kan niet ontbreken natuurlijk.