Erik maar als ik het taalkundig ontleed, kom ik op Schipschommel uit.
Maar die taalkundige ontleding licht je nergens toe, dat deed ik wel.
- Het is een samenstelling.
- Een samenstelling van 'schip' en 'schommel'.
- Schip is een zelfstandig naamwoord.
- Schommel is zowel een werkwoordstam als een zelfstandig naamwoord.
- Op basis van punt 1 tot en met 4 kan in het geval van 'schommelschip' zowel de regel van precisering gelden (want twee zelfstandige naamwoorden) als de regel van werkwoordstam.
- Conclusie 1: Schommelschip is taaltechnisch juist.
- Conclusie 2: Schipschommel is taaltechnisch juist (voor de miljoenste keer, maar jij zegt "ik ben het niet met je eens, ik ben er van overtuigd dat Schipschommel correct is." Dus je bent het niet eens met dat ik exact hetzelfde zeg? ).
- Conclusie 3: Schommelschip is op meerdere manieren taaltechnisch juist, en zou daarom beschouwd moeten worden als de voor de hand liggende optie.
Punt 8 is wat jij schijnbaar niet met me eens bent, maar vervolgens ga je een lulverhaal houden over de historie. Dat maakt helemaal niks uit, het gaat er om wat de juiste samenstelling van de twee woorden is.
De enige discussie die je zou kunnen houden, is de discussie over "is het een schip dat schommelt, of is het een schommel in de vorm van een schip". Maar vervolgens zeg je zelf dat je het een schommelschip noemt. Wat overeenkomt met wat volgens de taalregels óók juist is, en waarop dus niet één maar zelfs nog een tweede regel van toepassing zou kunnen zijn.
Wat is nou precies jouw probleem? Ik krijg vooral het idee dat je lekker aan het trollen bent.
Zingo Mijn gevoel zegt dat wanneer ik primair voor schommel kies de tweede onderbouwing niet opgaat en je dus enkel te maken hebt met de eerste onderbouwing dat beide mogelijk is.
Inderdaad, dat is dus exact wat ik toelicht: je hebt dan enkel met de eerste onderbouwing te maken. Maar omdat in het andere geval wél beide mogelijk zijn, is het logischer om die bewoording te kiezen, omdat die bewoording dus taaltechnisch op meerdere manieren te verklaren is.