Schipschommel is in mijn hoofd in elk geval raar. Ik denk dat we als volgt naar de samenstelling kunnen kijken:
We hebben het over een samenstelling van twee zelfstandige naamwoorden, schommel en schip. Er is sprake van een linker- en een rechterdeel.
- Als je het ding ziet, ziet het er uit als een schip. De belangrijkste identiteit, het eerste idee dat je krijgt, de algehele uitstraling: het is een boot, een schip.
- Een nadere precisering hiervan, is dat het een hele grote schommel is. Volgens het principe van precisering, staat het preciserende zelfstandig naamwoord (of bijvoeglijk naamwoord) in de linkerzijde van de samenstelling.
- Er is discussie mogelijk, want als iemand zegt "nee, het is in eerste instantie een schommel", dan hoort volgens de regel van precisering dus 'schip' in het linkerdeel.
Echter, een tweede manier waarop we hier naar kunnen kijken, is dat het linkerdeel een werkwoordsstam is, en het rechterdeel een onderwerp, bepaling of voorwerp bij dat werkwoord is. Hier gaat het om het werkwoord schommelen, waarbij het onderwerp schip is. Een ander voorbeeld hierbij is een brekebeen of een draagmoeder: iemand die zijn benen breekt of daartoe neigt, en een moeder die (een kind) draagt. Eerst het werkwoord, dan het onderwerp. Eerst het schommelen, dan het schip.
Op basis van de eerste regel, de precisering, zouden beide varianten kunnen, zowel schipschommel als schommelschip.
Op basis van de tweede regel echter, gaat alleen schommelschip op. Hoewel het dus niet een wet van Meden en Perzen is dat de correcte term 'Schommelschip' is, kunnen we op basis van taalregels en -gebruiken wel stellen dat deze term de voorkeur geniet.
edit 1: PS: ik heb op wikipedia de regels over de Nederlandse samenstellingen erbij gezocht.
edit 2:
Joell Weer zo'n discussie als friet of patat.
Om het bij de natte terminologie te houden, slaat raakt jouw reactie kant nog wal. Je hebt het hier over twee gelijkaardige en correcte woorden. Dus nee, het is een heel andere discussie dan 'friet of patat'.
edit 3: dank @Aurelius voor de terechte correctie.